کد خبر: ۹۲۲۳۸۶
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۸
تعداد بازدید: ۲۸۵
دانشمندان موفق به ابداع روشی انقلابی در درمان سرطان شده‌اند که محل دقیق سلول‌های سرطانی را برای جراحان مشخص می‌کند و قادر به حذف میکروسکوپی سلول‌های باقی مانده پس از جراحی است. این روش در کنار شیمی‌درمانی، پرتودرمانی، ایمنی‌درمانی و جراحی، می‌تواند پنجمین درمان بزرگ برای این بیماری باشد.

ابداع جدید دانشمندان برای حذف سلول‌های سرطانیدانشمندان موفق به ابداع روشی انقلابی در درمان سرطان شده‌اند که محل دقیق سلول‌های سرطانی را برای جراحان مشخص می‌کند و قادر به حذف میکروسکوپی سلول‌های باقی مانده پس از جراحی است. این روش در کنار شیمی‌درمانی، پرتودرمانی، ایمنی‌درمانی و جراحی، می‌تواند پنجمین درمان بزرگ برای این بیماری باشد.

به گزارش خبرداغ به نقل از  گاردین، گروهی از مهندسان، فیزیکدانان، جراحان اعصاب، زیست‌شناسان و ایمونولوژیست‌ها از بریتانیا، لهستان و سوئد با همکاری یکدیگر این شکل جدید از ایمنی‌درمانی نوری را توسعه داده‌اند. در این روش، نور باعث درخشش سلول‌های سرطانی می‌شود و به جراحان کمک می‌کند تا بهتر از قبل بتوانند آن‌ها را از بدن خارج کنند. به‌علاوه، پس از انجام جراحی می‌توان با این تکنیک باقی مانده سلول‌ها را از بدن پاک کرد.

دانشمندان برای اولین بار توانسته‌اند با این روش حتی ریزترین سلول‌های سرطانی «گلیوبلاستوما»، یکی از رایج‌ترین و متخاصم‌ترین انواع سرطان مغز را شناسایی کنند و پس از تخلیه آن‌ها از طریق جراحی، سلول‌های باقی مانده را با همین تکنیک از بین ببرند.

آزمایش‌های انجام گرفته با این روش جدید از ایمنی‌درمانی با نور از افزایش پاسخ سیستم ایمنی بدن حکایت داشت تا احتمال مقابله‌های بعدی با سلول‌های سرطانی را افزایش دهد. به عبارت دیگر، این تکنیک واکنشی را در بدن ایجاد می‌کند که می‌تواند از بازگشت گلیوبلاستوما جلوگیری کند. محققان اکنون در حال تحقیق برای استفاده از این درمان در سرطان «نوروبلاستوما» در کودکان هستند.

ابداع جدید دانشمندان برای حذف سلول‌های سرطانی

دکتر گابریلا کرامر-مارک، مسئول پژوهش

شناسایی راحت‌تر سلول‌های سرطانی در نقاط حساس

این روش رنگ خاصی از فلورسنت را با یک ترکیب شناسنده سرطان ترکیب می‌کند. این ترکیب در آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام شده، توانسته به طرز چشمگیری قابلیت تشخیص سلول‌های سرطانی در حین جراحی را افزایش دهد و بعد با فعال‌سازی نور نزدیک به مادون قرمز، اثری ضد تومورها داشته باشد.

این درمان از نوعی مولکول مصنوعی به نام «افی‌بادی» (Affibody) استفاده می‌کند. این مولکول‌ها در واقع پروتئین‌های ریزی هستند که در آزمایش‌ها ساخته می‌شوند تا با دقت بالا به یک هدف مشخص وصل شوند. در این روش هدف آن‌ها پروتئینی به نام EGFR است که در بسیاری از نمونه‌های گلیوبلاستوما جهش پیدا می‌کند.

افی‌بادی‌ها سپس با یک مولکول فلورسنت به نام IR700 ترکیب و پیش از جراحی به بدن تزریق می‌شوند. حالا جراحان می‌توانند با تاباندن نور به این ترکیب باعث درخشش آن شوند و سلول‌های سرطانی را پیدا کنند. این لیزر سپس به حالت نزدیک به نور مادون قرمز تبدیل می‌شود تا بعد از جراحی باقی مانده سلول‌های سرطانی را از بین ببرد.

دانشمندان موسسه تحقیقات سرطان بریتانیا، امپریال کالج لندن، دانشگاه پزشکی سیلسیا لهستان و شرکت سوئدی AffibodyAB باور دارند که این شیوه درمانی می‌تواند به تخلیه تومورهایی کمک کند که در نقاط حساس و چالشی بدن از جمله در سر و گردن پدید می‌آیند. اگرچه هنوز از نظر فنی چالش‌هایی برای استفاده از این تکنیک وجود دارد، اما می‌توان به آینده این فناوری امیدوار بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: