کد خبر: ۹۵۶۰۵۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶
تعداد بازدید: ۱۲۸
قدری از تلاش‌مان را باید بر لزوم هشیاری وزارت بهداشت متمرکز کنیم تا دوباره مانند سال ۱۳۹۸ دچار غافلگیری نشویم.

ساب واریانت جدید کرونا؛ مانند سال ۱۳۹۸ غافلگیر نشویمبه گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا، قدری از تلاش‌مان را باید بر لزوم هشیاری وزارت بهداشت متمرکز کنیم تا دوباره مانند سال ۱۳۹۸ دچار غافلگیری نشویم.

هر از چندگاهی خبر از انتشار واریانت یا ساب واریانت جدیدی از کروناویروس منتشر می‌شود، اخیرا خبر از واریانت‌های اریس و فورناکس که در نیویورک، درحال گسترش هستند آمده است، برای اولین بار در سال جدید میلادی تعداد مبتلایان رو به تزاید و بستری شدگی در بیمارستان‌ها نیز روبه افزایش است.

در این میان کسب اطلاع در خصوص روند پاندمی کرونا و واریانت‌های جدید بسیار مهم است؛ ولی طبق تعریف استاندارد اپیدمیولوژی، ما باید این اپیدمی را لااقل در کشورمان حذف شده Eliminated بدانیم. آنچه که در هر کشوری وظیفه نظام سلامت است آمادگی (preparedness ) و رصد جدی طغیان‌ها (outbreaks) در کشور است که اقدام مهمی در این خصوص در کشور شاهد نیستیم.

تمرکز بر این دو امر مهم موجب می‌شود کشور دوباره دچار غافلگیری نشود و چون هنوز رسما پایان پاندمی تایید نشده و به مرحله خاموشی (Extinction) و ریشه کنی (Eradication) نرسیده مردم عملا نقش منفعل دارند و بازیگر اصلی باید وزارت بهداشت و مراکز علمی باشند.

دیگر نمی‌توان در این شرایط به مردم توصیه‌هایی مانند فاصله گذاری اجتماعی؛ شستن دست‌ها؛ زدن ماسک؛ در خانه ماندن و سفر نرفتن کرد؛ تقریبا تمامی مردم جهان با بجا گذاشتن حدود ۷ میلیون مرگ تایید شده و خسارات جدی اقتصادی؛ اجتماعی و روانی پاندمی، به زندگی عادی برگشته‌اند و متاسفم عرض کنم همانگونه که مردم کاملا به مرحله عادی پنداری رسیده اند؛ از وزارت بهداشت هم خبری بر بیداری در این شرایط به گوش نمی‌رسد. دو مقوله آمادگی و پاسخ سریع؛ رویکردهای خاصی دارد که نمودی از آنها در کشور مشاهده نمی‌شود. فکر می‌کنم قدری از تلاش‌مان را بر لزوم هشیاری وزارت بهداشت متمرکز کنیم تا دوباره مانند سال ۱۳۹۸ دچار غافلگیری نشویم.

*اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه

حمید سوری*
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: