کد خبر: ۹۵۶۴۸۱
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۷
تعداد بازدید: ۲۰۲
معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش، درباره آخرین تغییرات مواد مربوط به آموزش و پرورش در لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: اخیرا در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم مصوب شد که آموزش و پرورش به میزان «خروج نیرو» از این وزارتخانه در سال، «جذب نیرو» داشته باشد؛ البته این امر در کمیسیون تلفیق تصویب شده است و باید دید در صحن مجلس هم رای می‌آورد یا خیر.

«استخدام» در آموزش و پرورش به تعداد «نیروهای خروجی» این وزارتخانه/ نهضت سوادآموزی منحل می‌شود؟به گزارش خبرداغ ، معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش، درباره آخرین تغییرات مواد مربوط به آموزش و پرورش در لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: اخیرا در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم مصوب شد که آموزش و پرورش به میزان «خروج نیرو» از این وزارتخانه در سال، «جذب نیرو» داشته باشد؛ البته این امر در کمیسیون تلفیق تصویب شده است و باید دید در صحن مجلس هم رای می‌آورد یا خیر.

قاسم احمدی لاشکی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: این خروج نیرو از آموزش و پرورش می‌تواند ناشی از بازنشستگی، بیماری فرد، فوت، استعفاء و یا اخراج و... باشد و طبق این مصوبه، آموزش و پرورش می‌تواند به اندازه نیروهایی که از این وزارتخانه خارج شده‌اند، جذب نیرو داشته باشد. در واقع ما باید در آن سال، آزمون دانشگاه فرهنگیان را برگزار و نیروی جدید جذب کنیم.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه این امر کار بزرگی است که اگر در صحن علنی مجلس هم تصویب شود، به نظرم دغدغه بزرگی از آموزش و پرورش یعنی دغدغه نیروی انسانی را کم می‌کند، تصریح کرد: برای مثال اگر سالانه ۷۰ هزار نیرو از آموزش و پرورش بیرون رفته‌ باشند، ما در عرض پنج سال قانون برنامه هفتم توسعه می‌توانیم ۳۵۰ هزار نیرو از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب کنیم. اگر این اتفاق رخ ده،د بزرگترین مشکل آموزش و پرورش حل می‌شود.

لاشکی در عین حال خاطر نشان کرد: این مصوبه در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم رای آورده است و باید منتظر بود تا در صحن علنی رای آورد. اگر این اتفاق رخ دهد سازمان برنامه و بودجه مکلف می‌شود منابع لازم را سالانه پیش بینی کند.

نهضت سوادآموزی منحل می‌شود؟

وی در خصوص اظهارات عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه مبنی بر انحلال نهضت سوادآموزی و انتقال ماموریت‌های آن به معاونت ابتدایی آموزش و پرورش توضیح داد: ما هم در همین حد این امر را شنیده‌ایم اما تا زمانی که این امر قانون نشود، نمی‌توان به آن استناد کرد. طبیعتا نمایندگان مجلس این اختیار را دارند که لایحه برنامه هفتم ارسال شده از سوی دولت را کم و زیاد کنند، آخرین مصوبات خود را به شورای نگهبان بفرستند تا قانون شود؛ بنابراین فعلا راجع به آنچه «نه به دار است و نه به بار» صحبت نمی‌کنم.

تدوین سند جامع سرمایه انسانی آموزش و پرورش

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر لزوم تدوین سند جامع سرمایه انسانی آموزش و پرورش مطابق با آنچه در لایحه برنامه هفتم توسعه پیش بینی شده است، عنوان کرد: از نوری، وزیر سابق آموزش و پرورش و صحرایی، وزیر فعلی این وزارتخانه تشکر می‌کنم که در رفت و برگشت‌هایی که با دوستان دولت برای آماده سازی لایحه برنامه هفتم انجام دادند، نهایتا در این لایحه درج کردند که سرمایه نیروی انسانی آموزش و پرورش باید تعیین تکلیف شود. در بحث نیروی انسانی هم کمیت و هم کیفیت باید برایمان مهم باشد.

وی ادامه داد: اگر معلم امروز نتواند با نسل امروز ارتباط برقرار کند، کیفیت کار ما حتما با مشکل مواجه می‌شود. از این رو یک بند کامل در برنامه هفتم درباره سرمایه انسانی وجود دارد تا نیروی انسانی آموزش و پرورش را از نظر کمی و کیفی مورد توجه قرار دهیم. شیوه جذب هم به این صورت است که حتما از درگاه دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی، نیروی انسانی جذب شود.

لاشکی در پاسخ به اینکه موارد یاد شده در خصوص جذب نیرو پیش از این نیز وجود داشت، دقیقا در برنامه هفتم به چه جزئیاتی در این خصوص پرداخته شده است؟، بیان کرد: تا الان این امر را داشتیم، اما آیا اجرا می‌شد؟، آیا سازمان برنامه و بودجه این امر را پشتیبانی می‌کرد؟، آیا سازمان امور اداری و استخدامی به این امر تن می‌داد؟. می‌گفتند این امر چیزی است که کلی نوشته شده است. از این رو ما این موارد را به صورت ریز در متن لایحه برنامه هفتم توسعه درج کردیم هر کدام از این نهادها در کجای کار باید دست ما را بگیرند و اینطور نباشد که بگویند ما مسئولیتی در این موضوع نداریم؛ در واقع ما مسئولیتی قانونی بر عهده آنها گذاشتیم. البته در حال حاضر دستگاه‌ها همکاری خوبی با ما دارند اما این مسئولیت قانونی را بر عهده آنها قرار دادیم تا اگر فردا روزی همکاری لازم انجام نشد، بگوییم ترک فعلی اتفاق افتاده است، دستگاه‌های ناظر اینها را رصد کنند و همه توپ‌ها در زمین آموزش و پرورش نیفتد.

راه‌اندازی بانک جامع سوابق تحصیلی و پرونده الکترونیک برای دانش‌آموزان

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره الزام به راه‌اندازی بانک جامع سوابق تحصیلی و پرونده الکترونیک برای دانش آموزان که در لایحه برنامه هفتم آمده است، اظهار کرد: نبود بانک جامع اطلاعاتی از اشکالات بزرگ کشور و نه تنها وزارت آموزش و پرورش است. در حال حاضر بانک جامعی در خصوص دانش آموزان نداریم. باید سامانه‌های وزارت آموزش و پرورش یک دست شود و در این راستا برای داشتن اطلاعات سوابق تحصیلی یک سامانه جامع داشته باشیم و در حال انجام تعاریف این بانک جامع سوابق تحصیلی هستیم.

وی افزود: برای مثال باید بدانیم در چه مدرسه‌ای در کشور، چه کلاسی از آن مدرسه، چه دانش آموزی، در چه پایه‌ای و با چه مشخصاتی مشغول تحصیل است و معلم او چه کسی است. راه‌اندازی این بانک جامع دغدغه ما را در حوزه اطلاعات جامع دانش آموزان کم می‌کند که امیدواریم به نتیجه برسد.

انتهای پیام

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: