کد خبر: ۹۳۷۴۸۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۱
تعداد بازدید: ۲۸۰
مرتضی رمضانی خواستار مشارکت تمام جوامع صنفی کیش در جهت ارتقاء خدمات گردشگری در کیش و به نوبه آن جلب نظر گردشگران شد.

رونق گردشگری  کیش در گرو افزایش کیفیت خدمات و رعایت مسئولیت اجتماعیبه گزارش خبرداغ به نقل از  روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، مرتضی رمضانی گالشی، معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی اندیشه کیش ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این معاونت در دوره مسئولیت خود از اواخر خرداد سال جاری تاکنون و پاسخ به سوالات خبرنگار، به تحلیل مشکلات و معضلات موجود در حوزه گردشگری کیش پرداخت.

رمضانی در تشریح اقدامات صورت گرفته حوزه مسئولیت خود در چندماه اخیر گفت: از زمان شروع مسئولیت تلاش کرده ام که بر اساس علم کار را جلو ببریم و سعی کرده ام که موانع و مشکلات گردشگری کیش را آسیب شناسی کنیم.

شروع دوره مسئولیت من پس از یک ماه زلزله و مصادف با کم شدن پروازها بود. تلاش کردیم که به نحوی برنامه ریزی شود که در سال آینده این مشکلات پروازی را نداشته باشیم و قطعا اگر برنامه ریزی درستی انجام نشود، این مشکلات در سال آینده تکرار خواهد شد. برای این موضوع و در راستای ایجاد رونق، توافق نامه هایی با شرکت های هواپیمایی منعقد شد. در زمینه مسیرهای دریایی نیز دو شناور تفریحی به ناوگان دریایی کیش اضافه شده و بستر لازم برای افزایش شناورهای مسافری نیز با همکاری شرکت بنادر و فرودگاه ها فراهم است.

وی افزود: تقویم رویدادها و نمایشگاه ها به آدرس event.kish.ir رونمایی شد و تمام رویدادها، همایش ها، فستیوال و نمایشگاه ها در این سامانه بارگذاری و معرفی می شود و حتی دوره های آموزشی که پایگاه آنها در کیش است در این سامانه اطلاع رسانی خواهد شد.

 معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش اعلام کرد: ۴۰ درصد قیمت تمام شده فروش خدمات گردشگری کیش به واسطه دلالی و واسطه گری شکل گرفته است. برای رفع این مشکل ما سعی کرده ایم که شیوه نامه ها و ضوابط را به روز رسانی کنیم و تاکنون پنجاه درصد این کار انجام شده است. همچنین سامانه خرید و فروش خدمات گردشگری در هفته های آینده رونمایی خواهد شد. این سامانه منجر به حذف و ساماندهی بخشی از دلالی در خدمات گردشگری کیش خواهد شد. سعی شده است همه زنجیره گردشگری حفظ شود ولی با یک مدل اقتصادی که همه ذینفعان به اندازه فعالیت خود سهم ببرند. در این سامانه مانند سامانه تدارکات ایران، خرید و فروش شکل می گیرد و سود مستقیما به حساب ارائه کننده خدمات گردشگری واریز می شود.

رمضانی در ادامه گفت: در زمینه استانداردسازی هتل ها و تاسیسات گردشگری نیز ما بحث درجه بندی و استانداردسازی و تطبیق را در دستور کار خود قرار داده ایم و با هماهنگی و همکاری جامعه هتلداران و مراکز اقامتی این موضوع شروع شده است.

شیوه نامه های خانه مسافرها یا در اصطلاح عامیانه خانه های شبانه، تنظیم و برای اجرا ابلاغ شده است. قطعا تمام خانه مسافرهای جزیره کیش باید شناسنامه دار و از نظر درجه بندی مشخص باشند، همچنین دارای نرخ گذاری مشخص تا بتوان حقوق مسافر و بهره بردار را حفظ کرد.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود گفت: در سال های گذشته برنامه مشخصی جهت تبلیغات برای گروه ها و کشورهای هدف وجود نداشته است. امسال برنامه ریزی کرده ایم و کشورهای هدف مشخص شده اند. قرار هست به زودی فراخوان هایی زده شود و مجریان توانمند در عرصه تبلیغات بتوانند با ارائه پکیج های تبلیغاتی و با حمایت بخش های خصوصی با ضوابط مشخص نسبت به معرفی جزیره کیش و جذب گردشگر اقدام کنند.

وی در مورد برون سپاری مسئولیت های معاونت نیز گفت: تشکل ها و جوامع کیش مانند جامعه هتلداران و مراکز اقامتی، کلوبداران و دفاتر خدمات مسافرتی باید حرفه ای شده و به وزارت گردشگری معرفی شوند تا ما بتوانیم در زمینه های نظارتی و برون سپاری ماموریت های معاونت همکاری را انجام دهیم.

در زمینه صنایع دستی نیز نشست های اولیه ای داشته ایم و قرار است بازارچه فصلی و دائمی را در جزیره کیش دایر کنیم. جانمایی مکان و همچنین جذب سرمایه گذار در دستور کار قرار گرفته است. همچنین برنامه هایی برای دوره های آموزشی و ارائه تسهیلات کم بهره به گروه های هدف مشخص شده است.

میراث فرهنگی، هویت ایران و کیش است. در کیش شش اثر ثبت شده داریم و برای ثبت میراث فرهنگی ۸ بنا و محوطه تاریخی نیز در حال پیگیری هستیم. تعدادی از این بناها در اختیار سازمان ها و دستگاه های مختلف است که برای آنها با صندوق حفظ بناهای تاریخی تفاهم نامه ای امضا شده است تا مرمت، بازسازی و جذب سرمایه گذار از طریق وزارتخانه انجام شود.

در اواسط آذرماه کاوش باستان شناسی شهر تاریخی حریره آغاز خواهد شد و علاوه بر جزیره کیش، کاوش ها در هندورابی و بستر دریا نیز انجام خواهد شد. تا با مستندات به دست آمده نسبت به احیا پیشینه کیش و معرفی آن و ثبت ملی، ثبت یونسکو و …اقدام گردد.

مرتضی رمضانی گالشی در مورد نظارت و حمایت از پروژه های گردشگری گفت: پایش ما شامل پروژه های تکمیل شده و همچنین پروژه های نیمه تمام است که درصدهای پیشرفت متفاوتی دارند. جلسات متعددی برای رفع مشکلات و موانع این پروژه ها انجام شده است و سعی کرده ایم برای پروژه های دارای ۵۰ یا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی به بالا، تسهیلات با بهره کم فراهم کنیم.

برای پروژه هایی هم که سرمایه گذار توان مالی و یا انگیزه کافی برای ادامه کار ندارد در کمیسون های تخصصی و مربوطه پیگیر فسخ قراردادها هستیم. تا هزینه فرصت سوزی های ایجاد شده برای گردشگری کیش را کاهش دهیم. به عنوان مثال وقتی موافقت اصولی پروژه هتل بیمارستان کیش در مدت ۱۲ سال به نتیجه نرسیده است باعث ایجاد هزینه فرصت جهت جذب گردشگر سلامت شده است و این فرصت را بخض خصوصی نما، از ما گرفته است.

وی اعلام کرد: دوره های آموزشی خاصی را برای گروه های هدف در نظر گرفته ایم. سرفصل های آموزشی برای رانندگان محترم، مدیران هتل ها، تاسیسات و خدمات گردشگری تدارک دیده ایم. سعی شده تا بستر آموزشی را از خود سازمان و با همکاری بخش خصوصی فراهم کنیم.

تهیه و تدوین حساب های اقماری گردشگری در حال انجام است تا ما بتوانیم سهم اقتصاد گردشگری در حوزه حمل و نقل و سایر مشاغل را احصا کنیم. این آمار و اطلاعات اساس برنامه ریزی است و ما اگر آمار عملکرد واقعی نداشته باشیم نمی توانیم تحلیل و برنامه ریزی برای آینده داشته باشیم.

رمضانی افزود: از سال ۹۴ یا ۹۵ عملا گردشگری در کیش رها شده بود. همکاران ما زحمات زیادی کشیده بودند اما بر روی برنامه و بر اساس مباحث علمی کار نشده بود تا برنامه ها پایدار باشد و بیشتر به صورت مقطعی کارها انجام گرفته است.

نظارت ها فعال شده است و ساعت ها کار کارشناسی با حضور همکاران و بخش خصوصی انجام شده است. نظارت ما از طریق چک لیست های نظارتی در سیستم های آماری و الکترونیکیبه صورت عالیه خواهد بود و نظارت دقیقی بر روی عملکرد هتل ها، مراکز پذیرایی، کلوب ها و کلیه ذینفعان خواهیم داشت. در بحث قیمت گذاری هتل ها و مراکز پذیرایی هم کمیته ای تشکیل خواهد شد و قیمت ها با حاشیه سود مناسب تعیین و در این زمینه نیز نظارت خواهد شد.نظارت از وظایف ذاتی معاونت گردشگری هست و سعی کرده ایم از بخش های دیگر نیز برای نظارت بیشتر کمک بگیریم.

وی ادامه داد: جهت کاهش کاغذبازی های اداری سعی کرده ایم با استفاده از پنجره واحد، صدور تمام مجوزها از طریق سامانه صدور مجوزها و در کمترین زمان پس از تکمیل مدارک انجام شود. امیدوارم تا دو ماه آینده تمام مراحل صدور مجوزهای ما به صورت الکترونیکی انجام شود.

 معاون گردشگری در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اندیشه کیش درباره چرایی عدم تحقق وعده های مربوط به نقش گردشگری کیش در جام جهانی قطر گفت: در زمینه برنامه های جام جهانی و نقش کیش، مکاتبات زیادی انجام گرفته است که بسیاری از آن مربوط به دوره قبل از مدیریت من است. باید این نکته را در نظر داشته باشیم که کیش، سیاست گذار نیست. ما شناورهایی را آماده کردیم، فرودگاه نیز آماده ارائه خدمات بود. بسترهای لازم را برای حضور شناور در قطر را آماده کردیم اما لازمه حضور و مشارکت کیش در قطر رایزنی وزرا و سفیر و مقامات کشوری بود.

من به عنوان معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش، یک ماه تلاش کردم که برای هماهنگی پهلوگیری شناورها به قطر بروم ولی شرایط برای من مهیا نشد، چون به عنوان یک مقام سیاسی شناخته نشدم. وعده ها و برنامه هایی که قبلا توسط وزرا اعلام شده است به خود آن اشخاص ارتباط دارد و من اعلام نظری در این مورد نخواهم کرد. چیزی که ما در جزیره کیش باید انجام می دادیم بسترسازی برای امکان تردد شناورها با همکاری شرکت بنادر و فرودگاه ها و هماهنگی با بخش های خصوصی بود که همه این کارها انجام شد. ولی اعلام کردند امکان پهلوگیری شناورهای ایرانی در قطر وجود ندارد که با این اعلام، تمام فعالیت های ما زیر سوال رفت.

در زمینه پرواز هم استحضار دارید که سازمان هواپیمایی کشوری باید هماهنگی های لازم را انجام می داد که اعلام شد کیش از لیست پروازها به قطر حذف شده است. ما با همکاری بخش خصوصی به حداقل ها بسنده کردیم تا عنوان کیش در کشور سر زبان ها باشد و بگویند که کیش به عنوان یک جایگاه و مبدا پرواز به قطر است.

از طریق چارتر کننده سه پرواز برای حضور هواداران در قطر از مبدا کیش برقرار شد که این امر نیز با پیگیری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و معاونت گردشگری و قبول ریسک از سمت سرمایه گذار بخش خصوصی انجام شد. وگرنه برنامه ریزی و بسترسازی با استفاده از دیپلماسی برای برقراری پروازها به سازمان هواپیمایی کشوری مرتبط می شود و اگر نقدی هست آنها باید پاسخگو باشند و ما در سازمان منطقه آزاد کیش همه تلاشمان را کردیم.

رمضانی درباره آمار۷۰۰۰ گردشگر خارجی در نیمه اول امسال نیز گفت: این آمار بر اساس پاسپورت ها و رزرو هتل ها است و ریز ورود افراد با پاسپورت خارجی در فرودگاه و هتل ها موجود است و آمارسازی نیست ولی با توجه به تحریم ها، مسائل امنیتی و دلایل دیگر شاید صلاح نباشد اطلاعات تعداد گردشگران خارجی ورودی به تفکیک کشورها اعلام شود و ما صرفا آمار واقعی و کلی را از طریق رسانه های موجه و معتبر اعلام می کنیم.

در مورد تاثیرگذاری حضور این گردشگران در اقتصاد جزیره کیش نیز باید گفت این یک زنجیره است. اگر تاثیری بر روی اقتصاد بازارها ندارد، دلایل مختلفی برای آن می توان برشمرد. یا این دوستان از طریق تور نمی آیند و از بازارها بازدید نمی کنند، یا کالاها برای این گردشگران جاذبه ندارد.

وی با گلایه از پدیده کیش هراسی در فضای مجازی گفت: در مهر ماه ۱۵ درصد افزایش ورود گردشگر هوایی را به کیش داشته ایم ولی در فضای مجازی اعلام شده که ۵۰-۶۰ درصد کاهش ورود مسافر به کیش را داشته ایم. منبع این آمار و ارقام مشخص نیست و در فضای مجازی کیش هراسی را شکل می دهند.

با توجه به اینکه ضریب اشغال هتل ها بالای ۷۰ درصد است باید علت کم شدن تاثیر اقتصادی گردشگران را ریشه یابی کنیم. عللی مانند کاهش قدرت خرید مردم، افزایش نامتعارف قیمت کالا یا محصولات، عدم ترغیب یا تشویق گردشگران ورودی به کیش برای خرید کالا در جزیره به علت بالاتر بودن نرخ ها نسبت به سرزمین اصلی، ورود گردشگر به صورت انفرادی و خارج از تور و یا تورهایی که بازار گردی را حذف کرده اند.

وی بزرگترین مشکل گردشگری کیش را پرواز و شرکت هواپیمایی دانست و گفت: اعتقاد دارم که اگر کیش ایر یا هر شرکت هواپیمایی دیگر در اختیار سازمان منطقه آزاد کیش باشد به کاهش قیمت تمام شده خواهد انجامید و هم بیش از ۵۰ آژانس می توانند فعالیت کنند و امکان رقابت بین این آژانس ها و چارتر کننده ها فراهم می شود.

در حال حاضر ۵ تا ۷ چارتر کننده کل بلیط ها را فریز کرده و با قیمت دلخواه خرید و فروش می کند و قیمت پکیج تور را بالا می برد. ولی اگر این شرکت هواپیمایی در اختیار سازمان منطقه آزاد کیش باشد به جای ۵ چارتر کننده شاید ۳۰ آژانس مشارکت کنند و از ۳۰ استان می توان ترکیب تور بیاورد و این امر به رشد مشاغل خرد و متوسط کمک می کند و هم با یک ضریب خاص، هتل های ما مجبور نیستند اتاق هایشان را با قیمت پایین به چارتر کننده بدهند. فقدان ایرلاین زیر نظر سازمان منطقه آزاد کیش کاملا مشهود است تا تعادل بین عرضه و تقاضا شکل بگیرد.

مرتضی رمضانی گالشی در سخن پایانی خود گفت: به دور از شعار باید بگویم اگر موفقیتی بوده است با کمک بخش خصوصی و مردم بوده است. از نقدها استفاده کرده ایم و سعی کرده ایم با کمک خودشان آن مشکل را رفع کنیم. اما در یک بازه کوتاه چند ماهه نمی توان همه مشکلات را حل کرد.

مشکلات زیرساختی وجود دارد که باید حل شود. ما طبق وظایف حاکمیتی قطعا در زمینه نظارت ورود خواهیم کرد ولی درخواست من از همه مردم، جوامع صنفی و بخش های خصوصی این است که دست به دست هم داده با رعایت انصاف، افزایش کیفیت خدمات، قیمت مناسب و رعایت مسئولیت اجتماعی مشکلات گردشگری را حل کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: