کد خبر: ۹۴۹۶۷۰
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
تعداد بازدید: ۱۳۹
قاسم محبعلی،دیپلمات سابق و کارشناس مسائل بین الملل گفت: بعید است روس ها بخواهند مقابل اسراییل بخاطر ایران بیاستند، چون جامعه روس داخل اسراییل زیاد است و بعید است پوتین بخواهد با آن ها در بیوفتد. من فکر می کنم ضمن اینکه از هم دیگر انتقاد می کنند احتمال آن پایین است که پوتین مقابل اسراییل بیاستد. مثل اتفاقی که بین روسیه و ترکیه در زمینه سوریه افتاد و یک بازی چندگانه شکل گرفت. روس ها همواره چشم هایشان را می بستند و اسراییلی ها هرجا که می خواستند در سوریه عملیات می کردند.

بعید است روس‌ها بخواهند بخاطر ایران مقابل اسرائیل بایستند / جمعیت روس در اسراییل زیاد است، بعید است پوتین بخواهد با آن‌ها در بیفتد / سوریه اگر به جهان عرب برگردد، یکی از خواسته‌های عربستان تغییر ساختار نیرو‌های خارجی در این کشور است؛ طبیعتا وضعیت اسد هم در مورد ایران تا اندازه‌ای تغییر می‌کندبه گزارش خبرداغ ، درگیری های پوتین در منطقه وارد فاز جدیدی شده است، از یک سو پوتین می داند که در شرایط تحریمی به کمک ایران نیاز دارد و نزدیکی دو کشور را باید حفظ کند، از سوی دیگر اسراییل نیز دست به اقداماتی در سوریه می زند که نمی توانند در مقابل آن سکوت کنند. این پیچیدگی از سوی دیگر به جنگ اوکراین نیز کشیده شده است و اسراییلی ها سلاح هایی را به اوکراین داده اند که می تواند بر روابطشان با پوتین تاثیرگذار باشد.

قاسم محبعلی،دیپلمات سابق و کارشناس مسائل بین الملل، در آغاز درباره تقابل روسیه و اسراییل با ادعای کمک پوتین به ایران به «انتخاب »گفت: این یک وضعیت پارادوکسیکال در منطقه خاورمیانه و جنگ اوکراین است. از یک طرف اسراییلی ها علاقه مند نیستند که با روسیه درگیر شوند از یک طرف روابطشان با اروپا و آمریکا به گونه ای است که نمی خواهند آن ها را نیز گله مند کنند و سعی می کنند دو طرف را داشته باشند.بعید است روس ها بخواهند مقابل اسراییل بخاطر ایران بیاستند، چون جامعه روس داخل اسراییل زیاد است و بعید است پوتین بخواهد با آن ها در بیوفتد. من فکر می کنم ضمن اینکه از هم دیگر انتقاد می کنند احتمال آن پایین است که پوتین مقابل اسراییل بیاستد. مثل اتفاقی که بین روسیه و ترکیه در زمینه سوریه افتاد و یک بازی چندگانه شکل گرفت. روس ها همواره چشم هایشان را می بستند و اسراییلی ها هرجا که می خواستند در سوریه عملیات می کردند. ممکن است انتقادات روسیه افزایش یابد اما علیه اسراییل کاری نمی کنند چون هزینه عملیات علیه اسراییل حتما زیاد است.

وی در ادامه نسبت به احتمال جهت گیری اسراییل به نفع اوکراین در مقابل روسیه و جهت جلب رضایت آمریکا افزود: بله ظاهرا الان هم برخی سلاح ها را برای اوکراینی ها ارسال می کنند، وضعیت داخلی نیز باعث شده است که اسراییل بخواهد رضایت آمریکایی ها را جلب کند، هرچند رضایت روس ها نیز برایشان مهم است. در خاورمیانه پیچیدگی ها زیاد است. عربستان هم سیاست چندگانه دارد و این وضعیت را پیچیده تر کرده است.

محبعلی در پایان درباره درگیری های ایران و اسراییل در سوریه و مواضع اسد گفت: مسئله سوریه وارد فضا جدیدی می شود، سوریه اگر به جهان عرب برگردد بخصوص این روندی که با کمک عربستان شروع شده است، یکی از خواسته های عربستان از سوریه تغییر ساختار نیروهای خارجی در سوریه است؛ طبیعتا وضعیت اسد هم در مورد ایران تا اندازه ای تغییر می کند، در حالیکه اسد هم هیچوقت نمی خواست با اسراییل درگیر شود و در هیچکدام از این درگیری ها حکومت سوریه واکنش نشان نمی دهد و مسئله ی حضور ایران را تفکیک کرده بود و ما را برای مقابله با مخالفان داخلی اش می خواست. اسد می داند که مشکل اش مخالفان داخلی اند نه اسراییل!

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: