کد خبر: ۹۵۶۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
تعداد بازدید: ۱۰۳
سومین نشست خبری سیدابراهیم رئیسی با رسانه‌های داخلی و خارجی به مناسبت هفته دولت درحال برگزاری است.

رئیسی: میز مذاکره را ترک نکردیم /التهابی در جامعه نمی بینم /دغدغه یارانه و تامین مسکن داریم /تخلف دانشگاهیان پیگیری می‌شودبه گزارش خبرداغ به نقل از  خبرآنلاین، سیدابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم در هفته دولت رودرروی خبرنگاران نشست تا ضمن بیان نکاتی درباره عملکرد دولتش در 2 سال اخیر، پاسخگوی سوالات آنها نیز باشد.

در سومین نشست خبری رئیس جمهوری، علاوه بر رسانه های داخلی، برخی رسانه های خارجی نیز حضور داشتند. ارتباط دولت با رسانه را یک ضرورت می‌دانم که همواره در تبیین نظر دولت مردان به مردم و انعکاس نظرات مردم به مسئولین فعال هستند و این ارتباط دو سوی و دوجانبه می‌تواند باشد، تا دولتمردان در جریان دغدغه‌های مردم بیش از پیش قرار بگیرند.

اهم اظهارات رئیس جمهور را به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

*دولت ۲ سال قبل کارش را در حالی آغاز کرد که شرایط و وضعیت کشور خاص بود و در آن شرایط با کرونا و کسری بودجه، تورم و کاهش کالاهای اساسی مواجه بود که برخی از صاحب نظران نسبت به مدیریت شرایط توسط دولت تردید داشتند.

آمارهای رئیسی از وضعیت اقتصادی کشور

*ما با اتکا به خدا و توانمندی‌های داخلی در کشور کار را آغاز کردیم؛ برخی از دشمنان ما برای پیشبرد شرایط ناباور بودند اما در کشور ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد و ما معتقدیم با تغییر گفتمانی که در دولت رخ داد و بازگشت به مردم اتفاق افتاد و با رجوع به داخل می‌توان بسیاری از مسائل را در کشور حل کرد. دولت کار خود را با این نگاه آغاز کرد.

*{ با اشاره به تلاش‌های انجام شده از سوی کادر درمان در پایان دادن به کرونا در کشور}: کسری بودجه می‌توانست قریب به ۴۸۰ میلیارد در کشور مشکل ایجاد کند، با ایجاد منابع در کشور جبران شد و وضعیت تورمی قریب به ۶۰ درصد به ۴۶ درصد فعلی تبدیل شد و همچنین وضعیت کالاهای اساسی به نحوی اطمینان بخش شد و شرایط کسب و تحصیل و تلاش متفاوت شد به نحوی که رشد اقتصادی. در ۱۴۰۰ بر خلاف قبل ۴ درصد و بیشتر از آن را نشان داد که این‌ها نشان دهنده ایجاد امید در کشور است.

*{ با اشاره به کاهش تورم تولید از ۱۰۳ به ۳۰ درصد}: همه شاخص‌ها نشان دهنده رشد، تلاش و پیشرفت است. وضعیت اشتغال نیز که بسیاری نگران آن بودند به ۸.۲ درصد رسیده است. همه شاخص‌ها نشان می‌دهد که تلاش‌هایی که انجام شده، جواب داده و بعد از این هم جواب خواهد داد.

*در کشور امید ایجاد شده است. رشد تولید ۶ درصد شد و همه شاخص‌ها نشان دهنده رشد شد. ۲۳ استان ما اعلام می‌کنند که شرایط بیکاری کاملاً متفاوت شده است. شرایط کسب و کار و تلاش و تحصیل متفاوت شد. رشد اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۰ به ۴ درصد و در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۴ درصد رسید.

*اشتغال ایجاد شده است و احیای کارگاه‌ها و کارخانجات نیمه تعطیل محقق و زمینه کار و فعالیت در کشور ایجاد شد.

برجام تنها پرونده دولت نیست

*دشمن تلاش کرد دو راهبرد منزوی کردن ایران در جهان و مایوس کردن مردم در درون را دنبال کند که در هر دو شکست خورد؛ در بعد منزوی کردن ایران اسلامی موفق نشدند؛ چراکه در ابتدا اعلام کردیم که موضوع برجام نه اولین مورد پیگیری ما است و نه آخرین آن خواهد بود و ما پرونده‌های زیادی در حوزه سیاست خارجی داریم که در دستور کار دولت است و همه آن‌ها را همزمان دنبال می‌کنیم؛ ارتباط با کشورهای همسایه و همچنین کشورهای اسلامی و کشورهای همسو را دنبال کردیم و سطح روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری را ارتقا دادیم و در حوزه ارتباط تجاری با کشورهای همسایه و همسو شرایط ما نسبت به دولت قبل با رشد ۱۴ درصدی مواجه هستیم.

* در حوزه ارتباطات تجاری منطقه و همچنین اقدامات تجاری که برخی معتقد بودند که نمی‌شود آن‌چنان که باید، کاری انجام داد، در دولت رکورد آن شکسته و معلوم شد که ظرفیت‌های بسیاری در کشور وجود دارد؛ ارتباطات با آمریکای لاتین، آفریقا و بسیاری از کشورهای آسیایی و فعال شدن در اتحادیه اوراسیا و عضویت در پیمان شانگهای و اخیرا در بریکس همه نشان از آن است که ایران اسلامی ظرفیت و جایگاه دارد و دشمن در سیاست و راهبرد منزوی کردن ایران اسلامی موفق نشد؛ وضعیت سیاسی، تجاری و اقتصادی ما نشانگر شکست دشمن در این راهبرد خود است.

غرب میز مذاکره را ترک کرد زیرا...

*دشمن احساس کرد ما در حال پیشرفت هستیم و غربی‌ها حتی میز مذاکره را ترک کردند و به اغتشاشات روی آوردند. در این بخش هم مردم حضور پیدا کردند و دشمن را ناکام گذاشتند و ناامید شدند از دنبال کردن اهداف خود در اغتشاشات و به همین دلیل مجدداً بحث مذاکره را مطرح کردند.

*چند هفته از دولت نگذشته بود که دشمن به پمب بنزین‌های ما حمله سایبری کرد که مردم دشمن را ناکام کردند و بصیرانه رفتار کردند.

راهیان پیشرفت در کنار راهیان نور فعال شود

*تلاش و امید در دل مردم روز به روز افزون شد و شاخص‌های اقتصادی و کارهای دانش بنیان که به دست مردم انجام شده است گویای این امر است. امروز ما ترجیح می‌دهیم در سفرهای خارج محصولات دانش بنیان را ببریم تا نشان دهیم کشور به چه سطحی از فناوری رسیده است.  همین طرحی که دیروز انجام شد کاری بود که در شرایط تحریمی کشورهای خارجی آن را زمین گذاشتند و فکر کردند نمی شود اما متخصصان داخلی این کار را نجام دادند و روز گذشته به بهره برداری رسید.

*به دوستان دانشگاهی پیشنهاد کردم در کنار راهیان نور راهیان پیشرفت فعال شود که چه کارهای بزرگی انجام شده و چه کارهایی در دست اقدام است. دشمن در این حوزه هم نتوانست کارش را پیش ببرد. برای مشکلات اساسی که باعث نگرانی شده، برنامه‌ریزی داریم از جمله آن ناترازی در حوزه برق، آب، گاز، بانکی و بودجه ای است که در برنامه هفتم آمده است. این برنامه‌ریزی همراه حرکت و اقدام است.

دغدغه پرداخت یارانه و تامین مسکن داریم

*در مسئله آب، برق و گاز و مسائل مختلف قشر محروم جامعه دغدغه داریم. دولت نسبت به  پرداخت یارانه‌ها و تامین مسکن قشر محروم و همچنین اختصاص زمین و دادن تسهیلات به این قشر دغدغه دارد.

*بخشی از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی که پریروز تحویل داده شد در همین راستا بوده است. رایگان شدن آب و برق و گاز برای خانواده‌های کم درآمد نیز در برنامه دولت است همچنین بیمه سلامت ۶ میلیون نفر در کشور به صورت رایگان انجام شده است.

به قله نزدیکیم

*اولین تاکید دولت این است که اقتصاد را مردمی کنیم. معتقدیم با مشارکت مردم و نشاط اجتماعی خیلی از مسائل حل می‌شود.امیدواریم دولت بتواند با همراهی مردم و با نگاه به ظرفیت‌های داخلی مسیرش را ادامه دهد، چون همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند به قله نزدیکیم و هرگز در این مسیر ناامیدی در دل راه نخواهیم داد. 

رئیسی در ادامه وارد پاسخگویی به سوالات اهالی رسانه شد.

اهل انصاف با انصاف بنگرند و نظر بدهند

*{ در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه جوان در خصوص بی توجهی و سانسور و انتقاد منتقدین دولت در جناح اصلاح طلب نسبت به دستاوردهای دولت}: انصاف نسبت به دیگران و نگاه منصفانه به آنان بسیار مهم است. البته اشکالی ندارد همراه با نقد باشد، اما لطفاً نگاه کنند ببینند که دولت در چه شرایطی سکان هدایت را بر عهده گرفته و چه دستاوردهایی داشته است.  از همه احزاب گروه‌ها و دسته‌های سیاسی که اختلاف دیدگاه دارند می‌خواهم که نسبت به منافع ملی بی‌تفاوت نباشند. منافع ملی نقطه اشتراک برای همه گروه‌های سیاسی و احزاب کشور است که دل به انقلاب و منافع مردم داشته باشند.

*در تمام این مدت همه تلاشمان این بوده آنچه که از نواقص و مشکلات وجود دارد را حل کنیم و حتی آنها را به مردم منتقل نکنیم بلکه این مشکلات را بر گردن بگیریم و آن را حل کنیم و جامعه را دغدغه‌مند و نگران نکنیم چون بنای ما حل مشکلات است.

*به عنوان نمونه در مسئله ارز چهار هزار و دیویست تومانی که همواره مطرح بود و صاحب نظران اقتصادی و رسانه‌ها نسبت به آن موضوع دغدغه داشتند لذا اصل موضوع وجود داشت و باید حل می‌شد هرچند راه حل‌ها و روش‌ها متفاوت بوده است.

باید چالش‌ها را شناسایی و برطرف کرد و ما اینگونه وارد حل مسائل شدیم زیرا نگاه ما محل مسئله است و از اهل انصاف می‌خواهیم با انصاف بنگرند، بنگارند و نظر بدهند.

میز مذاکره را برای رفع تحریم‌ها ترک نکردیم

*{در واکنش به سوال خبرنگار راشاتودی مبنی بر اینکه برخی نقش بریکس و شانگهای را برای فرار از تحریم کمرنگ می‌دانند و معتقدند که برای رفع مشکلات باید با آمریکا و چند کشور غربی ارتباط برقرار کرد}: ما میز مذاکره را برای رفع تحریم‌ها ترک نکردیم و خودشان ترک کردند و بعد هم گفتند می‌خواهند به میز مذاکرات بازگردند. پرونده رفع تحریم‌ها تنها پرونده ما در حوزه روابط بین الملل نبوده است و عضویت در ائتلاف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه ای از پرونده‌های دیگر ماست.

* شانگهای ائتلافی مهم در آسیاست و در حوزه اقتصادی و اجتماعی بسیار مهم است. اینکه برخی می‌گویند که راهکار رفع مشکلات ما ارتباط با چند کشور غربی است، باید بگویم که ما منتظر لبخند آنان نخواهیم ماند و زندگی مردم را متصل به آنان نمی‌کنیم. عضویت در شانگهای و بریکس حتماً در مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا اهمیت دارد و ایران ظرفیت‌های زیاد و منحصر به فردی دارد. عضویت ایران در ائتلاف بریکس و شانگهای تأثیر دوطرفه هم برای ما و هم آنان دارد. البته مسئله رفع تحریم‌ها را هم دنبال می‌کنیم، اما منتظر اینکه آنان برای ما تصمیم بگیرند، نمی‌مانیم.

۶ روز کار ملی، یک روز نگاه به استان‌ها

*{در پاسخ به سوالی مبنی براینکه تجربه دوساله شما در رابطه با سفرها و دستاوردهای آن چیست و آیا این روند را ادامه خواهید داد}: اوایل دولت برخی نسبت به انجام سفرهای استانی انتقاد داشتند. عرض کردم ۶ روز کار ملی و یک روز نگاه به استان‌ها باید وجود داشته باشد. باور من این است که حتماً رفتن به استان‌ها و دیدن مسائل به دولت کمک می‌کند. می‌شود در تهران نشست و گزارشی را بیاورند اما معتقدم حضور در استان و دیدن نقص کار بسیار به انسان حس می‌دهد. حتماً در میدان بودن می‌تواند حس بیشتری برای رفع مشکلات دهد.

*توصیه می‌کنم همکاران بنده هم در سراسر کشور چنین سفرهایی را انجام دهند. صرف رفتن به سفرهای استانی فقط مطرح نیست بلکه رفتن باید همراه با مصوبات سفر همراه با پیگیری برای رفع مشکلات باشد. پیگیری مصوبات سفرهای مان را مدیر دستگاه، استاندار و معاون اجرایی رئیس جمهور بر عهده دارد تا برای آنچه که گفته شد عمل می‌کنیم، اتفاق افتد.

التهابی در جامعه نمی بینم

*{ در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه شرق در خصوص اینکه جامعه دچار التهاب است و متأسفانه به سمت فضای دو قطبی سازی حرکت می‌کند}:  بنده التهابی را در جامعه نمی‌بینم و به آن معتقد نیستم بلکه این التهاب در میان دشمن قرار دارد و آنان التهاب دارند.  البته در میان ما اختلاف نظر هست که طبیعی است اما جامعه دچار التهاب نیست. این القای دو قطبی شدن دشمن به ما است اما آنچه که ما از جامعه خود شناخت داریم این است که جامعه ما دارای نقاط اشتراک بسیار بالا است و البته اختلافاتی هست که اشکالی هم ندارد.  دشمنان به دنبال این هستند که با یک انقلاب در حال پیشرفت و منسجم چه کند لذا آنها که دغدغه کشور انقلاب و مردم را دارند تحت تأثیر القای دشمنان قرار نمی‌گیرند.

*شما یادتان هست 61 اقتصادان نوشتند که تورم سه رقمی در جامعه رقم خواهد خورد! من آنها را هم دغدغه‌مند می‌دانستم اما یک نظر معتقد به هشدار بود و یک نظر هم قائل به همکاری برای پیشرفت کشور و کاهش رشد نقدینگی و تورم. در مسائل اجتماعی هم همین است؛ در روزهایی که اغتشاشات در کشور بود من به دانشگاه و عرصه های مختلف می‌رفتم که به رغم استقبال مردم، منتقد و معترض هم وجود داشت. این نشان التهاب در جامعه نیست بلکه دغدغه‌هایی وجود دارد.

*نگاه ما در جامعه این است که وعده‌ای که دادم و یا دوستان ما دادند به آنها وفادار خواهم بود و تا آخر به همان مشی را دنبال می‌کنم. ممکن است تفاسیر از مشی بنده متفاوت باشد اما به آنچه در انتخابات گفتیم پایبند خواهیم بود و وعده‌ها را فراموش نخواهیم کرد.

تخلف دانشگاهیان پیگیری می‌شود

* در جریان اغتشاشات پارسال افرادی از دانشگاهیان دچار غفلت شدند که حتما باید آن‌ها را آگاه کرد. با الهام از عفو عمومی رهبر انقلاب، نسبت به دانشگاهیانی که مرتکب خطایی شدند هم این عفو را اعمال کردیم.

* اگر افرادی محدودی خواستند نظم دانشگاه را برهم بزنند خود دانشگاه باید مقابله کند. در چند روز گذشته هم برای من از تخلف افرادی که خطایی کردند و با آن‌ها در کمیتهٔ انضباطی برخورد شده گزارشاتی آمده است.

 

تشکر از دولت و ملت عراق برای پذیرایی از زائران اربعین

*{در سوالی از شبکه العراقیه عراق در خصوص راهپیمایی میلیونی اربعین}: در ابتدا من از دولت و ملت عراق صمیمانه تشکر می‌کنم که همه امکانات لازم را برای اجرای بهتر این رویداد مهم به کار گرفته‌اند و تلاش‌های لازم برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای زیارتی ارزان، آسان و دلنشین برای زائران از سوی دولت وملت عراق صورت گرفته است.

*کار اصلی در راهپیمایی اربعین با مردم است که حضور پررنگ و با نشاطی در این راهپیمایی دارند. ایستگاه‌های صلواتی و موکب‌های بسیاری شکل گرفته است. حسینیه‌ها و مساجد مختلف در این مراسم در ایران و عراق و در طول این مسیر حضور یافتند تا از زائران امام حسین (ع) پذیرایی صورت گیرد.

*ضمن تشکر از همکاران خود در دولت و همینطور دولت و ملت عراق و نیز مردم ایران، امیدوارم که با همکاری دو ملت و دو دولت ایران و عراق در این راهپیمایی عظیم که بیش از ۲۰ میلیون نفر شرکت می‌کنند، جلوه مقاومت و اتحاد ملت‌های اسلامی در اربعین حسینی را شاهد باشیم. لذا امیدواریم یک رویداد بی‌نظیری نسبت به سال‌های گذشته به برکت نام امام حسین علیه السلام رقم بخورد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: