کد خبر: ۹۳۹۷۱۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷
تعداد بازدید: ۱۹۳
سخنگوی شورای نگهبان گفت: از سوی هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام ایراداتی به طرح شفافیت قوای سه‌گانه گرفته شده است.

مجمع تشخیص مصلحت نظام به طرح شفافیت قوای سه‌گانه ایراد گرفتبه گزارش خبرداغ به نقل از  فارس، هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز در نشست خبری امروز شنبه ۲۶ آذر اظهار کرد: لایحه موافقتنامه سرمایه‌ گذاری بین ایران و نیکاراگوئه مغایر با شرع و موازین قانون اساسی شناخته نشد.

وی گفت: در این لایحه تنها ایراد شورا درباره برخی لغات مثل کنوانسیون بود. گاهی با مصوباتی روبرو هستیم که اشکال شورای نگهبان فقط عدم رعایت اصل ۱۵ قانون اساسی یعنی حفظ زبان فارسی در اسناد و متون رسمی است. دولت و مجلس در لوایح و طرح‌ها دقت کنند تا از واژگان فارسی استفاده کنند تا مورد اشکال شورای نگهبان قرار نگیرد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح مانع زدایی از صنعت برق گفت: این طرح هم به تایید شورای نگهبان رسیده است.

وی گفت:شورای نگهبان نسبت به طرح شفافیت قوای سه گانه ایراداتی داشت که همه موارد به غیر از یک مورد رفع ابهام شده بود. ماده ۳ که درباره شفافیت در مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، نیاز به اصلاح داشت. همچنین هیئت نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام نیز به مغایرت‌هایی درباره این مصوبه اشاره کرده بود. در مجموع، مجلس اصرار دارد که مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره طرح شفافیت آرا تصمیم‌گیری کند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اینکه افزایش حقوق ها در بودجه ۱۴۰۲ با توجه به وضعیت تورم و دغدغه مردم چگونه است؟ گفت: این موضوع معلوم نیست و  باید صبر کرد و دید لایحه‌ای که از طرف دولت به مجلس ارسال  می‌شود چگونه است و نسبت به حقوق ها چه پیش‌بینی دارد و بعد از آن مجلس چه چیزی را تصویب می‌کند. بعد از تصویب مجلس، شورا موضوع را بررسی کرده و  اظهار نظر می‌کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه آیا دولت در تدوین لایحه اصلاح قانون انتخابات از شورای نگهبان نظر خواسته است، گفت: دولت در تدوین این لایحه از شورای نگهبان نظری نخواسته است. البته امیدوارم انتخابات آینده با قانون به روز شده برگزار شود. تدوین لوایح با دولت است و نظر ما پس از تصویب مصوبات ارائه می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره تجمعات قانونی گفت: ما طرح و لایحه‌ای درباره تجمعات دریافت نکرده ایم. 

طحان نظیف درباره آخرین وضعیت طرح بانکداری اسلامی گفت: آن‌چه ما دریافت کردیم طرح بانک مرکزی جمهوری اسلامی است و مواد متعددی دارد و اخیرا و یک هفته است که آن‌ را دریافت کردیم و در حال بررسی هستیم. این  طرح، طرح حجیمی است و جلسات متعددی برای بررسی آن  برگزار شده است. البته درباره بخشی از این طرح اظهارنظر کردیم و به محض اتمام بررسی در شورا نتیجه اعلام می‌شود.

وی درپاسخ به سوالی درباره زمان لایحه برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۲ گفت: قانون اساسی ترتیب خاصبچی را برای این موضوع تعیین نکرده است و ما ده روز زمان برای بررسی طرح ها و لوایح داریم. در صورتی که لوایحی برای شورای نگهبان ارسال شود بلافاصله بررسی و اعلام نظر می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اظهار نظر برخی سیاسیون در حوادث اخیر و تاثیر این اظهارات در تایید صلاحیت آن‌ها گفت: چارچوب قانون مشخص است و هرکس در این چارچوب عمل و اظهار نظر کند با اشکالی مواجه نیست و ماهم خود را پایبند به قانون میدانیم و زمان زیادی هم به انتخابات مانده است.

طحان نظیف در واکنش به سوالی درباره اعدام محسن شکاری و از بازداشت شدگان حوادث اخیر که درباره محاربه بودن یا نبودن حکم وی اختلاف نظرهایی وجود داشت گفت: به لحاظ کلی، قانون باید به نحوی نوشته شود که تفسیر پذیر نباشد و باید شفاف و روشن باشد. ما هم در شورای نگهبان روی عبارات قانونی حساسیت داریم و اگر ابهامی باشد، حتماً اعلام می‌کنیم که رفع شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: