به گزارش خبرداغ ، روزنامه دولت در گزارشی به بررسی طبقهای که در اعتراضات شرکت داشتند، پرداخته و آنان را «طبقه مرفه» که خطر به دست آوردن چیزی را ندیده و به خاطر آسودگی از معاش و فراغت از کار در اینستاگرام «مهمبافی» میکنند و «لاطائلات» میبافند، توصیف کرده است!
نیرومندترین شبکه اجتماعی در زمینهسازی و داغکردن بلوای 1401 اینستاگرام بود. اگر از بعضی صنوف مانند خبرنگاران که کارشان در رسانه است یا کسانی که کسب و کار اینترنتی دارند، بگذریم، بیشتر کاربران فعال اینستاگرام کسانی هستند که «فراغت» بیشتری دارند؛ و کسانی فراغت بیشتری دارند که در طبقات بالاتر جا گرفتهاند. بیشفعالان اینترنتی، شاید از طبقات لاکچری نباشند؛ اما آن قدری آسودگی از معاش و فراغت از کار دارند که بتوانند صبح تا شب و شب تا صبح در فضای مجازی لاطائلات ببافند.
در ادامه این گزارش آمده است:
رقص توی کوچه (آزادی بدننمایی در خیابان)، عقده بوسه علنی (آزادی لمس سکسی در خیابان)، سگهای ممنوعه (آزادی سگچرخانی در خیابان)، ولیعصر و درختهای فرسوده (همان خیابانی که آرزو داریم در آن برقصیم و ببوسیم و سگ بچرخانیم) و در نهایت مخالفت با این اقتصاد دستوری (که مانع دسترسی طبقه نوکیسه ایرانی به ثروت بدون زحمت است و مگر نیست؟) همه اینها دال بر ذائقهای است که طبقه مرفه و عمدتاً زحمتنکشیده و نوکیسه ایرانی را نمایندگی میکند.
نویسنده ایران در بخش دیگری از این مطلب اظهار کرده است: اساساً مسأله گشت ارشاد و الزام قانونی حجاب، دغدغهای فراگیر نیست و بیشتر شهرهای کوچک و بزرگ و روستاهای ایران، مواجههای با آن ندارند. این دغدغه بیشتر مربوط به مطالبات فرهنگی طبقه مرفه و مدرن شهری است و بیشترین مواجهه مردم با این مسأله در کلانشهرهای اصلی کشور و آن هم در نقاط خاصی از شهر است.