کد خبر: ۹۵۱۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵
تعداد بازدید: ۲۲۷
استرس به تنهایی می‌تواند باعث افزایش وزن شود؛ زمانی که تحت فشار استرس هستید، غدد آدرنال شروع به ترشح هورمون استرس کورتیزول و آدرنالین به جریان خون می‌کنند که منجر به افزایش وزن ناشی از استرس می‌شود. حال شما تصور کنید خوراکی‌هایی بخورید که این ترشح هورمونی را شدت ببخشند؛ طبیعی است که تحت این شرایط، سطح استرس شما بالا برود و در دراز مدت دچار اضافه وزن شوید.
این خوراکی‌ها را نخورید؛ استرس می‌گیرید و چاق می‌شویدبه گزارش خبرداغ به نقل ازخبرآنلاین؛ استرس به تنهایی می‌تواند باعث افزایش وزن شود؛ زمانی که تحت فشار استرس هستید، غدد آدرنال شروع به ترشح هورمون استرس کورتیزول و آدرنالین به جریان خون می‌کنند که منجر به افزایش وزن ناشی از استرس می‌شود. حال شما تصور کنید خوراکی‌هایی بخورید که این ترشح هورمونی را شدت ببخشند؛ طبیعی است که تحت این شرایط، سطح استرس شما بالا برود و در دراز مدت دچار اضافه وزن شوید.

الهه جعفرزاده: استرس می‌تواند به طرق گوناگون سبب افزایش وزن شود که یکی از آنها «پرخوری» است. زمانی که دچار استرس مزمن هستیم، میل به غذا خوردن در ما بیشتر می‌شود، به ویژه تمایل به خوردن غذاهایی با کربوهیدرات بالا که باعث می‌شود اشتهای بیشتری پیدا کنیم و به خوردن ادامه دهیم. غذاهای استرس‌زا اغلب به دلیل افزایش شدید سطح کورتیزول [همراه با افزایش انسولین که هنگام خوردن آنها اتفاق می‌افتد]، منجر به پرخوری می‌شوند. خوردن این غذاها باعث افزایش قند و در نهایت کاهش سریع میزان قند در خون می‌شود، که این حالت موجب می‌شود ما هوس بیشتری برای مصرف تنقلات شیرین داشته باشیم؛ که همین موضوع در صورت تکرار، باعث افزایش وزن می‌شود، زیرا بدن قادر به تنظیم درست سطح قند خون نیست. اگر کورتیزول خیلی بالا باشد، بر متابولیسمِ قند، تأثیر منفی می‌گذارد و سبب می‌گردد انرژی را به‌عنوان چربی ذخیره کنید و به مرور چاق شوید.

 

در ادامه چند مورد از خوراکی‌هایی که خوردن آنها می‌تواند در شما استرس ایجاد ‌کند و منجر به تجمع چربی در ناحیه شکم و افزایش وزن ناشی از استرس شود، معرفی شده‌اند.

 

۱) کیک و شیرینی

شاید باور این موضوع سخت باشد که شیرینی‌های خوشمزه می‌توانند با ایجاد یک واکنش هورمونی، شما را دچار استرس کنند! اما لازم است بدانید خوراکی‌های سرشار از قند، چربی و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده می‌توانند باعث ایجاد استرس یا تشدید آن شوند و سطح کورتیزول را افزایش دهند. هم‌چنین این تنقلات محرک باعث ترشح هورمون انسولین می‌شوند و به مغز سیگنال می‌دهند که قند (انرژی) بیشتری مورد نیاز است.

این خوراکی‌ها را نخورید؛ استرس می‌گیرید و چاق می‌شوید

 

۲) قهوه

کافئین باعث می‌شود کورتیزول بیشتری در بدن تولید شود، به طوری که نوشیدن یک فنجان قهوه در هر زمانی از روز می‌تواند هورمون‌های استرس را تقویت کند و باعث ایجاد احساس اضطراب و استرس شود. این شرایط می‌تواند منجر به افزایش میل به مصرف قند و کربوهیدرات شود و احتمال چاقی را بالا ببرد.

این خوراکی‌ها را نخورید؛ استرس می‌گیرید و چاق می‌شوید

 

۳) ماکارونی

غذاهایی مانند ماکارونی ممکن است باعث ترشح کورتیزول در بدن شوند و بدن را در حالت استرس نگه دارند. کورتیزول وقتی به گیرنده‌های خاصی در هیپوتالاموس متصل می‌شود، می‌تواند بر اشتها تأثیر بگذارد و آن را افزایش دهد.

این خوراکی‌ها را نخورید؛ استرس می‌گیرید و چاق می‌شوید

 

۴) تنقلات ناسالم و فرآوری‌شده

چیپس، پفک و تنقلات شور و پرچرب از دیگر غذاهای استرس‌زا هستند. در واقع سدیم باعث افزایش فشار خون و در نتیجه افزایش استرس و اضطراب و در نهایت چاقی ناشی از استرس می‌گردد.

این خوراکی‌ها را نخورید؛ استرس می‌گیرید و چاق می‌شوید

 

۵) نوشابه

نوشیدنی‌های قندی مثل نوشابه می‌توانند باعث افزایش سطح قند و به دنبال آن افت قند خون شوند که این اتفاق می‌تواند منجر به خستگی و تحریک‌پذیری شود که این دو حالت، از علائم رایج استرس هستند.

مصرف زیاد نوشابه باعث ترشح هورمون کورتیزول در بدن می‌شود. سطوح بالای کورتیزول می‌تواند منجر به ذخیره چربی در ناحیه شکم و همچنین میل به خوردنِ بیشترِ شیرینی‌جات شود.

این خوراکی‌ها را نخورید؛ استرس می‌گیرید و چاق می‌شوید

 

۶) غذاهای سرخ‌شده

غذاهایی مانند مرغ سوخاری و سیب‌زمینی سرخ‌شده، در افزایش هورمون استرس نقش دارند. این غذاها دارای چربی‌های ترانس هستند که التهاب را در بدن افزایش می‌دهند و سبب ترشح بیشتر کورتیزول می‌شوند.

این خوراکی‌ها را نخورید؛ استرس می‌گیرید و چاق می‌شوید

 

۷) پیتزا

فست فودهایی مانند همبرگر و پیتزا که سرشار از نمک، چربی و کالری بالا هستند، منجر به افزایش هورمون‌های استرس می‌شوند. این غذاها چربی و کالری زیادی را به بدن تحمیل می‌کنند، بدون اینکه ارزش غذایی داشته باشند.

این خوراکی‌ها را نخورید؛ استرس می‌گیرید و چاق می‌شوید

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: