کد خبر: ۹۱۸۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۵
تعداد بازدید: ۵۴۶
حال بازار خوب نیست. قیمت‌ها بالا می‌رود اما پایین نمی‌آید. دولت مشغول یك جراحی در مالیه عمومی است.هدف دولت از اصلاحات اقتصادی، عدالت در پرداخت یارانه‌هاست. این هدف با تدبیر و صبوری دست یافتنی است.

درآمدی بر اصلاحات اقتصادی دولتبه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه رسالت ، حال بازار خوب نیست. قیمت‌ها بالا می‌رود اما پایین نمی‌آید. دولت مشغول یك جراحی در مالیه عمومی است.هدف دولت از اصلاحات اقتصادی، عدالت در پرداخت یارانه‌هاست. این هدف با تدبیر و صبوری دست یافتنی است.
دولت گذشته با اعلام ارز 4200 تومانی به عنوان ارز تك نرخی آن‌هم برای همه كالاها قیمت ارز را 8 برابر، قیمت طلا را 10 برابر ، قیمت مسكن را 7 برابر ، قیمت خودرو را 6 برابر و قیمت بقیه كالاها را تا 300 درصد افزایش داد.
تیم رسانه‌ای دولت گذشته، رفع این بی‌سامانی‌ها را در گرو توافق با غرب می‌دانست . در توافق اولیه برجام هرچه امتیاز غرب می‌خواست داد و حتی یك امتیاز هم نگرفت و در اواخر دوره رئیس‌جمهور، می‌خواست باز تتمه امتیاز درخواستی غرب را بدهد كه با مصوبه هوشمندانه مجلس روبه‌رو شد.
لذا دولت كه تغییر كرد قرار شد اگر مذاكره‌ای شد تحریم‌ها برداشته شود، طرف مقابل تضمین دهد بازی درنمی‌آورد و زیر عهد و پیمان خود نمی‌زند و این دو شرط طی یك دوره راستی‌آزمایی محك زده شود تا از یك سوراخ 10 بار گزیده نشویم.آمریكا امروز متوجه قدرت هوشمند ایران شده است . فعلا پاپس كشیده ، دم به تله مذاكرات نمی‌دهد.
امروز كسانی كه در برابر اغتشاش در بازار و شورش قیمت‌ها در دولت گذشته سكوت كرده بودند زبان باز كردند و هرچه می‌‌خواهند علیه دولت نوپای رئیسی می‌زنند كه جمع جبری حرف‌های آن‌ها را در سرمقاله مسیح مهاجری در روزنامه جمهوری اسلامی و توییت‌های محمد مهاجری سردبیر خبر آنلاین می‌شود رصد كرد.
برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب هم‌صدا با رسانه‌های دشمن از تكنیك بزرگ‌نمایی مشكلات، كوچك‌نمایی توفیقات دولت ، تكنیك سیاه‌نمایی و تكنیك تزریق ویروس ناامیدی و بدبینی زیر پوست جامعه همچنان استفاده می‌كنند. اخیرا گیورا ردلر خاخام صهیونیستی در دیدار با مدیران BBC ، من وتو، صدای آمریكا و ایران اینترنشنال گفته بود : راست و دروغ را به هم بریزید. اطمینان دارم مردم ایران حرف شما را باور می‌كنند.
این نوع نقد غیرمنصفانه از دولت ، نشان می‌دهد این دسته از منتقدین از حریم و حرم انقلاب حداقل حمایت از جمهوریت نظام مهاجرت كردند و برای ارتش رسانه‌ای آمریكا و رژیم صهیونیستی و قارون‌های عرب در ایران‌اینترنشنال خوراك تهیه می‌كنند.
این جماعت چشم خود را از تورم جهانی و خصومت‌ورزی آمریكا علیه ملت ایران در تشدید تحریم‌ها، اثرات ناشی از جنگ اوكراین، قاچاق كالا از كشور به بیرون از مرزها و ارث و میراثی كه دولت قبل از خزانه خالی نه بلكه از بدهی‌های نجومی برای دولت رئیسی به جای گذاشته می بندند.كمكی كه به دولت و مسئولین نمی‌كنند چوب لای چرخ دولت هم می‌گذارند. در این میان نفوذی‌های آنها در دولت كه هنوز جای خود را به مدیران جدید نداده‌اند در ناكارآمد نشان دادن دولت، سنگ تمام می‌گذارند. این جماعت بر طبل مطالبه‌گری خوارجی، خیال‌انگیز، كاریكاتوری و غیراخلاقی می‌كوبند ، حاضر نیستند مصالح و منافع باندی ، حزبی و گروهی خود را فدای مصالح و منافع ملی كنند.
كسانی‌كه از این اوضاع آشفته كاسبی می‌كنند بی‌تردید جلوی اصلاحات اقتصادی می‌ایستند دولت باید با كرامت و بزرگواری از آنها عبور كند.
دولت رئیسی با توانایی‌هایی كه دارد به حول و قوه الهی از این مرحله عبور خواهد كرد. اگر چندروزی قفسه فروشگاه ها از ماكارونی و روغن خالی باشد ، بلافاصله پر خواهد شد و دیدیم شد.
اما چندتوصیه مشفقانه و دلسوزانه به مسئولانی كه در صف مقدم جنگ اقتصاد با دشمن دست و پنجه نرم می‌كنند را لازم می‌دانم.
1- دولت هر تلاشی برای اصلاح قیمت‌ها، برای بیرون آوردن میلیاردها تومان رانت از حلقوم رانت‌خوران، قاچاقچیان و كاسبان تحریم می‌كند باید این تلاش‌ها حول محور مهم و اساسی حفظ ارزش پول ملی ، مهار تورم و مهار نقدینگی باشد. كسانی كه دانش و تخصص كافی در حوزه مالی پولی و بانكی دارند در بدنه دولت باید رئیسی را در این وادی كمك كنند.2- دولت و مجلس باید دست به دست هم بدهند تا تصمیمات درست و كارشناسی دقیق اجرا شود .محور این همگرایی باید بسط گفتمان «عدالت در جمهوریت» باشد. روشنگری در مجلس ، دولت و كسانی كه وظیفه‌ای سنگین در این باره دارند تعیین‌كننده است.از هر گونه اظهارنظر ضد و نقیض پرهیز كنند. شرط توفیق طرح‌های اصلاح اقتصادی دولت در گرو هم‌صدایی قوا، توجیه مردم و ذكر فواید این كار در كارآمدی نظام اجرایی كشور است .
3- دولت براساس مطالبات معلمان ، طرح بیمه سلامت ، افزایش حقوق و دستمزدها و ...نیاز به پرداخت‌های سنگین دارد. كشف و تأمین این منابع از میان هرزرفت اختصاص ارز 4200 به برخی كالاها یك مسئله است كه دولت اكنون مشغول بازیافت آن است. اما كشف منابع جدید از صرفه‌جویی در هزینه‌ها و سرك كشیدن به حساب شركت های دولتی سودده و حداقل رویت مانده حساب آنها در سال 1400 و اخذ مالیات حقه از شركت‌های دولتی، خصوصی و خصولتی می‌تواند دولت را از رفتن به سوی استفاده نابجا از استقراض از سیستم بانكی برحذر دارد. این پرداخت‌های سنگین در دولت جدید كه میراث دولت گذشته است نیاز به «دریافت‌های» سنگین هم دارد. دولت باید فكری برای احیای آن از طریق فعال كردن سازمان حسابرسی و معاونت خزانه‌داری و معاونت مالیاتی وزارت اقتصاد و دارایی بكند و نیز مجلس از طریق فعال شدن دیوان محاسبات ، دولت را در بازیافت منابع جدید یاری دهد.4- ثبات بخشیدن به دادوستد داخلی در بازارها و دادوستدخارجی در بازارهای منطقه‌ای و جهانی نیاز به آدم‌های بزرگ اجرایی و با دانش و مهارت كافی دارد، باید كار را برید و جلو رفت . در دولت رئیسی آدم‌های این چنینی كم نیستند همه آنها را باید به كار گرفت  تا یك هم‌افزایی در اركان نظام اجرایی كشور درحوزه اقتصادی پدید آید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: