کد خبر: ۹۲۱۶۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
تعداد بازدید: ۲۹۰
یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: «اسهال ویروسی» یک بیماری نو پدید و نوظهور نیست و سال‌ها است در فصل‌های گرم سال مثل تابستان و بهار شایع می‌شود.

با شیوع مجدد اسهال ویروسی؛ هر آنچه باید درباره آن بدانیدبه گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا:دکتر راضیه رستگار اظهار کرد: علت ایجاد بیماری "اسهال ویروسی" و در کل بیماری‌های گوارشی که شامل از اسهال و استفراغ می‌شود در اثر مصرف آب آلوده و تصفیه نشده و میوه‌جات و سبزیجات نشسته و ضدعفونی نشده است؛ بنابراین راه پیشگیری از این بیماری کنترل عوامل ایجاد کننده است.

وی اضافه کرد: اسهال و استفراغی که به تازگی شایع شده است یک بیماری ویروسی محسوب می‌شود که یک بیماری نوپدید و نوظهور نیست و سال‌ها است در فصل‌های گرم سال مثل تابستان و بهار شایع می‌شود و ویروس‌های مختلفی مثل "انتروویروس‌ها" و "نورو ویروس‌ها" از علل‌ آن هستند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری تصریح کرد: در استان بوشهر مراجعات با شکایت اسهال و استفراغ به ویژه در گروه اطفال این بیماری شدیدتر شده است، اما بیشتر بیماران ظرف یکی دو روز علائم حاد آن بهبود می‌یابد و به ندرت علائم حاد تا ۱۰ الی ۱۴ روز ادامه پیدا می‌کند.

مهمتریت راه انتقال بیمرای اسهال و استفراغ مدفوعی-دهانی است

رستگار خاطر نشان کرد: این بیماری در همه گروه‌های سنی می‌تواند اتفاق بیفتد، اما در گروه کودکان نوپا و دو سال به بالا به دلیل درصد رعایت کمتر شست‌وشو و بهداشت دست به ویژه بعد از اجابت مزاج شایع‌تر است.

وی عنوان کرد: به طور معمول این بیماری در شیرخواران دیده نمی‌شود، زیرا تغذیه از شیر مادر ایمنی بالاتر دارند و همچنین نوزادان تحت کنترل والدین هستند که این مو.ضوع احتمال آلودگی را کمتر می‌کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری تاکید کرد: این بیماری در دو سر طیف سنی کودکان و افراد مسن و افرادی که نقص ایمنی دارند اگر کنترل نشود می‌تواند خطرناک شود.

رستگار بابیان اینکه مهمترین راه انتقال بیماری‌های عفونی گوارشی شامل اسهال و استفراغ راه‌های انتقال مدفوعی-دهانی است، گفت: به این معنی که اگر بیماری ویروس عامل را در بدن داشته باشد و این چون ویروس از طریق مدفوع دفع می‌شود اگر فرد به دنبال اجابت مزاج به‌درستی شست‌وشو دست را انجام ندهد، از طریق دست آلوده به مواد غذایی و یا ظرف غذا بزند و این ظرف و مواد غذایی مورد استفاده بقیه افراد قرار بگیرد باعث انتقال ویروس می‌شود. بنابراین شست‌وشوی دستان از راه‌های مهم جلوگیری از این بیماری است.

درمان‌های مورد استفاده در اسهال و استفراغ علامتی است

وی در خصوص علائم بیماری اسهال و استفراغ اظهار کرد: این بیماری ویروسی به‌جز اسهال و استفراغ مجموعه علائم دیگر مثل سردرد، دردهای عضلانی، درد معده، بی اشتهایی و تب خفیف را می‌تواند به‌همراه داشته باشد.

این پزشک متخصص با اشاره به اینکه درمان‌های مورد استفاده در این بیماری علامتی است، خاطر نشان کرد: یعنی ما علائم بیماری را کنترل می‌کنیم؛ اگر بیمار دارای دردهای "کرامپی شکم" یا "دل پیچه" باشد دارو داده می‌شود تا دردها تسکین یابد و یا اگر بیمار دارای دردهای مکرر باشد داروهایی استفاده می‌کند که دفع آب و اسهال را کاهش دهد.

رستگار تاکید کرد: یک پزشک حتماً باید مطمئن شود بیمار دچار اسهال‌های خونی و عفونی و اسهال‌های میکروبی که بیمار نیاز به آنتی بیوتیک درمانی دارد، نیست. تا بتواند بیمار را با داروهای ضد اسهال کنترل کند.

درمان خانگی اسهال و استفراغ

وی درخصوص درمان‌های خانگی در بیماری اسهال و استفراغ ویروسی گفت: مصرف مواد غذایی که بتوان حرکات روده را کمتر کنند و اسهال و دل پیچه بیمار را کنترل کنند مثل مصرف مایعات گرم، میوه‌جات مثل سیب و موز و اگر بیمار دل پیچه و دل درد نداشته باشد و بیشتر دچار اسهال باشد در مواردی می توان برنج سفید و ماست و تخم مرغ آب پز استفاده کند همچنین پرهیز از مواد غذایی چرب و شیرین می‌تواند موثر باشد.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با اشاره به اینکه مصرف سبزیجات و میوه جات بعد از ضدعفونی کردن دقیق انجام می‌گیرد، عنوان کرد: که یکی از راه‌های انتقال این بیماری سبزی و میوه درست شسته نشده و پرهیز از مصرف آب و یخی که منبع نا مشخصی دارد، است.

رستگار بیان کرد که اگر در مسافرت هستید از غذا و آب‌های غیر بهداشتی خودداری تا از ابتلا به بیماری جلوگیری کنید.

آنتی بیوتیک‌ها در درمان اسهال و استفراغ بی‌تاثیر هستند

وی تصریح کرد: آنتی‌بیوتیک‌ها داروهای هستند که علیه باکتری‌ها به کار می‌روند و می‌توانند بیماری‌های باکتریال را درمان کنند اما در مورد ویروس‌ها هیچ درمان اختصاصی وجود ندارد و آنتی بیوتیک‌ها هیچ تاثیری بر عفونت‌های ویروسی ندارند.

این پزشک متخصص بابیان اینکه عفونت‌های ویروسی تنها با درمان‌های حمایتی و مایع درمانی کنترل می‌شوند، اظهار کرد: به هیچ وجه توصیه به آنتی‌بیوتیک نمی‌شود هم به خاطر عوارض احتمالی هم اینکه احتمال مقاومت و آنتی بیوتیک‌ها را در جامعه و افراد افزایش می‌دهد.

رستگار در پاسخ به اینکه چه کسانی در صورت ابتلا به اسهال و استفراغ ویروسی نیاز به مراجعه به پزشک ندارند، گفت: فردی که سیستم ایمنی بدنی نرمالی داشته باشد، کودک، سالمند و دارای نقص ایمنی نباشد و بیماری اش در حد دل پیچه و اسهال خفیف باشد نیاز به مراجعه به پزشک ندارد اما اگر دفعات اسهال در طول روز بیشتر از ۵ الی ۶ بار و هر بار حجیم و آبکی باشد به‌طوری که بیمار حالت ضعف و بی حالی پیدا کند در این موارد باید به پزشک و مراکز درمانی مراجعه شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: