کد خبر: ۹۲۱۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
تعداد بازدید: ۳۷۹
وزیر صمت با بیان اینکه این وزارتخانه دچار مسائل ریشه ای است که انباشته شده، اظهار داشت: در دولت قبل وزارت صمت پنج وزیر و سرپرست داشته و با وجود اینکه مسائل ریشه‌ای و مهمی در اینجا وجود دارد، اما ثبات مدیریت در آنجا وجود نداشته است.

فاطمی امین: مشکل تورم صرفاً‌ با بازرسی از بازار حل نمی‌شودبه گزارش خبرداغ به نقل از  فارس، سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی امروز مجلس(سه شنبه 24 خرداد) در پاسخ به سوال محمد وحیدی نماینده مردم بجنورد گفت: اول باید به این بپردازیم که در بخش صنعت، معدن و تجارت با چه مسائلی مواجه هستیم و ۱۴ مورد از آن‌ها را فهرست کرده‌ام تا درباره آن‌ها صحبت کنم.

وی افزود: عدم ثبات قوانین و متغیرهای اقتصادی، پایین بودن بهره وری، تورم بالا، پیروی قیمت های داخلی از نرخ ارز و سهم بالای قاچاق از این جمله هستند. البته من نمی خواهم به همه موارد اشاره کنم. همه این مسائل و موضوعات و موارد ریشه هستند.

وزیر صمت با بیان اینکه این وزارتخانه دچار مسائل ریشه ای است که انباشته شده، اظهار داشت: در دولت قبل وزارت صمت پنج وزیر و سرپرست داشته و با وجود اینکه مسائل ریشه‌ای و مهمی در اینجا وجود دارد، اما ثبات مدیریت در آنجا وجود نداشته است.

وی با بیان اینکه تورم در ۴۰ تا ۵۰ ساله گذشته همواره وجود داشته است، افزود:  حتی در چند سال این تورم به بالای ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است، چرا که تورم کشورمان یک تورم ساختاری است و نمی‌توان آن را با کارهای جزئی اصلاح کرد.

فاطمی امین گفت: نیاز داریم تا به سمت اصلاح ساختاری حرکت کنیم، یکی از موارد‌ اصلاح ساختاری بحث دلار است. شما ملاحظه می کنید قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند و در پی آن تورم افزایش پیدا می‌کند. علت این است که از سه محل اقتصاد کشور را با نرخ ارز تحت تاثیر قرار می دهیم.

وی ادامه داد: اولین مورد که بسیار هم واضح است به خاطر واردات مواد اولیه و کالاست. وقتی دلار افزایش پیدا می‌کند قیمت مواد اولیه افزایش پیدا کرده و در پی آن قیمت کالاها نیز افزایش پیدا می‌‌کند.

وزیر صمت با اشاره به گام های بعدی که باید در راستای اصلاح ساختار برداشته شود، تصریح کرد: دومین نکته که بسیار پنهان است و به آن توجه نمی کنیم این است که با قوانین ساز و کارهای خودمان قیمت کالاهای داخلی را به دلار متصل کرده ایم. به طور مثال وقتی که قیمت نفت و گاز افزایش پیدا می کند، مواد پتروشیمی گاهی تا 80 و 100 درصد افزایش پیدا می کند. مثلا در مورد یک بطری آب 60 درصد قیمت آن قیمت بطری است.

وی افزود: تا این روند ها و اتصالی که خودمان به ارز متصل کرده ایم اصلاح نشود، مشکلات حل نمی شود. 

فاطمی امین گفت: دیگر نوع تورم ناشی از تورم انتظاری است. یعنی وقتی که قیمت ارز رشد می کند مردم به دنبال حفظ ارزش پول باشند و به نوعی به سمت حفظ ارزش پول بروند. در واقع طبق آمار و نمودارها هر موقع قیمت ارز افزایش داشته تورم نیز افزایش پیدا کرده است. 

وی ادامه داد: اگر بخواهیم این وضعیت را درمان کنیم، صرفا بازرسی از بازار مشکلات را حل نمی کند و باید اقدامات ریشه ای انجام دهیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: