کد خبر: ۹۵۶۳۶۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳
تعداد بازدید: ۱۸۴
شش مرز زمینی، امسال برای تردد زائران اربعین حسینی در نظر گرفته شده که شناخت آنها به زائران در انتخاب بهتر مرز خروجی و ورودی به کشور کمک خواهد کرد.

معرفی ۶ مرز بین ایران و عراق برای تردد زائران اربعینبه گزارش خبرداغ به نقل از مبلغ : شش مرز زمینی، امسال برای تردد زائران اربعین حسینی در نظر گرفته شده که شناخت آنها به زائران در انتخاب بهتر مرز خروجی و ورودی به کشور کمک خواهد کرد.

 تاریخ شروع سفر اربعین حسینی ۱۴۰۲ از ایران به سمت کربلای معلی طبق گفته مسئولان ستاد مرکزی اربعین از اول ماه صفر مصادف با روز جمعه ۲۷ مرداد است.

امسال شش مرز زمینی برای تردد زائران ایرانی و زائرانی که از ایران وارد عراق می‌شوند، در نظر گرفته شده است که هر یک از متقاضیان سفر اربعین حسینی می‌توانند بر اساس محل سکونت خود و فاصله‌ای که با هر یک از مرزهای خروجی کشور به سمت عراق دارند، مرز خروجی مد نظر خود را انتخاب کنند که البته آشنایی با این مرزها می‌تواند در انتخاب بهتر مرز خروجی برای زائران مفید باشد.

هر زائر اربعین البته قبل از سفر باید وارد سامانه سماح شده و ضمن پرداخت حق بیمه ۳۵ تا ۵۵ هزار تومانی، اول خود را بیمه کند و سپس مرز خروجی خود را مشخص کند. اگر هنگام انتخاب مرز خروجی سامانه اجازه انتخاب مرز مورد نظر زائر را نداد به این معنی است که ظرفیت خروج زائر از آن مرز در روز مورد نظر پر شده و زائر باید روز دیگر یا مرز دیگری را برای ورود به خاک عراق انتخاب کند.

این شش مرز در پنج استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان قرار دارند.

مرز مهران

مهران، شلوغ‌ترین مرز ترددی برای زائران اربعین است و اکثر روزهای پیش از اربعین حسینی پرازدحام‌ترین مرز کشور بود. تاکنون نیز بیشتر زائرانی که قصد عزیمت به اربعین حسینی را دارند مرز مهران را برای خروج از کشور انتخاب کرده‌اند. این مرز دارای ۱۰۳ گیت است.

مرز مهران در استان ایلام، شهرستان مهران واقع شده است. فاصله مرز مهران تا تهران ۷۶۶ کیلومتر، تا شهر ایلام ۸۷ کیلومتر، تا کربلا ۲۷۹ کیلومتر و تا نجف ۳۰۳ کیلومتر است. تردد از مرز مهران در اربعین حسینی به‌صورت شبانه‌روزی است و پس از گذر از مرز مهران زائران باید از شهرهای بدره، کوت، نعمانیه، شوملی و دیوانیه عبور کنند تا به شهر نجف برسند.

در مهران دو پارکینگ اربعین با ۸۰ هکتار مساحت ظرفیت پارک حداقل ۱۰۰ هزار خودرو را دارد البته ظرفیت پارکینگ‌ها در اربعین امسال با احتساب پارکینگ سازمان‌ها و پارکینگ‌های خصوصی، برای حدود ۱۸۰ هزار خودرو پیش‌بینی شده است. همچنین وضعیت پارکینگ‌ها با نصب چراغ و خط‌کشی برای پارک خودروها در جای مناسب، نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است. هزینه پارکینگ‌ نیز بر اساس اعلام ستاد مرکزی اربعین، هر شب ۲۵ هزار تومان است.

همچنین حدود ۵۰۰ موکب محلی در مهران فعال می‌شوند و بسیاری از مردم مهران هم همانند سال‌های گذشته از زائران اربعین پذیرایی می‌کنند.

مرز شملچه

مرز شلمچه نسبت به مهران در ایام منتهی به اربعین با ازدحام جمعیت کمتری مواجه است. این مرز در استان خوزستان، شهرستان خرمشهر واقع شده و فاصله مرز شلمچه تا تهران ۹۲۰ کیلومتر، تا خرمشهر ۱۷ کیلومتر، تا کربلا ۵۴۹ کیلومتر و تا نجف ۴۶۰ کیلومتر است. در اربعین امسال تردد از مرز شلمچه نیز به‌صورت شبانه‌روزی است و پس از گذر از مرز شلمچه باید از منطقه شلمچه و تنومه در عراق عبور کرده و وارد شهر بصره شده و پس از گذر از شهر سماوه به شهر نجف رسید. در اربعین امسال اتباع خارجی فقط از مرز شلمچه امکان تشرف به عراق را دارند.

امسال با توجه به اینکه راهپیمایی اربعین حسینی (ع) در فصل گرم است، هزار و ۶۸۵ مترمربع سایبان ثابت، سه هزار و ۷۶۰ مترمربع سایبان موقت، نصب مه‌پاش در معابر و توقفگاه‌ها، بازسازی و توسعه فضای سبز، اضافه کردن سقاخانه، اضافه کردن چشمه‌های سرویس بهداشتی و ایجاد سیستم‌های سرمایشی درون سالن در پایانه مرزی شلمچه انجام شده است.

مرز چذابه

این مرز نسبت به مهران و شلمچه با شلوغی و تردد کمتری مواجه است. بنابراین می‌تواند گزینه خوبی برای انتخاب زائران جهت خروج از مرز باشد.

مرز چذابه در استان خوزستان، شهرستان دشت آزادگان، شهر بستان قرار دارد. فاصله مرز چذابه تا تهران ۷۶۶ کیلومتر، تا شهر ایلام ۸۷ کیلومتر، تا کربلا ۲۷۹ کیلومتر و تا نجف ۳۰۳ کیلومتر است. پس از گذر از مرز چذابه باید از شهرهای العماره، فجر، دیوانیه، شافعیه، و شامیه عبور کنید تا به شهر نجف برسید.

در این مرز دو هزار و ۹۵۰ متر مربع سایبان ثابت و یک هزار و ۸۰۰ متر مربع سایبان موقت ایجاد و مه‌پاش نصب شده است. همچنین ۳۴۰ موکب در مسیرهای رفت و برگشت این مرز مستقر خواهند بود.

مرز خسروی

با تلاش‌های صورت گرفته امسال شاهد فعالیت ۲۴ ساعته مرز خسروی در ایام اربعین خواهیم بود و با توجه به اینکه این مرز با ترافیک ترددی کمی مواجه است می‌تواند انتخاب مناسبی برای خروج از مرز بدون شلوغی و ازدحام جمعیت باشد.

مرز خسروی در استان کرمانشاه، شهرستان قصرشیرین واقع شده و فاصله این مرز تا شهر کرمانشاه ۱۹۶ کیلومتر، تا تهران ۶۹۳ کیلومتر، تا کربلا ۳۰۰ کیلومتر و تا نجف ۳۸۰ کیلومتر است و زائران می‌توانند علاوه بر خودروهای شخصی و اتوبوس، از طریق خط آهن مشهد به کرمانشاه و فرودگاه بین‌المللی کرمانشاه، خود را به شهر کرمانشاه برسانند و سپس با اتوبوس، ظرف دو ساعت به مرز خسروی برسند. پس از گذر از مرز خسروی باید از شهرهای خانقین، مقدادیه، بعقوبه، بغداد، کاظمین و کربلا عبور کرد تا به شهر نجف رسید.

مرز تمرچین

مسیر تمرچین از نظر آب‌وهوایی دارای تفاوت زیادی با دیگر مسیرها دارد و با توجه به معتدل بودن این مسیر در فصل تابستان، می‌تواند راحتی بیشتری برای زائران داشته باشد همچنین استقرار مواکب و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در این مسیر با تدابیر اندیشیده شده، افزایش بسیاری خوبی داشته است، لذا مرز تمرچین نیز می‌تواند انتخاب مناسبی برای عبور زائران اربعین امسال باشد.

این مرز در استان آذربایجان غربی، شهرستان پیرانشهر قرار دارد و فاصله مرز تمرچین تا ارومیه ۱۳۳ کیلومتر، تا تهران ۷۴۷ کیلومتر، تا کربلا ۶۴۵ کیلومتر و تا نجف ۷۱۰ کیلومتر است.

تردد از مرز تمرچین در اربعین ۱۴۰۲ شبانه‌روزی است و پس از گذر از مرز تمرچین باید از شهرهای حاج عمران، چومان، سوران، اربیل، سامرا، بغداد و کربلا عبور کرد تا به شهر نجف رسید.

امسال پارکینک‌های وسیعی در پیرانشهر و نزدیکی مرز پیش‌بینی شده و زائرسرای مناسبی نیز در پادگان جلدیان ارتش در نظر گرفته شده است. سال گذشته نیز بیش از ۵۰ هزار نفر زائر از طریق مرز تمرچین وارد عراق شدند.

مرز باشماق

مردم سراسر کشور به ویژه استان‌های همجوار می‌توانند جدای از سفری آسان به کربلا از مرز باشماق، از ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری، زیبایی‌های چشم‌نواز دریاچه زیبای زریبار و میزبانی، خونگرمی و مهمان‌نوازی مردمان کُرد که شهره خاص و عام است، لذت ببرند.

این مرز در استان کردستان، شهرستان مریوان، روستای باشماق واقع شده و فاصله آن تا تهران ۶۱۷ کیلومتر، تا شهر مریوان ۱۸ کیلومتر، تا سنندج ۱۳۰ کیلومتر، تا کربلا ۴۶۳ کیلومتر و تا نجف ۵۴۸ کیلومتر است.

در اربعین امسال تردد از مرز باشماق از ساعت ۴:۳۰ بامداد تا ساعت ۱۷ امکان‌پذیر است و پس از گذر از مرز باشماق باید از شهرهای پنجوین، سلیمانیه، چمچمال، کرکوک، طوزخورماتو، منطقه حسینیه، بغداد و کربلا عبور کرد تا به شهر نجف رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: