کد خبر: ۹۵۱۰۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹
تعداد بازدید: ۱۷۵
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش توضیحاتی پیرامون برگزاری آزمون‌های نهایی خرداد ۱۴۰۲ ارائه داد.

سوالات امتحانات نهایی «رمزنگاری» می‌شود/ درخواست تشکیل شعبه رسیدگی به جرائم امتحانی از دادستانیبه گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا: رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش توضیحاتی پیرامون برگزاری آزمون‌های نهایی خرداد ۱۴۰۲ ارائه داد.

محسن زارعی در نشستی خبری در این باره اظهار کرد: طبق مصوبات ۸۴۳،۸۵۵ و ۸۶۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی، سهم سوابق تحصیلی در کنکور سراسری در سال ۱۴۰۲ به صورت ۴۰ درصد قطعی، سال آینده ۵۰ درصد و تا سال ۱۴۰۵ به ۶۰ درصد خواهد رسید.

وی افزود: تا سال گذشته ارزشیابی نهایی از دانش آموزان، وابسته به کنکور و مهارت‌های تست زنی بود و یک معظل برای نظام آموزشی محسوب می‌شد که معلم، مدرسه و کلاس درس مرجعیت خود را از دست داده بود. افزایش سهم سوابق تحصیلی می‌تواند فرصت خوبی باشد تا مرجعیت به مدرسه برگردد و از حافظه محوری صرف فاصله‌ بگیریم.

طراحی بانک سوالات کنکور

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه تغییرات کنکوری می‌تواند دانش آموزان را به سمت یادگیری عمیق ببرد گفت: ما در سال‌های گذشته نیز امتحانات نهایی را داشتیم اما با این مصوبه، جنبه رقابتی هم پیدا می‌کند و باید به جنبه‌های مختلف از جمله برقراری عدالت کامل در طراحی سوالات و... توجه شود. درهمین راستا بانک سوالات کنکور طراحی شده است.

طراحی سوالات در فضای قرنطینه کامل

سوالات رمزنگاری می‌شود؛ امکان لو رفتن سوالات به "صفر" رسیده

زارعی ادامه داد: افراد امین و مسلط به موضوع تدریس و آزمون، برای طراحی سوالات، انتخاب شده‌اند و طراحی تمام سوالات چه آزمون‌های داخلی و چه خارجی در فضای قرنطینه کامل انجام می‌شود. بعد از طراحی سوالات، سوالات رمزنگاری شده و یک روز قبل از آزمون برای روسای حوزه‌های برگزاری امتحانات ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: امنیت رمزنگاری‌ها بسیار بالاست و قفل این رمزها به هیچ عنوان قابل بازگشایی نیست مگر با رمز اصلی. تکثیر سوالات در روز برگزاری امتحانات نیز در اتاق قرنطینه پس از دریافت رمز انجام می‌شود. با این سازوکار امکان لورفتن سوالات امتحانات نهایی را به صفر رسانده‌ایم. این اطمینان را به خانواده‌ها می‌دهم که به هیچ عنوان امکان لو رفتن سوالات وجود ندارد.

اوراق همه حوزه‌های امتحانی سراسر کشور الکترونیکی تصحیح می‌شود

تصحیح اوراق توسط ۲ مصحح

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش درباره تصحیح اوراق امتحانی گفت: تصحیح الکترونیک را از خرداد ۱۴۰۱ به صورت آزمایشی برای حوزه‌های امتحانی خارج از کشور و در دی ماه ۱۴۰۱ در برخی مدارس مناطق انجام دادیم و از این نوبت امتحانی بنا داریم تصحیح الکترونیکی را در همه حوزه‌های امتحانی سراسر کشور انجام دهیم.

زارعی افزود: مصححان برگه‌های دانش آموزان استان خودشان را تصحیح نمی‌کنند و برگه های دانش آموزان استان‌های دیگر در اختیارشان قرار می‌گیرد. همچنین تنها یک مصحح سوالات را تصحیح نمی‌کند و دو مصحح این‌کار را انجام می‌دهد و سه نسخه راهنمای تصحیح برای استان‌ها مبنای عمل قرار می‌گیرد.

اعلام سابقه تحصیلی داوطلبان کنکور به سازمان سنجش با تهیه "کد یکتا"

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه جمع برگه هر صفحه امتحانی را سامانه انجام می‌دهد و نمره نهایی را جمع بندی و اعلام می‌کند گفت: باید سابقه تحصیلی برای همه داوطلبان تولید شود. یک "کد یکتا" برای همه داوطلبان تهیه و این کدهای شناسه به سازمان سنجش اعلام شد و بر اساس همین کد، سابقه تحصیلی را به صورت نمرات تراز شده در اختیار سازمان سنجش قرار می‌دهیم.

فراهم شدن امکان «ترمیم نمره» برای فارغ‌التحصیلان از خردادماه

وی درباره فارغ‌التحصیلان سال ۸۵ به قبل و افرادی که سابقه‌ تحصیلی ندارند یا سابقه تحصیلی آنها ناقص است گفت: دستورالعمل مربوطه از دی ماه ابلاغ و امکان ثبت نام برای ایجاد سابقه تحصیلی فراهم شد. همچنین فرصت ترمیم نمره نیز به فارغ‌التحصیلان داده شد. این امکان از دی ماه فراهم بود و در خردادماه نیز وجود دارد.

توصیه‌ای به هنرستانیهای داوطلب شرکت در کنکور شاخه نظری

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دانش آموزان فنی و حرفه‌ای و کاردانش اگر متقاضی رشته هنر باشند دروس عمومی خودشان را آزمون می‌دهند گفت: اگر این دانش آموزان بخواهند در کنکور شاخه نظری شرکت کنند باید ایجاد سابقه در آن شاخه را انجام دهند و برای آنکه تداخل پیش نیاید از استانها خواسته شده مدیریت کنند تا با آزمون‌های داخلی تداخلی نداشته باشد.

تامین امنیت امتحانات نهایی توسط شورای امنیت استان‌ها

زارعی ادامه داد: به همه دستگاه‌ها تکلیف شده است که همکاری لازم را برای برگزاری آزمون‌های نهایی با وزارت آموزش و پرورش داشته باشند. تامین امنیت امتحانات نهایی جزو تکالیف شورای امنیت استان‌ها قرار گرفته و در بسیاری استان‌ها جلسات مربوطه برگزار و تقسیم وظایف صورت گرفته‌است.

تجهیز تمامی حوزه‌های امتحانی به دوربین مداربسته‌ و سیگنال‌یاب

فریب سودجویان را نخورید

وی ضمن اعلام اینکه تمام حوزه‌های آزمون به دوربین مدار بسته‌ تجهیز شده‌اند و اگر هنوز حوزه‌ای دوربین نداشته باشد باید این کار را انجام دهند اظهار کرد: همچنین همه حوزه‌ها به راکت‌های سیگنال یاب تجهیز شده‌اند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش افزود: از دانش آموزان می‌خواهیم فریب شبکه‌هایی که به دنبال سودجویی هستند را نخورند. آزمون‌ها تشریحی هستند و دریافت پاسخ تشریحی در حوزه‌هایی که دوربین و سیگنال یاب دارند امکان پذیر نیست و اگر هم اتفاق بیفتد برگه‌های مشکوک را بازبینی کرده و طبق قانون "رسیدگی به تخلفات" با افراد برخورد می‌شود.

درخواست تشکیل شعبه ویژه رسیدگی به جرائم امتحانات نهایی از دادستانی

محرومیت یک تا ۱۰ سال از شرکت در امتحانات در انتظار متقلبان

زارعی تاکید کرد: با هرنوع تخلفی با شدت برخورد می‌شود و از دادستان خواسته شده است که شعبه ویژه‌ای برای رسیدگی به جرائم تدارک ببینند و مقدمات لازم فراهم شده است. شبکه‌های امنیتی، فضای مجازی را رصد می‌کنند. صرف همراه داشتن وسیله الکترونیکی و وسیله تقلب، موجب محرومیت از امتحانات همان سال می‌شود و اگر فرد از آن وسیله استفاده یا سوالات را افشا کند یا فرد دیگری را به جای خود به جلسه بفرستد از یک تا ۱۰ سال از تمام آزمون‌ها محروم می‌شود.

وی با بیان اینکه شرکت کنندگان در آزمون‌ها به هیچ وجه وارد این بازی نشوند گفت: در نوبت قبل هم نمونه‌هایی داشتیم و دانش آموزان فریب خورده بودند و آینده دانش آموزان تحت الشعاع قرار گرفته‌بود. قصد ایجاد اضطراب نداریم، بلکه می‌خواهیم امنیت و آسایش را برای همه دانش آموزان فراهم کنیم.

۲۵ درصد سوالات امتحانی ضریب دشواری پایین دارند

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش تاکید کرد: درخواست ما این است که شرکت کنندگان در امتحانات نهایی به هیچ وجه به این تبلیغات توجه نکنند و خود را برای شرکت در آزمون آماده کنند. از دی ماه و همین نوبت، طراحی سوالات ما مفهومی شده‌اند و از طرح سوالات پرتکرار پرهیز می‌کنیم. مرجعیت با کتاب درسی است. ۲۵ درصد سوالات ضریب دشواری پایین دارند. معتقدیم سوال خوب سوال پیچیده و دشوار نیست بلکه سوالی خوب است که تمام سطوح یادگیری را در بربگیرد. این را به طراحان سوال هم تاکید کرده‌ایم.

بررسی کارشناسی درخواست محدودسازی اینترنت در اطراف حوزه‌های امتحانی

زارعی در پاسخ به پرسشی درباره موضوع قطع اینترنت در اطراف حوزه‌های امتحانی گفت: از آنجا که تخلفات و شبکه‌های سودجو در پیام رسان‌های خارجی فعالیت داشتند، درخواست قطع اینترنت بین الملل در یک مدت زمانی ۳۵ دقیقه‌ای تا ساعت ۸:۳۰ صبح را داشتیم که مصوب شد تا در کارگروهی بررسی شود و جلسات تخصصی داشتیم. دو موضوع تهیه اینترنت پایدار و پرسرعت برای حوزه‌های تصحیح و محدودسازی اینترنت در دستور کار بود و در حال بررسی کارشناسی هستیم.

وی آماری از برخورد با تخلفات امتحانی در سال گذشته نیز اعلام کرد و گفت: تخلف از به همراه داشتن جزوه تا وسایل غیرمجاز را در برمی‌گیرد. به تخلفات جزئی اشاره نمی‌کنم، اما ۹ مورد تخلف در زمینه انتشار سوالات را در نوبت امتحانی دی ماه کشف و با متخلفان برخورد کردیم. هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات تشکیل شده است و کارگروه‌هایی در استان‌ها به تخلفات رسیدگی می‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: