کد خبر: ۹۵۴۲۲۱
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۱
تعداد بازدید: ۲۵۹
بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، نرخ مشارکت اقتصادی در بهار ۱۴۰۲ با افزایش سه درصدی نسبت به بهار سال گذشته به ۴۱.۲ درصد رسیده است.

نرخ مشارکت اقتصادی مردان ۵ برابر زنان/ کدام استان‌ها بیشترین نرخ مشارکت را داشتند؟به گزارش خبرداغ به نقل از تجارت نیوز :بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، نرخ مشارکت اقتصادی در بهار ۱۴۰۲ با افزایش سه درصدی نسبت به بهار سال گذشته به ۴۱.۲ درصد رسیده است.

مرکز آمار ایران در ابتدای این هفته، چکیده نتایج جدیدترین طرح آمارگیری نیروی کار مربوط به بهار ۱۴۰۲ را از طریق وبسایت رسمی خود منتشر کرد. بررسی این گزارش حاکی از آن است که در سه ماه نخست سال جاری، نرخ مشارکت اقتصادی با افزایش ۰.۳ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته مواجه شده است. همچنین داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهند که همگام با افزایش نرخ مشارکت اقتصادی، نرخ بیکاری در کشور یک درصد کاهش یافته و به ۸.۲ درصد رسیده است.

نرخ مشارکت اقتصادی چیست؟

نرخ مشارکت اقتصادی که با نام نرخ فعالیت نیز شناخته می‌شود، از تقسیم تعداد جمعیت فعال به جمعیت افراد در سن کار به‌دست می‌آید. به عبارت دیگر، نرخ مشارکت اقتصادی معادل نسبت جمعیت بیکار یا شاغل ۱۵ ساله یا بیشتر به کل افراد بالای ۱۵ سال است.

مجموع افراد شاغل و بیکار بالای ۱۵ سال، جمعیت فعال را تشکیل می‌دهند و افرادی مثل خانه‌داران، محصلان و دارندگان درآمد بدون کار، چنانچه شاغل یا بیکار نیز بوده‌اند، فعال اقتصادی به حساب می‌آیند.

 

نرخ مشارکت به ۴۱.۲ درصد رسید

بررسی گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در بهار امسال، تعداد کل جمعیت ۱۵ ساله و بیش از آن معادل ۶۴ میلیون و ۲۶۷ هزار نفر بوده که ۲۶ میلیون و ۴۷۰ هزار نفر، جمعیت فعال محسوب می‌شدند. به این ترتیب، نرخ مشارکت اقتصادی در بهار ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که ۴۱.۲ درصد از جمعیت در سن کار از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند. این در حالیست که نرخ مشارکت اقتصادی در بهار سال ۱۴۰۱ معادل ۴۰.۹ درصد بوده است.

از سوی دیگر، نرخ مشارکت اقتصادی در میان مردان در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲ با افزایش ۰.۳۲ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ۶۸.۳ درصد رسیده است. این در حالیست که نرخ مشارکت زنان نیز با رشد ۰.۳ درصدی همراه شد و رقم ۱۴.۱ درصدی را ثبت کرد.

به این ترتیب، نرخ مشارکت اقتصادی مردان ۱۵ساله و بیشتر، حدود پنج برابر مشارکت زنان در همین سن است.

 

نرخ مشارکت بیشتر روستایی‌ها نسبت به شهرنشینان

بررسی نرخ مشارکت اقتصادی به تفکیک مناطق شهری و روستایی‌ها نیز حاکی از آن است که روستایی‌ها وضعیت بهتری در این شاخص دارند.

نرخ مشارکت جمعیت مناطق شهری در بهار ۱۴۰۲ به افزایش ۰.۴ درصدی نسبت به بهار سال گذشته به ۴۰.۵ درصد رسیده است. این رقم برای مناطق روستایی اما با افزایش ۰.۱ درصدی مواجه شده و رقم ۴۳.۶ درصدی را به ثبت رسانده است.

کدام استان‌ها بیشترین نرخ مشارکت را داشتند؟

از سویی دیگر نیز بخشی از گزارش مرکز آمار، مربوط به مقایسه نرخ مشارکت اقتصادی به تفکیک استان‌هاست. بررسی‌های این مرجع آماری حاکی از آن است که سه استان زنجان، اردبیل و گیلان با ثبت ارقام ۵۰.۹ درصد، ۴۸.۳ درصد و ۳۹.۵ درصد، بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی را ثبت کرده‌اند.

در طرف دیگر نیز سه استان ایلام، مرکزی و قم با کمترین نرخ مشارکت اقتصادی قرار دارند که این نسبت برای آنها به ترتیب معادل ۳۲.۸ درصد، ۳۶.۲ درصد و ۳۷.۴ درصد رقم خورده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: