کد خبر: ۹۲۶۴۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۲
تعداد بازدید: ۱۸۳
سید مقتدی الصدر رهبر جریان صدر عراق بعد از ظهر امروز یکشنبه، حضور آشوب‌طلبانه طرفدارانش در پارلمان عراق را «انقلاب مسالمت‌آمیز» و «فرصتی طلایی» توصیف کرد. وی اشغال پارلمان عراق را «فرصت بزرگی برای تغییر بنیادین نظام سیاسی، قانون اساسی و انتخابات» دانست و گفت، «انتخاباتی که اگر به سود دولت پنهان تغییر داده شود آزاد و سالم است. اما اگر سالم باشد و فاسدان را کنار بزند، میگویند تقلب شده...».

بیانیه صدر درباره حوادث پارلمان عراق: فرصتی طلایی به دست آمدهبه گزارش خبرداغ به نقل از فارس: سید مقتدی الصدر رهبر جریان صدر عراق بعد از ظهر امروز یکشنبه، حضور آشوب‌طلبانه طرفدارانش در پارلمان عراق را «انقلاب مسالمت‌آمیز» و «فرصتی طلایی» توصیف کرد.

الصدر در پیامش گفت، «انقلاب مسالمت‌آمیزی که منطقه سبز بغداد را آزاد کرد، فرصت طلایی برای تمامی کسانی است که آتش ظلم و تروریسم، فساد، اشغالگری و وابستگی آنان را سوزانده است».

الصدر گفت: همه آرزوی من این است که فاجعه از دست رفتن نخستین فرصت طلایی سال ۲۰۱۶ تکرار نشود. بله، این یک فرصت دیگر برای از بین بردن تاریکی، فساد، انحصار قدرت، وابستگی به خارج و فرقه‌گرایی است که از زمان اشغال آن تا به امروز، بر روی سینه عراق چنبره زده است».

وی اشغال پارلمان عراق را «فرصت بزرگی برای تغییر بنیادین نظام سیاسی، قانون اساسی و انتخابات» دانست و گفت، «انتخاباتی که اگر به سود دولت پنهان تغییر داده شود آزاد و سالم است. اما اگر سالم باشد و فاسدان را کنار بزند، میگویند تقلب شده...».

رهبر جریان صدر بدون هیچ اشاره‌ای به تأثیرات منفی آشوبگران حامی این جریان بر آینده سیاسی عراق، ملت عراق را مسئول دانست و ادعا کرد که «بین عراق سرافراز و عراق وابسته‌ که در آن افراد فاسد و دنباله‌رو حکومت می‌کنند و تحت تأثیر شرق و غرب قرار دارند»، یکی را انتخاب کند.

صدر با بیان اینکه «در آن صورت، باید بر پایان عراق که نزدیک است، اشک ریخت»، ادعا کرد: هر کس ندای اصلاح را بشنود و به آن کمک نکند، اسیر خشونت، شبه‌نظامیان، ربایش، تطمیع، تهدید، فقر و خواری خواهد شد.

وی از عشایر و نیروهای امنیتی هم خواست که به طرفدارانش که وی آنان را انقلابیون نامید، بپیوندند و مدعی شد: اگر فرصت را از دست دادید، مرا سرزنش نکنید؛ زیرا من شما را به چیزی دعوت می‌کنم که به صلاح خودتان و نجات میهنتان است.

روز شنبه (دیروز) در پی تشدید ناآرامی‌ها در بغداد و اعتراض‌های خیابانی حامیان جریان صدر عراق به نامزدی «محمد شیاع السودانی» برای تصدی منصب نخست‌وزیری عراق از جانب «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) در منطقه سبز بغداد، شماری از معترضان، وارد ساختمان پارلمان عراق شدند.

احزاب سیاسی در عراق روز شنبه منتظر برگزاری جلسه پارلمان برای آغاز روند سیاسی جدید بودند، اما جریان صدر دوباره در اقدامی خلاف قانون، طرفدارانش را به تظاهرات دعوت و فضای بغداد را متشنج و آشوب‌زده کرده است. چهارشنبه پیش نیز، این معترضان حامی صدر، به ساختمان پارلمان حمله کرده و به اموال عمومی آسیب زده بودند.

علاوه بر گوترش سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره تحولات جاری در عراق بیانیه صادر کرد و خواستار خوشتنداری همه طرف‌ها در عراق شده است.

در بیانیه آمده است: «اتحادیه اروپا درباره تظاهرات جاری و تشدید احتمالی آنها در بغداد نگران است. ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم برای جلوگیری از خشونت بیشتر، خوشتنداری کنند».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: