کد خبر: ۹۴۲۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶
تعداد بازدید: ۱۶۶
نقل‌و‌انتقالات نیم‌فصل از تقریبا یک هفته پیش آغاز شده است و آن‌طور که به نظر می‌آید جابه‌جایی در تیم‌ها خیلی کم اتفاق خواهد افتاد.

فولاد بازهم در نقل‌و‌انتقالات پرکار خواهد بودبه گزارش خبرداغ به نقل از فرهیختگان: نقل‌و‌انتقالات نیم‌فصل از تقریبا یک هفته پیش آغاز شده است و آن‌طور که به نظر می‌آید جابه‌جایی در تیم‌ها خیلی کم اتفاق خواهد افتاد. از این جهت که نه بازیکن خوبی است که بیرون مانده باشد و تیم‌ها بخواهند جای خالی خود را با جذب آنها پر کنند و نه اینکه باشگاهی حاضر به از دست دادن مهره تاثیر‌گذار است. به‌عنوان مثال اگر باشگاه پرسپولیس تمایل به جذب شهریار مغانلو داشته باشد، باشگاه اصفهانی دست روی ستاره‌های ملی‌پوش این تیم برای جابه‌جایی خواهد گذاشت که طبعا با مخالفت تیم پیشنهاد‌دهنده مواجه خواهد شد. نمونه این اتفاق را بارها در این مقطع از فصل دیده و شنیده‌ایم. 

 

 

در نیم‌فصل جاری هم به نظر می‌آید بیشتر این موارد را شاهد باشیم. مگر اینکه برخی مربیان خودشان توافق کنند مهره‌های نه‌چندان مطرح خود را با یکدیگر جابه‌جا کنند تا از این طریق کمبودهای خود در پست مورد نظرشان را پوشش دهند. اما یکی از مربیانی که علاقه زیادی دارد نقل‌و‌انتقالات شلوغی را در تیمش داشته باشد جواد نکونام است. سرمربی‌ای که از زمان حضورش در فولاد بارها بازیکنان خود در پست‌های مختلف را تغییر داده، درحالی‌که اکثر مربیان به دنبال ثبات بیشتر در تیم‌شان هستند تا جابه‌جایی مهره‌ها. 

نکته جالب توجه اینکه فولاد خوزستان تا قبل از آمدن جواد نکونام به این باشگاه خیلی کم سراغ ستاره‌های لیگ می‌رفت و با قیمت‌های گزاف آنها را می‌خرید، بلکه بیشتر نفرات خود را از تیم‌های آکادمی‌اش به خدمت می‌گرفت اما از زمان حضور این مربی در اهواز در هر پنجره نقل‌و‌انتقالات شاهد رفت‌وآمدهای زیادی در کادر بازیکنان هستیم که جای بحث دارد. به هر حال خوزستان مهد فوتبال است و بازیکنان زیادی از این استان به فوتبال ایران معرفی شده‌اند اما به نظر می‌آید از وقتی که نکونام راهی فولاد شده این باشگاه حداقل از لحاظ معرفی بازیکن مستعد جوان موفق عمل نکرده است. این در حالی است که باشگاه فولاد در سه سال اخیر بودجه سنگینی را صرف جذب بازیکن کرده است. درواقع یکی از موارد مهمی که باعث شد اخیرا رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل باشگاه فولاد رفتنی شوند همین موضوع بود. شاید تنها خروجی هزینه‌های هنگفت صورت گرفته در باشگاه فولاد یک قهرمانی در جام حذفی و یک قهرمانی سوپرجام و همچنین صعود به مرحله حذفی لیگ قهرمانان بوده است. در شرایطی که نساجی هم شاید با یک‌پنجم هزینه فولاد توانست فصل پیش قهرمان جام حذفی شود. 

 

 

جواد نکونام در آخرین اظهارنظرش اعلام کرد که قصد دارد در نیم‌فصل ۷، ۸ بازیکن جدید دیگر برای تیمش بیاورد درحالی‌که در تابستان بیشترین جابه‌جایی را در این تیم شاهد بودیم. همین مساله بهانه‌ای شد تا نگاهی بیندازیم به پنجره‌های نقل‌و‌انتقالاتی که فولاد با جواد نکونام تجربه کرده است. 

 ۹ بازیکنی که با نکونام راهی فولاد شدند

 

 

در تابستان 98 وقتی قرار شد جواد نکونام جانشین افشین قطبی شود او خواهان جذب 9 بازیکن جدید در تیمش شد. این در حالی بود که فولاد با قطبی روند خوبی را درپیش گرفته بود اما مدیریت این باشگاه برای تمدید قرارداد با این مربی به توافق نرسید و به سراغ نکونام رفت. احمد عبدالله‌زاده، شهاب گردان، محمد آبشک، موسی کولیبالی، روح‌الله سیف‌اللهی، علی‌اصغر عاشوری، محمد قاسمی‌نژاد، هیثم هاشمی‌نژاد و وحید حیدریه بازیکنانی بودند که در این فصل راهی فولاد شدند. بیشتر این بازیکنان بالای 30 سال سن داشتند. بابک مرادی، رضا میرزایی، مهدی زبیدی و ناصر سالاری هم با نظر نکونام قراردادشان در تابستان 98 تمدید نشد. 

 چهار ورودی دیگر در زمستان ۹۸

 

 

تغییرات لحاظ شده در تابستان 98 چندان در فولاد مثمرثمر نبود و این تیم در همان میانه‌های فصل به بالا دست‌وپا می‌زد. از این‌رو نکونام برای زمستان آپاندا پاتوسی، زبیر نیک‌نفس، سینا زامهران و فرشاد احمدزاده را جایگزین نفراتی چون بنی یاسین، روح‌الله سیف‌اللهی(خرید خودش در تابستان) و میثم دورقی کرد. 

 ۱۲ خرید نکونام برای تابستان ۹۹

 

 

اما فولاد که انتظار می‌رفت در دومین سال سرمربیگری جواد نکونام در این تیم، کمترین تغییرات را داشته باشد، 12 خرید برای فصل جدید داشت. بهزاد دودانگه، ساسان انصاری، سینا شاه‌عباسی، عارف غلامپور، محسن فروزان، محمدرضا عباسی، حسین ابراهیمی، سیدمهران موسوی، شروین بزرگ، علی سبحانی، محمد میری و مهران درخشان‌مهر بازیکنانی بودند که در این مقطع با نظر نکونام جذب شدند. نفرات خروجی فولاد را هم امیرحسین باقرپور، حسن بیت‌سعید، عباس بوعذار، و هیثم هاشمی‌نژاد تشکیل دادند. نکونام در نیم‌فصل دیگر بازیکنی به لیست تیمش اضافه نکرد و فقط سینا زامهران، سینا مریدی و فرزاد جعفری را از جمع گردانش کنار گذاشت. جالب اینکه فولاد با این همه تغییراتی که در دومین سال مربیگری نکونام داشت درنهایت رتبه ششم رقابت‌های لیگ را به خود اختصاص داد. 

 رفت و برگشت نکونام و تغییرات دوباره

 

 

در تابستان 1400 جواد نکونام بنا به دلایلی از فولاد جدا شد تا عبدالله ویسی جانشین او شود. ویسی فقط دو سه بازیکن به تیمش اضافه کرد و 4، 5 نفر را هم کنار گذاشت اما بعد از گذشت چند هفته از لیگ از کار برکنار شده و حمیدرضا گرشاسبی مجددا به سراغ جواد نکونام رفت. این مربی با آغاز فصل نقل‌و‌انتقالات زمستانی 5 بازیکن را به تیمش اضافه کرد. نفراتی چون مهدی شیری، آرش رضاوند، علیرضا کوشکی، محمدرضا خلعتبری و عارف آقاسی. این بازیکنان به غیر از خلعتبری همگی تحت قرارداد باشگاه خود بودند و این مساله باعث شد باشگاه فولاد هزینه‌های سنگینی را برای جذب آنها متحمل شود. فولاد در پایان این فصل هم با نکونام رتبه پنجم را کسب کرد تا یک پله صعود کرده باشد. ناگفته نماند نکونام برای حضور هرچه بهتر تیمش در لیگ قهرمانان آسیا ایبای گومز اسپانیایی را هم جذب کرده بود که در لیگ به این بازیکن بازی نداد و در مسابقات آسیایی که خیلی کم بازی کرد. خریدی بحث‌بر‌انگیز که انتقادات زیادی را متوجه جواد کرد. 

 تابستان شلوغ در فولاد

 

 

جواد نکونام برای لیگ بیست‌ودوم هم با سر و صدای زیاد در اهواز ماندنی شد. از این جهت که او از استقلال پیشنهاد داشت اما ترجیح داد در خوزستان بماند و استقلالی که با فرهاد مجیدی قهرمان شده بود را تحویل نگیرد. او در تابستان باز هم بیشترین خریدها و خروجی‌ها را در تیمش داشت. سعید آقایی، علی قربانی، مجید علیاری، احسان پهلوان، غبیشاوی، فرشید اسماعیلی، کریستوف کنت، اشکان دژاگه و وریا غفوری و یونس دلفی 10 بازیکن دیگری بودند که در زمان سرمربیگری نکونام سر از فولاد در آوردند. قرارداد این بازیکنان به‌قدری بالا بود که صدای مدیران کارخانه این باشگاه هم درآمد. به جرات فولاد در تابستان امسال جزء سه تیم اول بود که برای این فصل هزینه کرد. پریرا، محمدرضا عباسی، مهران موسوی، سینا مریدی، مهران درخشان‌مهر، ساسان حسینی، یوسف کی‌منش و احمدرضا جلالی هم با نظر نکونام از جمع سرخپوشان اهوازی کنار گذاشته شدند. اکثر این نفرات توسط خود این مربی به فولاد رفته بودند. اما همه این تغییرات هم باعث نشد که فولاد در این فصل از رقابت‌های لیگ جزء مدعیان باشد. نه‌تنها این اتفاق رخ نداد بلکه فولادی‌ها در نیم‌فصل سپری شده آنقدر بد نتیجه گرفتند که نکونام تا آستانه برکناری هم پیش رفت. هرچند که گرشاسبی درنهایت قربانی این نتایج شد. 

 تغییرات دوباره در پیش است!

فولاد با سرمربیگری جواد نکونام مجدد قصد دارد برای نیم‌فصل دوم تغییرات زیادی را در تیمش داشته باشد. از این‌رو مدیرعامل جدید این باشگاه باید دنبال بودجه سنگین دیگری برای برآورده کردن خواسته‌های سرمربی تیمش باشد. نکونام اعلام نیاز به 8 بازیکن جدید برای تیمش کرده و این یعنی حداقل 5، 6 بازیکن دیگر هم باید از این تیم جدا شوند. البته که فولادی‌ها آنقدر خرید بد در تابستان داشته‌اند که حالا نکونام به دنبال جایگزین برای آنها باشد. نفراتی چون شهاب گردان، وریا غفوری، اشکان دژاگه، سعید آقایی، محمد آبشک، پاتوسی و مجید علیاری از جمله بازیکنانی هستند که گفته می‌شود نکونام قصد دارد آنها را از تیمش کنار بگذارد. نکونام تا الان تورس را از اوساسونا و سعید واسعی را از تراکتور برای تیمش خریداری کرده است. این یعنی اینکه جدایی پاتوسی از جمع فولادی‌ها تقریبا قطعی است، از این جهت که این تیم بتواند تورس را به لیست خود اضافه کند. جالب توجه اینکه پاتوسی در تابستان با نظر خود نکونام و با رقم سنگین در فولاد ماندنی شد و قطعا هم به‌راحتی حاضر به فسخ قرارداد با باشگاهش نخواهد شد. 

 نکونام، مربی پرهزینه با خروجی کم

اگر بخواهیم عملکرد نکونام را در فولاد با همه ریخت‌و‌پاش‌هایی که او در این باشگاه داشته مورد بررسی قرار دهیم باید گفت او مربی پرهزینه با کمترین خروجی در لیگ برتر برای فولاد بوده است. اصولا باشگاه‌هایی که سرمربی خود را برای چهارمین فصل پی‌درپی حفظ کرده و کلی هم هزینه می‌کنند به دنبال قهرمانی در لیگ هستند اما فولاد در حال حاضر نه در جمع مدعیان است و نه اینکه بازیکنانی از تیم جوانان و امید خود را تبدیل به ستاره کرده که حالا بخواهد از آنها بهره فنی یا مالی ببرد. در این شرایط، عجیب است که نکونام را یکی از گزینه‌های سرمربیگری تیم ملی هم بدانیم. حداقل کارنامه حدودا چهار ساله او در فولاد نشان می‌دهد که مربی ناموفقی در این باشگاه بوده است. البته که نیم‌فصل دوم برای نکونام بسیار تعیین‌کننده است و اگر او نتواند تیمش را به جمع مدعیان برساند و در لیگ قهرمانان هم موفق باشد بسیار بعید است مدیران فولاد برای یک فصل دیگر به وی اعتماد کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: