کد خبر: ۹۳۳۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
تعداد بازدید: ۱۵۷
مدیرعامل جدید استقلال برای پنجمین بار به این سمت منصوب شده است و کارناه پر فراز و نشیبی در چهار حضور قبلی خودش در این باشگاه داشته است.

فتح الله زاده و پنجمین بازگشت به صندلی محبوبش؛ مدیر رفت و برگشتبه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، علی فتح الله زاده روز گذشته حکم خود را مستقیماً از حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان دریافت و بار دیگر بر مسند مدیریت باشگاه استقلال تکیه زد تا از این حیث رکوردی در نوع خودش در رفت و آمد‌های مدیریتی به ثبت برساند.

علی فتح الله زاده در سال 75 برای اولین بار مدیرعامل تیم استقلال شد و الان بعد از 26 سال دوباره به این سمت برگشته است. زمانی که فتح الله زاده مدیریت در استقلال را شروع کرد، مدیرانی مثل عابدینی، شفق و ملاحی در فوتبال ایران فعالیت داشتند که امروز این مدیران قدیمی دیگر مدت هاست از فوتبال ما دور و در حال استراحت هستند ولی مدیرعامل محبوب آبی‌ها همچنان مشغول فعالیت و رفت و آمد روی این صندلی است.

 

مروری بر 5 رفت و آمد روی صندلی مدیریت استقلال

علی فتح‌الله‌زاده در تاریخ هشتم آبان ۱۳۷۵ با حکمی از سوی محمدجواد ایروانی رئیس هیئت مدیره وقت باشگاه استقلال تهران به سمت مدیریت باشگاه استقلال تهران منصوب شد و حدود 6 سال این عنوان را در اختیار داشت تا جایی که در سال 1382 و مدتی پیش از پایان فصل دوم لیگ برتر جای خود را به محمدحسین قریب داد.

او مدتی از مدیریت باشگاه استقلال دور بود تا اینکه 4 فصل بعد و در هفته‌های پایانی لیگ ششم زمانی که استقلال وارد یک بحران مدیریتی شده بود به این تیم بازگشت. استقلال در آن فصل زیر نظر صمد مرفاوی فعالیت داشت و مدیریت باشگاه بر عهده مقداد نجف نژاد بود و فجایع مدیریتی از جمله عدم ارسال به موقع فهرست تیم به AFC که منجر به حذف آبی ها از مسابقات شد رخ داد و در نتیجه اعتراضات شدید هواداران به استعفای دسته جمعی مدیران باشگاه ختم شد. استقلال مدتی بدون مدیرعامل فعالیت کرد و در هفته های پایانی فصل فتح الله زاده به استقلال برگشت.

فصل بعد و در لیگ هفتم بود که فتح الله زاده مرحوم ناصر حجازی را برای بار دوم به عنوان سرمربی آبی‌ها منصوب کرد و در میانه فصل مجبور به تغییر کادرفنی شد و فیروز کریمی در یک چالش سخت با باشگاه استقلال اهواز به استقلال تهران آمد و آبی ها با او نتیجه نگرفتند تا رتبه سیزدهم جدول در پایان فصل به این تیم برسد و در پایان امیر قلعه نویی که با مس کرمان نتایج خوبی گرفته بود برای جام حذفی به استقلال برگشت و جام قهرمانی را بالای سر برد. این قهرمانی به ادامه همکاری فتح الله زاده و قلعه نویی در لیگ هشتم منجر شد ولی در میانه فصل خود فتح الله زاده از مدیریت باشگاه کنار رفت تا امیررضا واعظ آشتیانی جای او را بگیرد و در پایان فصل استقلالی‌ها جام قهرمانی را بالای سر بردند.

واعظ لیگ های هشتم و نهم در استقلال بود و در آستانه شروع لیگ دهم به دلیل اختلاف با سعیدلو، رئیس وقت سازمان تربیت بدنی از سمت خود استعفا داد و چند روز مانده به شروع لیگ فتح الله زاده برای بار سوم روی صندلی مدیریت استقلال نشست و در فرصت کم باقی مانده تا شروع فصل ایمان مبعلی و میلاد میداوودی را به خدمت گرفت تا عملکرد مثبتی در نقل و انتقالات داشته باشد. او دو فصل با پرویز مظلومی ادامه همکاری داد ولی آبی ها به قهرمانی نرسیدند تا در نهایت فتح الله زاده سراغ قلعه نویی برود و برای لیگ دوازدهم با او همکاری کند و این همکاری قهرمانی سوم آبی ها در لیگ برتر را به دنبال داشت. فتح الله زاده در لیگ سیزدهم هم مدیرعامل استقلال بود ولی بعد جایش را به بهرام افشارزاده داد.

استقلال حد فاصل لیگ سیزدهم تا لیگ نوزدهم مدیرانی چون افشارزاده، افتخاری و فتحی را روی صندلی مدیریت خود دید تا دوباره شرایط بازگشت فتح الله زاده و برای بار چهارم فراهم شود. زمانی که استراماچونی از ایران رفته بود و مدیر محبوب آبی ها قول داده بود اگر بیاید شرایط بازگشتش را فراهم خواهد کرد. او بعد از استعفای فتحی سرپرست استقلال شد ولی نه در بازگرداندن استراماچونی توفیقی داشت و نه توانست مشکلات عدیده مالی باشگاه را برطرف کند و بعد از مدت کوتاهی از حضورش به دلیل بیماری کرونا استعفا داد.

او روز گذشته برای بار پنجم حکم مدیریت استقلال را گرفت و جانشین آجورلویی شد که کارنامه موفقی در یک سال و چند ماه حضورش در استقلال به جا گذاشته بود و حالا با این برای مرتبه پنجم به استقلال برگشته است.

 

جنجال‌های مدیریتی

فتح الله زاده را در دوران مدیریتش به عناوین مختلفی می‌شناسند. خریدهای پر سرو صدایش که از سوی خودش به عنوان بمب معرفی و وارد ادبیات فوتبال ایران شد یکی از آنها بود. خرید احمد مومن زاده در یک دعوای طولانی مدت با باشگاه پرسپولیس بر سر جذبش و بعد از آن جذب جنجالی مهدی هاشمی نسب که محبوبیت بالایی بین هواداران پرسپولیس داشت و در نهایت خرید علی علیزاده و مرحوم علی انصاریان جزو خریدهای جنجالی او بودند. فتح الله زاده در مقاطعی مدعی شده بود اگر بر مسند مدیریت استقلال حضور داشت علی دایی و علی کریمی را هم آبی پوش می‌کرد.

یکی دیگر از جنجال‌های مدیریتی فتح الله زاده جذب فیروز کریمی از استقلال اهواز بود. این مربی با باشگاه اهوازی قرارداد داشت و آنها هم حاضر به از دست دادنش نبودند و در یک پروسه حقوقی پیچیده در نهایت قرارداد کریمی فسخ و به استقلال آمد. انتقالی که نتیجه خوبی هم نداشت.

او در یک مقطع هم بابت عنوان شوالیه در چهارچوب انتقادات قرار گرفته بود و جرو بحثی که در این خصوص با عادل فردوسی پور در برنامه نود داشت به یاد ماندنی بود.

آخرین دوره حضور او با قول بازگشت استراماچونی همراه بود که به نتیجه نرسید و انتقادات زیادی علیه او صورت گرفت.

 

عناوین و افتخارات

فتح الله زاده سه قهرمانی در لیگ ایران شامل لیگ آزادگان و لیگ برتر با استقلال در کارنامه دارد. همچنین 4 قهرمانی جام حذفی در کارنامه دارد و یک نایب قهرمانی و دو صعود به نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا و جام باشگاه های آسیا در کارنامه او به ثبت رسیده که عملکرد موفقی محسوب می‌شود.

از طرفی کسب عنوان سیزدهم جدول در لیگ هفتم که ضعیف ترین رتبه استقلال در تاریخ لیگ برتر هم هست از نقاط منفی کارنامه فتح الله زاده در استقلال محسوب می‌شود.

 

اوضاع کنونی استقلال

فتح الله زاده اگرچه منتقدان زیادی بین استقلالی ها دارد ولی تعداد زیادی از هواداران این تیم هم به او و شیوه مدیریتی‌اش علاقه خاصی دارند و می‌توان گفت محبوب‌ترین مدیری است که تا کنونی روی صندلی مدیریت استقلال نشسته است. استقلال در حال حاضر اوضاع خوبی در جدول رده بندی دارد و فقط به دلیل یک تفاضل گل کمتر از پرسپولیس صدرنشین نیست و نتایج خوبی تا اینجا کسب شده است.

اوضاع مالی استقلالی ها مثل همیشه با چالش های مختلفی همراه است که بدهی به استراماچونی و پادوانی مهم‌ترین‌هایش هستند و فتح الله زاده باید فکری برای آن بکند.

پروژه های بلند پروازانه آجورلو که کلید خورده از ماجرای حق پخش و تبلیغات محیطی گرفته تا راه اندازی تلویزیون خصوصی جزو مواردی است که باید دید فتح الله زاده چه برنامه‌ای برای آنها دارد و قصد ادامه این مسیر را دارد و اگر اینطور است از پس چنین پرونده‌های سنگینی بر خواهد آمد؟

ماجرای مجوز حرفه ای برای حضور در مسابقات آسیای هم چالش دیگر پیش روی مدیریت جدید استقلال است. اتفاقی که فصل گذشته آبی ها به خاطرش از آسیا حذف شدند و هنوز موانعی در این میان وجود دارد.

و در نهایت همکاری او با ساپینتو علامت سوال این روزهای هواداران استقلال است. ساپینتو در حال حاضر خوب نتیجه گرفته و طبیعی است به همکاری با او ادامه داده شود ولی اگر این روند دائمی نباشد تکلیف چیست؟ فتح الله زاده نشان داده در فرصت دادن به مربیان آدم صبوری نیست و معمولاً خیلی زود دست به تغییرات می‌زند و باید دید همکاری او با سرمربی پرتغالی به پایان فصل می‌رسد یا نه.

انتهای پیام/

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: