کد خبر: ۹۱۵۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۱
تعداد بازدید: ۴۷۳
تحقیقات جدید نشان می‌دهد، دلیل اصلی اعتیاد به رابطه جنسی، هورمونی است که به‌اصطلاح به آن «هورمون عشق» گفته می‌شود. در بررسی‌ها مشخص شده، در خون مرد‌هایی که به رابطه جنسی اعتیاد دارند هورمون اکسی‌توسین بیشتری وجود دارد

چرا بعضی از مردان به رابطه جنسی اعتیاد دارند؟محققان سعی می‌کنند به علت اعتیاد برخی از مرد‌ها به رابطه جنسی پی برده و راهکاری برای درمان این اختلال پیدا کنند.

به گزارش خبرداغ به نقل از شفاآنلاین: بررسی‌های گذشته نشان داده بود که از هر ۱۰ مرد، ۱ نفر معتاد به رابطه جنسی است. حتی این اعتیاد میان چهره‌های شناخته شده‌ای مانند مایکل داگلاس، راسل برند و تایگر وودز دیده شده است.
اما تحقیقات جدید محققان دانشگاه قبرس در شهر نیکوزیای قبرس نشان می‌دهد، دلیل اصلی اعتیاد به رابطه جنسی، هورمون اکسی‌توسین است که به‌اصطلاح به آن «هورمون عشق» گفته می‌شود. در بررسی‌ها مشخص شده، در خون مرد‌هایی که به رابطه جنسی اعتیاد دارند هورمون اکسی‌توسین بیشتری وجود دارد.

دانشمندان می‌گویند، کشف آن‌ها می‌تواند منجر به تولید دارویی شود که نقش موثری در درمان اعتیاد به رابطه جنسی افراد داشته باشد. در واقع با دارویی که بتواند مقدار هورمون اکسی‌توسین را کنترل کند، می‌توان اعتیاد به رابطه جنسی را درمان کرد.

اکسی‌توسین برای مردان دردسرساز شد

دانشمندان دانشگاه قبرس در مطالعات خود، خون ۶۴ مرد مبتلا به اعتیاد جنسی و ۳۸ مرد عادی را آزمایش کردند و دریافتند خون آن دسته از مرد‌هایی که به رابطه جنسی اعتیاد دارند یا بیش‌فعال جنسی هستند، بیش از مرد‌های دیگر حاوی هورمون «اکسی‌توسین» است.

محققان وقتی ۳۰ نفر از مردان مبتلا به اعتیاد جنسی را تحت درمان گرفتند و دوباره خون آن‌ها را آزمایش کردند، متوجه شدند از مقدار هورمون اکسی‌توسین در آن‌ها به مقدار قابل توجه‌ای کاسته شده است.

اکسی‌توسین به وسیله هیپوتالاموس در مغز تولید شده و با کمک غدد هیپوفیز ترشح می‌شود. این هورمون در رفتار‌های جنسی نقش مهمی دارد و مقدار ناهنجار و بیش از حد زیاد آن در خون، موجب اعتیاد جنسی می‌شود.

بسیاری از متخصصان نمی‌خواهند قبول کنند اعتیاد به رابطه جنسی یا بیش فعالی نوعی اختلال است، اما محققان می‌گویند آن‌ها در بررسی‌های خود، تفاوت‌های ژنتیکی زیادی در افراد مبتلا به اعتیاد جنسی یافتند. این تفاوت‌های ژنتیکی می‌تواند اثرات نامطلوبی روی زندگی آنها، از بهم خوردن روابط سالم‌شان با همسرا‌ن‌شان گرفته تا ابتلا به افسردگی و اضطراب، داشته باشد.
از هر ۱۲ زن یک زن به اعتیاد جنسی مبتلاست

سال ۲۰۱۸، سازمان جهانی بهداشت برای اولین بار اعتیاد به رابطه جنسی را نوعی بیماری روانی اعلام کرد. این موضوع مدت‌هاست که مورد بحث و گفتگوست. این اختلال به عنوان «الگوی پایدار شکست در کنترل وسوسه‌های مکرر و شدید جنسی یا تمایلاتی که موجب رفتار‌های جنسی می‌شود» تعریف می‌شود.

در بررسی‌ها مشخص شده که مقدار زیاد این هورمون، زن‌ها را هم به رابطه جنسی مکرر معتاد می‌کند. در واقع از هر ۱۲ زن، ۱ زن به اعتیاد جنسی مبتلاست.


هورمون اکسی‌توسین مانند یک انتقال‌دهنده عصبی عمل می‌کند و نقش مهمی در تولید مثل دارد. ترشح این هورمون در زنان باردار، موجب شروع زایمان و تولید شیر می‌شود و به زنان کمک می‌کند با نوزاد خود ارتباط عاطفی برقرار کنند. همچنین هورمون اکسی‌توسین در حرکت اسپرم‌ها در مرد‌ها موثر است.

همچنین در یک تحقیق که سال ۲۰۱۰ انجام شده بود، مشخص شد ارتباط بین پدر و نوزاد می‌تواند منجر به ترشح هورمون اکسی‌توسین در پدر شود و او به فرزند خود احساس محبت بیشتری داشته باشد.

محققان سال ۲۰۱۲ دریافتند، خون زوج‌هایی که در مراحل اول آشنایی و علاقه‌شان به یکدیگر قرار دارند، بیش از زوج‌هایی که چنین علاقه‌ای را هنوز تجربه نکرده‌اند، مقدار بسیار زیادی هورمون اکسی‌توسین دارد. اما این هورمون نقشی بیش از یافتن عشقی جدید دارد. این هورمون در بدن افراد هنگام فعالیت جنسی ترشح شده و با شدت ارگاسم طرفین یک رابطه جنسی ارتباط مستقیم دارد.

در تحقیقی که سال ۲۰۱۳ روی این هورمون انجام شد، نشان داد که این هورمون روی مواردی چون اعتماد، یکدلی، خاطرات روابط مثبت، وفاداری، ارتباط مثبت و فرایند علایم پیوند بین دو نفر که به یکدیگر علاقه‌مند شده‌اند، اثر می‌گذارد.

در ضمن هورمون اکسی‌توسین اثر بسیار مثبتی روی رفتار‌های اجتماعی دارد و موجب آرامش، اعتماد و ثبات کلی روح و روان افراد می‌شود. مشخص شده این هورمون می‌تواند از اضطراب و نگرانی در فرد بکاهد. هورمون اکسی‌توسین و همچنین هورمون‌های دوپامین و سروتونین می‌توانند موجب شادی در افراد شوند.
اثر متفاوت اکسی‌توسین روی مردان و زنان

هورمون اکسی‌توسین روی مرد‌ها و زن‌ها، به ویژه در بافت اجتماعی، تاثیر متفاوتی دارد. این تفاوت می‌تواند از عملکرد متفاوت این هورمون روی ناحیه آمیگدال در مغز زن‌ها و مرد‌ها ناشی شود.

این ناحیه از مغز، مسئول احساسات، انگیزه و پاداش در انسان است. مثلا، آمیگدال در نحوه دوست‌یابی زنان و تمایل به ادامه آن روابط، اثر دارد و در مرد‌ها به تشخیص روابط رقابتی و هدایت واکنش‌های جنگ و گریز در آن‌ها کمک می‌کند.
مصارف دارویی هورمون اکسی‌توسین

تاکنون از این هورمون به‌صورت دارو برای زنان باردار به‌منظور شروع زایمان از طریق انقباض‌های رحمی استفاده شده است. حتی این هورمون می‌تواند خونریزی پس از زایمان یا سقط جنین را کاهش دهد.

محققان در بررسی‌های خود در سال ۲۰۱۷، دریافتند اکسی‌توسین می‌تواند در درمان علایم اوتیسم و مشکلات دیگر روانشناختی موثر باشد. همچنین این هورمون در درمان افسردگی پس از زایمان هم موثر است.

اکنون محققان قصد دارند از این هورمون برای درمان افرادی که به اعتیاد جنسی مبتلا هستند، استفاده کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: