کد خبر: ۹۵۲۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹
تعداد بازدید: ۴۶۴
محسن حسام مظاهری امروز ۱۱ خرداد در کانال شخصی اش نوشت: ۱. توسعه‌ی مزارات مذهبی در سال‌های اخیر سیر شتابانی یافته و یکی از مصادیق مشهود رشد سخت‌افزاری تشیع معاصر است. اما به‌نظر می‌رسد آنچه در برخی شهرها مانند اصفهان و شیراز در حال وقوع است، فراتر از توسعه‌ی اماکن مذهبی است و ما با نوعی دستکاری و مهندسی هویت شهر مواجه‌ایم. سیاست خطرناکی که هدفش تبدیل این دو شهر به «شهر مذهبی» است.
از اصفهان تا شیراز: دستکاری در هویت شهر به نام توسعه‌ی مزارات مذهبیبه گزارش خبرداغ به نقل از مبلغ : محسن حسام مظاهری امروز ۱۱ خرداد در کانال شخصی اش نوشت: ۱. توسعه‌ی مزارات مذهبی در سال‌های اخیر سیر شتابانی یافته و یکی از مصادیق مشهود رشد سخت‌افزاری تشیع معاصر است. اما به‌نظر می‌رسد آنچه در برخی شهرها مانند اصفهان و شیراز در حال وقوع است، فراتر از توسعه‌ی اماکن مذهبی است و ما با نوعی دستکاری و مهندسی هویت شهر مواجه‌ایم. سیاست خطرناکی که هدفش تبدیل این دو شهر به «شهر مذهبی» است.

به گزارش مبلغ ۲. هویت یک شهر در بستر زمان، به شکل طبیعی، و در نتیجه‌ی تعامل و تضارب جریان‌های فرهنگی اجتماعی مختلف ساخته می‌شود. هویت را با بخشنامه و تبلیغات و به اراده‌ و فرموده‌ نمی‌توان ایجاد کرد. با توسعه‌ی امامزاده‌ها و مکان‌های مقدس، با بولدوز و تخریب بافت تاریخی، نمی‌شود جعل تاریخ کرد و شهری با مختصات شیراز را به «شهر مذهبی» و «سومین حرم اهل بیت در ایران» مبدل ساخت. هویتی که یک شهر هیچوقت نداشته و با واقعیت زندگی بسیاری از مردمش بیگانه است را با مهندسی و از بالا نمی‌توان به آن تحمیل کرد. بافت‌ تاریخی که سهل است، ‌ نصف شیراز را هم اگر خراب کنند و به شاهچراغ ملحق سازند، ‌ باز شیراز شهر مذهبی نمی‌شود. همچنان‌که با تبلیغات و برنامه‌سازی رسانه‌ای و پول‌پاشی و تغییر تابلوهای شهری نمی‌شود یک امامزاده‌ی تا پیش از این گمنام در حاشیه‌ی اصفهان (زینبیه) را به‌عنوان قلب این شهر تاریخی به افکار عمومی قبولاند.

۳. قلب اصفهان، میدان نقش جهان‌اش است و قلب شیراز، حافظیه‌اش. با این پروژه‌های اراده‌گرایانه‌ی توسعه‌ی نهاد دین، جامعه دیندارتر نخواهد شد؛ بلکه برعکس سرمایه‌ی اجتماعی دین تخریب ‌شده و دستگاه عملکردی دین با اختلال همراه می‌شود.

پ. ن.

چنان‌که دی‌ماه ۱۳۹۷ در یادداشت «مزارات مذهبی: تلاقی اراده‌ها و انباشت منافع» نوشتم، ساده‌اندیشانه است اگر در توسعه‌ی مزارات تنها انگیزه‌های مذهبی را نقش‌آفرین بدانیم. این توسعه، محل تلاقی و انباشت اراده‌ها و منافع مذهبی، سیاسی ـ امنیتی و حتی اقتصادی ـ تجاری است. بی‌جهت نیست که لااقل در برخی از مزارات اخیراً توسعه‌یافته (ازجمله دو امامزاده‌ی اخیرا توسعه‌یافته‌ی اصفهان) جریان‌های اقتصادی خاص و بانفوذ عامیلت داشته‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: