کد خبر: ۹۳۲۲۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۹
تعداد بازدید: ۱۷۳
وزیر دفاع آمریکا گفت: همان گونه که پوتین تصمیم غیرمسئولانه تهاجم به اوکراین را گرفت، ممکن است برای کاربرد تسلیحات هسته ای نیز تصمیم بگیرد، اما تاکنون نشانه ای که مرا به این باور برساند که چنین تصمیمی گرفته، مشاهده نکرده ام.

آمریکا: نشانه ای از تصمیم پوتین مبنی بر استفاده از سلاح هسته ای نیستبه گزارش خبرداغ به نقل از ایرنا: وزیر دفاع آمریکا با محکوم کردن تهدیدهای هسته ای مسکو، گفته است که نشانه ای حاکی از تصمیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای کاربرد تسلیحات هسته ای در جنگ کنونی اوکراین ندیده است.

لوید آستین درباره تهدیدهای مسکو با تسلیحات هسته ای در برنامه جی پی اس با اجرای فرید زکریا، افزود: آشکار بگویم که فرد تصمیم گیرنده در این باره یک نفر و آن هم رئیس جمهوری روسیه است و همان گونه که پوتین تصمیم غیرمسئولانه تهاجم به اوکراین را گرفت، ممکن است برای کاربرد تسلیحات هسته ای نیز تصمیم بگیرد، اما تاکنون نشانه ای که مرا به این باور برساند که چنین تصمیمی گرفته، مشاهده نکرده ام.

آستین افزود: پیش از این به سرگئی شویگو همتای روس خود گفته ام که این مسیر را نپیماید و از چنین رفتارهای غیرمسئولانه ای خودداری کند. هر چند که به تازگی با شویگو گفتگو نکرده، اما اعضای دیگر رهبری دولت ایالات متحده به تازگی پیام های همانندی به به مقام های بلندپایه روسیه انتقال داده اند.

 براساس گزارش های پیشین سی ان ان به نقل از مقام های ایالات متحده، واشنگتن در چند ماه گذشته به صورت خصوصی به روسیه اعلان کرده که روی آوردن احتمالی به گزینه کاربرد تسلیحات هسته ای در جنگ اوکراین، پیامدهایی خواهد داشت.

 آنگلا مرکل صدراعظم پیشین آلمان از جامعه جهانی درخواست کرد که سخنان ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را نشانه ضعف یا آشتی جویی تلقی نکرده و جدی بگیرند و جهان نباید سخنان او را بدون اندیشه و به عنوان بلوف رد کند.

 «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز چهارشنبه اعلام کرد: آمریکا برای کشاندن روسیه به سمت استفاده از سلاح هسته‌ای، هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد و از هر حربه‌ای استفاده می‌کند. واشنگتن بدون هیچ حد و مرزی تمام حربه‌های خود را برای وادار کردن مسکو به استفاده از برنامه‌های هسته‌ای به کار گرفته است.

«دیمیتری مدودوف» رئیس جمهوری سابق و رئیس شورای امنیت روسیه روز سه شنبه گفت کشورش طبق دکترین هسته ای خود و در صورت نیاز، حق دارد تا از خود با سلاح های هسته ای دفاع کند و در صورتی که تحت فشار زیاد باشد، قطعا این گزینه یک بلوف نخواهد بود.

مدودوف هشدار داد مسکو حق دارد " بدون مشورت بیشتر" و با افزایش تنش ها با غرب درباره همه گیری های برگزار شده در مناطق وسیعی از اوکراین که تحت تسلط روسیه است، واکنشی درخور داشته باشد. روسیه می تواند در پاسخ به حمله به این کشور یا متحدانش با استفاده از سلاح های جنجالی که موجودیت روسیه را تهدید کند، دست به استفاده از سلاح هسته ای بزند.

مدودف همچنین گفت اگر روسیه در تلافی هرگونه حملات غیرمتعارف از سوی اوکراین، دست به استفاده از سلاح اتمی بزند، ناتو هیچ گونه دخالتی نخواهد کرد و اوکراین هم باید این را بداند. باید این تصور را در ذهن داشت که اگر اقدامات نظامی اوکراین موجودیت دولت روسیه را به خطر بیاندازد، روسیه مجبور به استفاده از سلاح اتمی علیه اوکراین خواهد بود.

پوتین روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد در پنجشنبه ۵ اسفند عملیاتی ویژه نظامی را علیه اوکراین آغاز و روابط پرتنش مسکو با کی‌یف را وارد مرحله رویارویی نظامی کرد که درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به این تصمیم، همچنان ادامه دارد. روسیه هدف از این عملیات را آزادسازی دونباس و پاکسازی اوکراین از وجود نئونازی ها در سازمان های دولتی این کشور اعلام کرده است.

پیش‌تر الکساندر گروشنکو معاون وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سوالی درباره احتمال استفاده از سلاح هسته ای تاکتیکی در جنگ اوکراین گفت: استفاده از سلاح اتمی نیز بخشی از دکترین نظامی ماست.

وی درباره احتمال حمله پیشدستانه تاکتیکی علیه اوکراین گفته بود: تصمیم گیری درباره احتمال استفاده از سلاح اتمی به روشنی در دکترین نظامی روسیه تبیین شده است.

اصول رسمی دفاعی روسیه به نظامیان این کشور اجازه می دهد در صورت مورد تهدید قرار گرفتن توسط سلاح های کشتار جمعی یا وجود تهدیدی که موجودیت این کشور را تهدید کند از سلاح اتمی استفاده کند.

تصمیم گیری درباره استفاده از سلاح اتمی در روسیه برعهده ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور است. پوتین در اوایل شروع جنگ اوکراین، نیروهای بازدارنده هسته ای روسیه را به حالت آماده باش درآورد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: