کد خبر: ۹۵۲۴۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱
تعداد بازدید: ۳۵۸
او دانشمندی ایرانی بود که در ناسا فعالیت می‌کرد؛ همین کافی بود تا به سالهای دور به شخص موردتوجهی برای ایرانیان تبدیل شود؛ فردی که تا سال‌ها مورد افتخار بود اما رفته رفته اظهارات عجیب و غریب او در موضوعات غیرعلمی این شخصیت علمی را فروریخت.

فیروز نادری که بود و چگونه سر از آمریکا در آورد؟به گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا : فیروز نادری متولد فروردین ۱۳۲۵ در شیراز است؛ او ۱۲ سال نخست زندگی‌اش را در شیراز گذراند و پس از اتمام تحصیلات دوره ابتدایی به تهران رفت و در دبیرستان اندیشه درس خواند. او پس از اخذ مدرک دیپلم، جهت ادامه تحصیل در ۱۸ سالگی به آمریکا سفر کرد؛ سفری که مسیر زندگی او را تغییر داد؛ نادری درباره این سفر گفته است که «خیلی از همکارانم وقتی بچه بودند، فرود فضاپیمای آپولو را دیده بودند و تحت تأثیرش از همان موقع آینده شغلی خود را مشخص کرده بودند. این داستان خوبی است اما داستان زندگی من نیست؛ من وقتی به این‌جا آمدم می‌خواستم معمار شوم. خیلی زود دریافتم که استعدادش را ندارم. کمی که گذشت خیلی شیفته ورزش شدم و دلم می‌خواست ورزشکار حرفه‌ای بشوم. اما دنیا قماری است که باید با همه ورق‌هایتان بازی‌اش کنید؛ پس رفتم و مهندسی خواندم.»

نادری پس از اخذ مدرک لیسانس رشته برق از دانشکاه ایالتی آیووا برای ادامه تحصیل به کالیفرنیای جنوبی رفت و مدارک فوق لیسانس رشته برق و دکترای رشته مهندسی الکترونیک از دانشگاه این ایالت، جهت انجام خدمت سربازی در سال ۵۵ به تهران بازگشت. او پس از پایان دوران سربازی، به عنوان مدیر امور فنی در مرکز سنجش از راه دور ایران مشغول به کار شد اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مجدداً به آمریکا رفت.

فیروز نادری در ناسا؛ وقتی که آرزوی کودکان و نوجوانان ایرانی را زندگی کرد

شرقی‌ها مغزهایی هستد که در آمریکا بیشترین حضور را در بخش‌های مهندسی دارند. هندی‌ها،پاکستانی‌ها و حتی افعانستانی‌ها پیشتاز کسب کرسی‌های مهندسی و فنی در آمریکا هستند اما همچنان کسب این کرسی‌ها برای ما یک دستاورد محسوب می‌شود. نادری در نخستین سال پس از بازگشت به آمریکا به استخدام ناسا در آمد؛ جایی که آرزوی بسیاری از ایرانیان به ویژه کودکان و نوجوانان بود و حالا نادری با فعالیت در ناسا تبدیل به یک قهرمان برای آنها شده بود؛ او در مدت ۳۶ سال حضورش در ناسا سمت‌های مختلفی در زمینه‌های فنی و مدیریتی بر عهده گرفت؛ از ماهواره‌های مخابراتی متحرک، رادارهای دورسنج، رصدخانه‌های تحقیقاتی اختر فیزیک تا مدیریت برنامه منشا حیات ناسا (۷۴ - ۷۹)، مدیریت اکتشافات مریخ (۷۹ - ۸۴)، معاونت مدیر کل تنظیم راهبردهای آزمایشگاه پیشرانه‌ی جت ناسا (۸۴ -۹۰) و مدیر اکتشافات منظومه‌ی شمسی آزمایشگاه پیشرانه‌ی جت ناسا(۹۰-۹۴) از جمله فعالیت‌هایی است که نادری در این مدت در ناسا انجام داد.

او سر انجام بعد از ۳۶ سال فعالیت مستمر در ناسا، در سال ۹۴ از ادامه فعالیت در این مجموعه استعفا داد. او طی این سال‌ها جوایز متعددی از جمله مدال افتخار جزیره الیس، مدال رهبری برجسته ناسا، مدال خدمات برجسته ناسا را دریافت کرد.

نام گذاری یک سیارک به نام «نادری»

فروردین سال ۹۵ ناسا به پاس قدردانی از اقدامات نادری در مدت حضور وی در این مجموعه، سیارک ۵۵۱۵ با نام ۱۹۸۹ EL۱ را به نام «نادری» نامگذاری کرد؛ این سیارک با قطر۱۰ کیلومتر هر ۴.۴ سال یکبار به دور خورشید می‌گردد. این سیارک هر۵ ساعت و ۲۰ دقیقه یک بار نیز به دور خودش در گردش است و در کمربند بین مریخ و مشتری در حرکت است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: