کد خبر: ۹۱۹۴۴۹
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
تعداد بازدید: ۱۱۸
طبیعی است که سطح انرژی در طول روز کمی کاهش یابد اما عوامل مختلفی نیز از جمله میزان خواب، استرس، سطح فعالیت بدنی و غذاها نیز می‌توانند بر این امر تأثیر بگذارند.

چه موادغذایی باعث کاهش انرژی می‌شوند؟به گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا : طبیعی است که سطح انرژی در طول روز کمی کاهش یابد اما عوامل مختلفی نیز از جمله میزان خواب، استرس، سطح فعالیت بدنی و غذاها نیز می‌توانند بر این امر تأثیر بگذارند.

در ادامه به چند ماده غذایی خواهیم پرداخت که می‌توانند انرژی افراد را کاهش دهند.

نان سفید، پاستا و برنج

غلات سرشار از کربوهیدرات هستند که منبع خوبی از انرژی برای بدن فراهم می‌کنند. بااین‌حال، غلات فرآوری‌شده مانند نان سفید، ماکارونی و برنج سفید، برای انرژی شما بیشتر از اینکه مفید باشند، مضر هستند. این تا حدی به این دلیل است که لایه بیرونی این نوع غلات که حاوی سبوس است در طول پردازش حذف می‌شود. به‌همین‌دلیل، غلات فرآوری‌شده حاوی سطوح پایین‌تر فیبر هستند و سریع‌تر از غلات کامل هضم و جذب می‌شوند. غلات فرآوری‌شده به‌طور کلی باعث افزایش سریع قند خون و سطح انسولین و به دنبال آن کاهش انرژی می‌شوند.

قهوه

زمانی که در حد متوسط مصرف شود، می‌تواند اثرات مثبت جسمی و روحی داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، مطالعات نشان می‌دهد که قهوه ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون ۲۶ تا ۳۴ درصد کمک کند. همچنین گزارش شده است که کافئین، محرک موجود در قهوه در کوتاه‌مدت انرژی و عملکرد مغز را تقویت می‌کند. اما تکیه منظم به قهوه به‌جای داشتن تغذیه یا خواب مناسب می‌تواند انرژی شما را در طول زمان تخلیه کند. پس مصرف قهوه خود را به حدود چهار فنجان در روز محدود کنید.

نوشیدنی‌های انرژی‌زا

نمی‌توان انکار کرد که نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌توانند در کوتاه‌مدت انرژی شما را افزایش دهند. در واقع، چندین مطالعه نشان می‌دهد که نوشیدنی‌های انرژی‌زا ممکن است تمرکز و حافظه را تا حدود ۲۴ درصد افزایش و خواب‌آلودگی را کاهش دهند. اما بسیاری از آنها حاوی مقادیر فوق‌العاده بالای شکر هستند؛ گاهی اوقات تا ۱۰ قاشق چای‌خوری (۵۲ گرم) در هر بطری. مصرف مقادیر زیاد قندهای افزوده‌شده می‌تواند باعث افزایش انرژی شما شود ولی این انرژی به‌سرعت کاهش می‌یابد به‌طوری‌که نسبت به قبل از مصرف نوشیدنی احساس خستگی بیشتری می‌کنید.

غذاهای سرخ‌شده

به‌طور کلی دارای چربی بالا و فیبر کم هستند، دو عاملی که می‌توانند هضم شما را کند کنند. هضم آهسته‌تر می‌تواند سرعت ورود مواد مغذی تقویت‌کننده انرژی به بدن را کاهش دهد.

غذاهای کم‌کالری

وقتی زمان میان‌وعده فرا می‌رسد، برخی از مردم نسخه‌های کم‌کالری را انتخاب می‌کنند و معتقدند که آن‌ها انتخاب سالم‌تری هستند. با این حال، گنجاندن بیش از حد این غذاها در رژیم غذایی شما ممکن است باعث شود تعداد کالری ناکافی در طول روز مصرف کنید که می‌تواند سطح انرژی شما را به‌شدت کاهش دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: