کد خبر: ۹۲۴۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸
تعداد بازدید: ۷۲۳
تخلیه نشدن اسپرم شاید یکی از نگرانی های آقایان باشد و نگران بروز عوارض تخلیه نشدن اسپرم از بدنشان باشند ولی در یک پاسخ کوتاه میتوان به این دسته از مردان گفت که معمولا عارضه ای برای تخلیه نشدن اسپرم وجود ندارد.
همه چیز درباره تخلیه نشدن اسپرمبه گزارش خبرداغ به نقل از  شفاآنلاین:تخلیه نشدن اسپرم شاید یکی از نگرانی های آقایان باشد و نگران بروز عوارض تخلیه نشدن اسپرم از بدنشان باشند ولی در یک پاسخ کوتاه میتوان به این دسته از مردان گفت که معمولا عارضه ای برای تخلیه نشدن اسپرم وجود ندارد. 

 

تخلیه نشدن اسپرم یا منی در اغلب موارد تاثیری بر میل یا سلامت جنسی ندارد.

بر خلاف تصور عمومی تخلیه شدن اسپرم نیازی به ارگاسم و انزال ندارد به همین دلیل به جای این که نگران عوارض تخلیه نشدن اسپرم باشید باید به دنبال علت این عارضه بگردید چون عوارض کاملا به علت بستگی دارد.

در ادامه درباره علل تخلیه نشدن اسپرم یا ماندن اسپرم در بیضه ها و عوارض احتمالی آن صحبت خواهیم کرد. 

 

تخلیه نشدن اسپرم برای به تعویق انداختن انزال

یکی از روشهای افزایش مدت زمان نعوظ یا به تعویق انداختن انزال و طولانی کردن رابطه جنسی لبه زدن است. لبه زدن به این معنی است که هنگام فعالیت جنسی نزدیک به زمان ارگاسم، تحریک جنسی را چند لحظه متوقف نمایید تا رابطه جنسی طولانی تری را تجربه کنید. براساس گزارش انجمن بین المللی پزشکی جنسی این روش برای برخی از افراد میتواند منجر به ارگاسم شدیدتر و لذت بخش تر شود. 

 

برای لبه زدن فرد به حدی تحریک جنسی را ادامه میدهد تا نزدیک به ارگاسم شود، سپس تحریک را کاهش میدهد تا از ارگاسم جلوگیری کند و سپس دوباره تحریک را افرایش میدهد و این چرخه را تا زمانی که بخواهد ادامه میدهد. 

از این روش معمولا برای مدیریت انزال زودرس هم استفاده می شود. 

بعید به نظر میرسد این روش مشکلات سلامتی ایجاد کند و فقط در موارد نادر میتواند باعث پرفشاری خود اپیدیدیم شود.

 

تخلیه نشدن اسپرم به دلیل اجتناب از انزال

پیروان برخی از مذاهب مانند تائو و بودا با انجام ندادن فعالیتهای جنسی یا آموزش رسیدن به ارگاسم بدون انزال از تخلیه اسپرم اجتناب میکنند. 

برخی از افراد اجتناب عمدی از انزال را برای اهداف رشد روحی یا عاطفی انجام می دهند و برخی دیگر بر این باورند که این عمل باعث بهبود باروری می شود.

برخی دیگر برای افزایش قدرت فیزیکی و عضله سازی از انزال اجتناب میکند. 

 

تا امروز عارضه ای برای اجتناب عمدی از انزال یا احتباس منی گزارش نشده  است و ظاهرا عملی بی خطر محسوب می شود. 

به عقیده افرادی که به طور ارادی از انزال اجتناب می کنند، اجتناب عمدی از انزال با مزایای جسمی ، روانی و معنوی زیر همراه است :

- افرایش استقامت در بدنسازی 

- رشد عضلانی

- بهبود کیفیت اسپرم

- پرپشت شدن موها

- افزایش احتمال تجربه ارگاسم پشت سر هم

- کاهش استرس و اضطراب

- افزایش انگیزه

- افزایش اعتماد به نفس

- تمرکز بهتر

- کنترل بیشتر بر خود

- خوشحالی بیشتر در زندگی

- داشتن روابط عاطفی قوی تر

- داشتن شوق بیشتر برای زندگی

 

البته تحقیقات علمی که درباره تحریک جنسی انجام شده است نشان میدهد که تحریک جنسی باعث افزایش هورمون اکسی توسین و دوپامین در بدن می شود که به عنوان  هورمون عشق و شادی شناخته می شود. 

افزایش اوکسی توسین در بدن باعث ایجاد احساس مثبت ، آرامش و اعتماد به نفس در فرد می شود و هورمون دوپامین مثبت اندیشی را تقویت کرده و اضطراب و استرس را کاهش میدهد. 

تخلیه نشدن منی با اجتناب از خودارضایی

برخی از افراد بر این باورند که اجتناب از خودارضایی برای سلامت جسمی مفید است و با ترک خودارضایی میتوانند زندگی بهتری را تجربه کنند و رفتارهای جنسی نامناسب را اصلاح کنند. برخی از افراد بر این باورند که اجتناب از خودارضایی مزایای فیزیکی و روانی احتباس منی را دارد. با این وجود استدلال ها و شواهد ارائه شده جنبه علمی ندارد و از نظر علمی خودارضایی اگر تبدیل به وسواس و اعتیاد نشود میتواند اقدامی کاملا سالم باشد.

 

بی انزالی یا تخلیه نشدن اسپرم اولیه و ثانویه

تخلیه نشدن اسپرم یا بی انزالی به نام انزال خشک شناخته می شود.افرادی که مشکل تخلیه نشدن اسپرم یا بی انزالی دارند ، از فعالیت جنسی لذت می برند و اسپرم هم تولید میکنند ولی انزال ندارند . این مشکل باعث باقی ماندن اسپرم در بیضه ها می شود. 

بی انزالی به دو شکل اولیه و ثانویه دیده می شود. 

اگر فرد از ابتدا توانایی انزال منی نداشته است جزو موارد بی انزالی اولیه طبقه بندی می شود ولی فردی که قبلا انزال داشته ولی در حال حاضر انزال ندارد جزو گروه ثانویه قرار می گیرد. 

علت بی انزالی میتواند یکی از موارد زیر باشد :

آسیب طناب نخاعی

جراحی و آسیب لگن

ابتلا به عفونت 

اختلالات سیستم عصبی

استرس و مشکلات روانی که منجر به بی انزالی موقعیتی می شود. 

یکی از عوارض جانبی بی انزالی ، ناباروری است که درمان آن بسته به علت ان متفاوت است. 

 

تخلیه نشدن اسپرم در اثر انزال رتروگراد

انزال رتروگراد یا انزال معکوس زمانی رخ میدهد که مایع منی به جای خروج از الت تناسلی وارد مثانه شود. در این شرایط فرد ارگاسم را تجربه می کند ولی انزال ندارد یا مقدار آن کم است. انزال رتروگرال خطرناک نیست ولی میتواند باعث ناباروری شود.

 

تنها عارضه جانبی انزال معکوس ، کف آلود بودن ادرار است که به علت ترکیب منی ایجاد می شود. این عارضه تنها در صورتی مشکل محسوب می شود که برای فرد آزار دهنده باشد.

انزال رتروگراد در برخی از موارد به دلیل عوارض جانبی داروها مانند تاسولوزین ایجاد می شود. 

 

علایم انزال رتروگراد عبارتند از :

- ادرار ابری

- ارگاسم خشک یا منی بسیار کم

 

برخی از بیماریها میتواند باعث اسیب به اعصاب و عضلات لگن و انزال برگشتی شوند از جمله:

- دیابت 

- مولتیپل اسکلروز

- مسدود کننده های الفا

- جراحی مثانه 

- جراحی غده پروستات

 

تخلیه نشدن اسپرم در اثر انژالاسیون

آسیب عصبی میتواند باعث تاخیر در انزال یا ناتوانی انزال شود. انژالاسیون مرحله ای است که در آن فرد قادر به تخلیه منی نیست. این افراد هنوز هم میتوانند اسپرم تولید کنند و ارگاسم را تجربه کنند ولی انزال ندارند.

انژالاسیون میتواند علل متعددی از جمله آسیب لگن یا ابتلا به عفونت داشته باشد که در نهایت میتواند منجر به ناباروری بدون درمان شود. 

 

اسپرم و منی تخلیه نشده به کجا می رود

اسپرم و منی دو مورد کاملا متفاوت هستند. اسپرم سلول های جنسی مردانه است و منی مایع سفید و غلیظی است که اسپرم را در خود جای می دهد و وظیفه محافظت و تغذیه اسپرم تا زمان لقاح را بر عهده دارد.

به طور معمول اسپرم در صورت عدم تخلیه توسط بدن تجزیه و دفع می شود. 

تحقیقات علمی درباره تخلیه نشدن اسپرم

تا کنون تحقیق علمی جامعی درباره مزایا عدم انزال و عدم تخلیه اسپرم ا نجام نشده است بنابراین شواهد علمی زیادی در این زمینه وجود ندارد که بتواند به صورت قطعی اظهار نظر نمود. مطالعات کوچکی که در زمینه اجتناب از انزال انجام شده نشان دهنده افزایش اندک مقدار تستوسترون در بدن بوده است.

 

به طور فرضی در افرادی که با کمبود تستوسترون روبرو هستند، افزایش آن میتوان باعث بهبود خلق و خو ، بهبود سطح انرژی و میلی جنسی در فرد شود.

اختلال نعوظ را کاهش  داده ، درصد چربی بدن را کم کرده و توده عضلانی را بهبود بخشد.

شواهد دیگر نشان داده است که عدم انزال بر تحرک اسپرم و دیگر ویژگیهای منی موثر است ولی برای تایید نیاز به تحقیقات بیشتری وجود درد. 

 

رابطه انزال و سرطان پروستات

برخی از مطالعات نشان داده است ، افرادی که بیشتر انزال منی را تجربه می کنند ، احتمال ابتلا به سرطان پروستات در آن ها کمتر است. 

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

تخلیه نشدن اسپرم و عدم انزال هیچ تاثیری بر توانایی تجربه لذت جنسی یا رسیدن به ارگاسم ندارد ولی در صورت بروز این  مشکل برای برد احتمال ابتلا به بیماری های دیگر بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

در موارد زیر بهتر است به پزشک مراجعه شود:

- تمایل به فرزند آوری

- احساس ناراحتی رونی

- مصرف داروهای جدید که ممکن است عامل این عارضه باشند.

- آسیب به ناحیه لگن

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: