کد خبر: ۹۲۹۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۸
تعداد بازدید: ۶۷۰۰
قائم مقام بانک مرکزی گفت کنترل تورم، نقدینگی و پایه پولی، یکی از برنامه‌ها در راستاي اجرای سند راهبردی دولت سيزدهم است.

حکمرانی ریال پيش نياز کنترل تورم و نقدینگیقائم مقام بانک مرکزی با حضور در برنامه گفتگوي ويژه خبري با موضوع تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری گفت: یکی از برنامه‌های راهبردی در اجرای سند راهبردی دولت، برنامه کنترل تورم، نقدینگی و پایه پولی است. اصغر ابوالحسنی هستیانی افزود: اين برنامه نیاز به چند مقدمه دارد، که یکی از آن‌ها حکمرانی ریال است، یکی اصلاح نظام بانکی است و اقدامات مربوط به ارز و همچنین رفع شبهات ربوی از عملیات بانکی. وي ادامه داد: اولین فایده رصد جریان گردش پول این است که شما می‌توانید نظارت بر نهاده‌های چرخش دهنده این پول که همانا بانک‌ها هستند داشته باشید، این اولین و به نظرم مهمترین فایده است. دومی این است که می‌توانیم مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم را انجام دهیم که همه این‌ها را قوانین و دستورالعمل هایش را داشتیم. یک مسأله دیگر رابطه اجزای دیگر حکومت را با بانک‌ها و با پول تنظیم می‌کند که مثال عرض می‌کنم؛ فرض کنید دولت در کشور می‌خواهد مالیات را عادلانه کند مالیات را از آن که باید بگیرد، بگیرد، این نیاز به شناخت دارد، شناختش از طریق حکمرانی ریال است. 

وي تصريح کرد: ​هر فرد حقیقی یا حقوقی حداقل یک یا چند حساب دارد، به طوری که مثلاً ما ۴۰۰ میلیون حساب داریم، ۸۰ میلیون فرد، میانگین مثلاً بالای چهار، پنج حساب، برخی از این حساب‌ها با آن‌ها کار تجاری هم می‌شود برای اشخاص حقوقی است یا نه برای اشخاص حقیقی است که کار تجاری می‌کنند و طبیعتاً می‌توانند از مالیات هم بپرند، اینجا بخواهد حکومت مالیات حقه را از آن‌ها دریافت کند نیاز به این است که ببینی آیا این حساب شخصی است یا حساب تجاری؟ تفکیک حساب‌ها اینجا می‌آید کمک که در شورای پول و اعتبار هم تصویب شد؛ چنان چه یک حسابی بیش از صد تراکنش در ماه و ۳۵ میلیون تومان در تراکنش هایش جا به جا شد این‌ها طبیعتاً به سازمان مالیاتی منعکس می‌شود که تحت عنوان حساب تجاری تلقی شود.

ابوالحسنی هستیانی ادامه داد: بعد از ارسال پیامک مبني بر  این که حسابی که شما تراکنش‌های بالا دارید حساب تجاری است، طبیعتاً حساب تجاری نیاز به این دارد که مالیات از آن اخذ شود، اگر مدارک و اسنادی ارائه شود که نه این حساب عادی است مالیات به آن کاری ندارد. وي گفت: طبق اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، چنان چه فردی مراجعه کند به بانک و بخواهد جا به جایی نقدی انجام دهد، این تا ۱۵ میلیون حق دارد، بیشتر از آن را نقدی نمی‌تواند. وقتی نقدی اش رفت کنار، یا چک یا ابزار‌های پرداخت کارتی می‌آید وسط، ابزار‌های کارتی قابل رصد است برای ما، چک هم که با این سامانه کامل می‌شود. برای حساب‌های عادی افراد الآن تا ۲۰۰ میلیون را می‌توانند بیاورند و بانک چیزی از آن‌ها نمی‌خواهد، بالای ۲۰۰ میلیون باید مدارک و اسناد ارائه کنند. 

قائم مقام بانک مرکزی گفت: یک برنامه پولی را بانک مرکزی از ابتدای سال برای کنترل تورم، البته کنترل کل‌های پولی و در نتیجه تورم تنظیم کرده که در آن هدف گذاری حدود ۳۰ درصد رشد نقدینگی را برای امسال داریم، با یک ملاحظه، ما نقدینگی را به گونه‌ای کنترل می‌کنیم که نقدینه خواهی واحد‌های تولیدی به مشکل بر نخورد. وي درخصوص جذب سپرده ها توسط بانک ها گفت: يکي از برنامه ها کنترل سپرده هاست یعنی قبلاً کنترل دارایی این مشکل ایجاد می‌شد، الآن کنترل سپرده‌ها را هم شروع کردیم که در نیمه دوم آن را هم عملیاتی می‌کنیم. این دو به صورت گاز انبری یعنی خلق پول بانکی از یک طرف و این طرف هم کنترل کل‌های پولی باعث کنترل تورم خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: