کد خبر: ۹۵۰۰۱۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۰
تعداد بازدید: ۱۲۰
رئیس کانون وکلای خراسان رضوی بیان کرد: تکراری‌شدن این حوادث ما را به این صرافت می‌اندازد که وکلا را به مواردی مثل شوکر و اسپری فلفل مجهز کنیم تا در موارد حاد و خطرناک بتوانند از خودشان دفاع کنند.

حدود ۴ قتل و ۲۰ مورد حمله به وکلا در سال گذشتهبه گزارش خبرداغ ، عبدالصمد حسینی، خبرنگار: رئیس کانون وکلای خراسان رضوی بیان کرد: تکراری‌شدن این حوادث ما را به این صرافت می‌اندازد که وکلا را به مواردی مثل شوکر و اسپری فلفل مجهز کنیم تا در موارد حاد و خطرناک بتوانند از خودشان دفاع کنند.

عباس شیخ‌الاسلامی، رئیس کانون وکلای خراسان رضوی، درباره حادثه تلخ قتل یک وکیل در نیشابور اظهار کرد: عموما وکلا و قضات به مناسبت حرفه و شغل خود بیشتر از دیگر اقشار در معرض آسیب‌ها هستند، به‌ویژه در شرایط حاضر جامعه که به دلیل مشکلات اقتصادی و غیر‌اقتصادی آستانه تحمل مردم کاهش یافته و شاهد هستیم حتی در مواردی مثل رانندگی و تصادفات واکنش‌ها به‌نحو دیگری است. درعین‌حال رفتار صداوسیما و رسانه‌ها که گاهی جوی علیه وکلا راه می‌اندازند و یک‌طرفه درباره آن‌ها صحبت می‌کنند، بی‌تأثیر در بروز این حوادث نیست.

شیخ‌الاسلامی ادامه داد: از طرفی ممکن است برخی همکاران ما نیز دقت لازم را نداشته باشند و نکاتی را که باید در دفاع و بقیه موارد رعایت نکنند که البته یک مقدار هم در معرض بزه‌دیدگی قرار گیرند. تکراری‌شدن این حوادث ما را به این صرافت می‌اندازد که وکلا را به مواردی مثل شوکر و اسپری فلفل مجهز کنیم تا در موارد حاد و خطرناک بتوانند از خودشان دفاع کنند.

رئیس کانون وکلای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: از همه مهم‌تر در مواجهه با تعدد و تکرار این حوادث تأثراگیز باید رویکرد پیشگیرانه داشته باشیم و در تمام دنیا بخش مهمی از پیشگیری آموزش است. مردم باید آموزش ببینند که وکیل وظیفه‌اش پیگیری حق دفاع است. وکیل طرف مقابل آن‌ها هیچ خصومت شخصی با آن‌ها ندارد تا نیازی باشد با دست زدن به اعمال خشونت‌بار مقابله کنند.

وی اضافه کرد: متأسفانه در مدارس ما آموزش‌های بسیاری داده می‌شود که برخی از آن‌ها هیچ نیازی از دنیا و آخرت مردم رفع نمی‌کند؛ ولی آموزش مسائلی برای تبیین فلسفه وکالت یا قضاوت نداریم و آموزش‌ها مقداری دچار ضعف است. اگر مردم با کارکرد وکلا آشنا باشند و بدانند چه خدمتی به اجرای عدالت می‌کنند، این مشکلات کاهش پیدا می‌کند. کانو‌ن و مراکز وکلا نیز باید آموزش‌های بیشتری در جهت پیشگیری داشته باشند. همچنین از مسئولان، قوه قضائیه و دولت انتظار داریم با وکلا مهربان‌تر باشند، وکالت و استقلال کانون وکلا را به رسمیت بشناسند. به نحوی سخنرانی نکنند که جهت‌گیری خاصی علیه وکلا ایجاد شود. مجموع این عوامل می‌تواند کمک کند که ان‌شاء‌الله دیگر شاهد تکرار حوادث تلخ نباشیم.

شیخ‌الاسلامی در پاسخ به تعداد حملات ضرب و جرح به وکلا در سال ۱۴۰۱ تصریح کرد: حملاتی به‌صورت ضرب و جرح به اعضای کانون وکلا و مرکز وکلا داشتیم و طبق یک آمار تخمینی چهار تا پنج قتل و حدود ۲۰ تا ۳۰ مورد حمله به وکلا داشتیم.

رئیس کانون وکلای خراسان رضوی در پاسخ به موارد تخطی سهوی و عمدی وکلا و نحوه مطالبه مردم در شکایت از وکلا گفت: معمولا پرونده‌های منجر به حمله، شامل موارد تخطی وکیل نبوده. در پرونده (قتل وکیل در) نیشابور نیز می‌توانیم بی‌ظرفیتی طرف مقابل نسبت به وکیل را در نظر بگیریم. ما هم اعتقاد نداریم وکلا معصوم هستند و جرمی انجام نمی‌دهند. مردم باید بدانند اگر وکیلی در پرونده‌ای تخلفی کرده باشد، کانون وکلا و مرکز وکلا دادسرا و دادگاه دارند که مستمر به مواردی از این دست رسیدگی می‌کنند. نهاد‌های نظارتی داخلی وکلا بسیار در این موارد قوی برخورد کرده و شهروندان عزیز می‌توانند با مراجعه به کانون و مراکز حق خود را پیگیری کنند. درعین‌حال شهروندان می‌توانند با مراجعه به دادگستری اقامه دعوی و طرح پرونده کنند.

شیخ‌الاسلامی در پاسخ به نگرانی برخی از مردم به‌واسطه درگیرشدن در مسیر حقوقی مضاعف و نیاز به پرداخت هزینه‌های دعاوی بیشتر در شکایت از وکلا تصریح کرد: در سایت‌های اینترنتی کانون و مرکز شماره تماس برای دریافت شکایات وجود دارد؛ ولی، چون بحث اقامه دعوی و اهمیت حفظ حقوق افراد مطرح است، بهترین کار مراجعه حضوری به این نهادهاست. ما در این مراکز کمیسیون سازشی داریم که قبل از دادسرا وارد عمل می‌شود، به‌ویژه در مواردی که مباحث مالی بین شاکیان مطرح می‌شود و خیلی از پروند‌ه‌ها در همین مرحله با جلب رضایت و حفظ حقوق طرفین حل‌وفصل می‌شود. استفاده از خدمات کمیسیون سازش در کانون وکلا هیچ هزینه‌ای برای شهروندان عزیز ندارد. هزینه‌های طرح دعاوی علیه وکیل در دادگستری نیز مبلغی در حد ابطال تمبر و هزینه ارائه دادخواست است.

شرق

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: