کد خبر: ۹۱۸۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷
تعداد بازدید: ۳۴۹
یک اقتصاددان با بیان اینکه عامل اصلی مشکلات فعلی اقتصادی به دستوری کردن نرخ ارز در ابتدای سال 97برمی‌گردد،‌ گفت: از سال 97 فنری به خاطر تحریم‌ها و کاهش تولید و عدم توزیع موثر کالا و خدمات ایجاد شد و اسم آن را دلار 4200 تومانی گذاشتند.

سیاستی که نتیجه آن احتکار و رانت بوده باید اصلاح شودبه گزارش خبرداغ ، ساسان شاه‌ویسی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با  فارس، با اشاره به دلایل افزایش قیمت برخی اقلام مواد غذایی اظهار داشت: به نظر من مهم‌ترین چالش در تغییرات قیمتی کالاها به دامنه مدیریت توزیع برمی‌گردد.

وی افزود: شاید بتوان گفت مهم‌ترین چالش ما مدیریت توزیع است چون ما بهینه‌سنجی نمی‌کنیم و سیاست‌های راهبردی، کاربردی و کارگشا را در حوزه اقتصاد ملی در محیط عملیاتی دچار چالش می‌کنیم.

وی مهم‌ترین مسئله در حال حاضر را «مدیریت توزیع» دانسته و تاکید کرد: مدیریت توزیع ما متاثر از اتفاقات محیط بیرونی است ولی مثل فردی است که اصطلاحا‌ آب هم می‌خورد چاق می‌شود.

 اقتصاد ایران رویکرد سوداگرایانه پیدا کرده است

عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: اقتصاد ایران به شدت رویکرد سوداگرایانه پیدا کرده و از یک جهت هم ضعف مفرط در تولید و افزایش نرخ تولید است و این دو چالش بستری را برای رویکردهای اقتصاد سوداگرایانه به وجود‌ آورده است و این به معنای کم کارکردن و حداکثری کردن سود است. یعنی ما برای تولید ثروت تولید نمی کنیم بلکه تولید نمی کنیم تا تولید ثروت کنیم.

شاه ویسی با بیان اینکه کارخانه های ماکارونی ما مواد اولیه دارند اما تولید نمی‌کنند که بعد از تغییرات قیمت جنس خود که مواد اولیه‌اش قیمت پایین‌تری داشته است را با قیمتی بالاتر در بازار عرضه کنند،‌ تصریح کرد: این اتفاق برای شرکت‌های پتروشیمی، معدنی و سیمانی و فولادی هم این اتفاق می‌افتد.

ارز 4200تومانی اقتصاد ایران را سوداگرایانه و احتکاری کرد

این اقتصاددان با بیان اینکه عامل اصلی این اتفاق به دستوری کردن نرخ ارز در ابتدای سال 97برمی‌گردد،‌ تصریح کرد: در طول 40سال گذشته و حتی پیش از آن شکافی بین نرخ واقعی ارز در بازار با نرخی که بانک ملی و بعد بانک مرکزی اعلام کرده وجود داشته است و عموما با سیاست‌های دستوری آن را مدیریت می‌کردند، ولی از سال 97 فنری به خاطر تحریم‌ها و کاهش تولید و عدم توزیع موثر کالا و خدمات ایجاد شد و اسم آن را دلار 4200 تومانی گذاشتند.

شاه‌ویسی تاکید کرد: با اعمال سیاست ارز ترجیحی تولید کننده نرخ تولیدش را به شدت کاهش داد و تحریک‌پذیری برای جبران زیان و تراز مالی و تولید ثروت خود به سمتی رفت که بازار را تبدیل به بازار احتکاری کند.

وی افزود: اگر بخواهیم نرخ متعادل کننده تولیدمان را به نرخ بهینه پایان دهه 80 یعنی سالهای 89و 90 در همه کالاهایی چون گندم، برنج و کالاهای صنعتی برسانیم و راندمان نرخ تولید را افزایش دهیم و همچنین سیاستگذاری‌های قرارگاه امنیت غذایی و وزارت جهاد کشاورزی به منصه ظهور برسد،‌ باید در وهله اول چالش بزرگی که نتیجه آن افزایش احتکار، رانت، سوداگری و سوءاستفاده تولید کننده و دلال ها است را جبران کنیم،‌ بعدا وارد حوزه توزیع شویم.

 اتفاقات محیط خارجی هم در وضعیت کنونی موثر هست‌

شاه‌ویسی ضمن تاکید بر اینکه قطعا اتفاقات محیط خارجی هم در وضعیت کنونی موثر هست‌، خاطرنشان کرد: در زمان بحران‌های مالی ایالات متحده در سالهای 2006 و 2007 با یک فاصله یک ساله‌، اقتصاد ایران از موج بحران اقتصادی اروپا، آمریکا و آسیا متا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: