کد خبر: ۹۱۵۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
تعداد بازدید: ۱۳۰
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: کارنامه دستگاه دیپلماسی کشور در سالی که گذشت کارنامه بسیار قابل قبولی است.

خطیب‌زاده: آمریکا هنوز تصمیم سیاسی‌اش در مورد مذاکرات وین را نگرفته است/ تا ابد صبر نمی‌کنیمبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین، سعید خطیب زاده در اولین نشست مطبوعاتی خود در سال ۱۴۰۱ در پاسخ به سوالی در مورد عملکرد وزارت خارجه در سال گذشته گفت :

کارنامه دیپلماسی در سالی که گذشت در حوزه رفع تحریم‌ها، خنثی سازی تحریم‌ها و صیانت از منافع مردم موفق ارزیابی می شود.
 
در حوزه خنثی‌سازی تحریم‌ها کمک موثر دستگاه دیپلماسی برای ارتقای تجارت و مراودات عادی بخش‌های خصوصی و دولتی اعم از بخش‌های نفتی و غیرنفتی موفق بود. 

سال گذشته از جهت موضوع کرونا سال سختی بود و اگر سفرای ما وسط میدان قرار نمی گرفتند، تأمین واکسن اتفاق نمی افتاد.

سفارتخانه‌های ما تلاش کردند کمک موثری را داشته باشند که صنعت توریسم برگردد. 

روابط ما با همسایگان بیش از دو و نیم برابر شد. 

ایجاد روابط تاب آور خارجی چارچوبی بود که وزارت خارجه پیگیری کرد و در ۶ ماه دوم سال نتایج موفقی داشت. 

در حوزه رفع تحریم‌ها هم اقدامات گسترده‌ای از سوی دستگاه دیپلماسی انجام شد و ماه‌ها مذاکره و ده‌ها جلسه در وین و صدها جلسه در تهران و رفت و برگشت‌های متعدد حجم بسیار زیادی از فعالیت‌های دستگاه دیپلماسی بود. سیاست خارجی متوازن در عمل در حال پیگیری است، توازن در موضوع و توازن در منطقه.

خطیب زاده درباره اعمال تحریم‌های جدید توسط آمریکا علیه ایران گفت:ایالات متحده از این اقدامات متناقض زیاد کرده است. آنچه در خصوص یکی از هنرمندان ما رخ داد، یک نمونه‌ از صدها هزار نمونه‌ای است که طی ۴۰ سال گذشته آمریکا علیه ملت ایران انجام داده است. آمریکا نشان داده از نظر واشنگتن همه چیز سیاسی و امنیتی و ابزاری است و هر زمان لازم بداند همه ارزش‌ها را قربانی می‌کند که اهداف سیاسی خود را جلو ببرد. 

برخلاف تمامی شعارها، آن‌چه برایش مهم است سیاست‌هایی است که در واشنگتن و در کاخ سفید بر علیه ملت ایران فرمول بندی شده است.

همه ما فراموش نکنیم آنکه امروز در مقابل ما قرار دارد دولتی نیست که به وظایفش عمل کند بلکه می‌خواهد از ابزارهای قانونی استفاده کند که به وظایفش عمل نکند.

 آنچه در وین هست به خاطر رویکرد آمریکا در نقطه توقف قرار دارد. آمریکا تلاش می‌کند موضوعات باقیمانده را گروگان مسائل داخلی خود کند و ایران و ایرانی نمی‌تواند تا ابد صبوری کند. اگر آمریکا می‌خواهد توافقی داشته باشد باید تصمیم سیاسی خود را در اسرع وقت بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از این نشست در مورد  مذاکرات وین گفت : دولت آمریکا در مورد موضوعات باقی مانده در مذاکرات وین  هنوز  تصمیم سیاسی خود را نگرفته است و سعی می کند که موضوعات باقی مانده را گروگان مسائل سیاست داخلی خود کند.

وی افزود : ما ملت صبوری هستیم ولی تا ابد صبر نمی کنیم. اگر آمریکا می‌خواهد توافقی حاصل شود باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد.

خطیب زاده گفت : توافق بسیار در دسترس است؛ اگر آمریکا بداند و یقین کند و یقین داشته باشد که ما از خطوط قرمز خود  نه رد می‌شویم و نه از خواسته‌هایمان کوتاه می‌آییم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به آمادگی ایران برای ادامه مذاکرات با عربستان گفت : این گفت‌وگو ها نیازمند دستور کار مشخص است. ما نظرات مان را به صورت مکتوب ارائه کردیم و بهتر است که سعودی  نیز نظرات خود را به صورت مکتوب ارائه کند.

وی درخصوص سفر انریکه مورا به تهران گفت:آقای مورا در این سفر حامل برخی نکات بود و می‌خواست با ما تبادل نظر کند. ما موضوعات مدنظر خود را به مورا گفتیم. پیام، پاسخ ها و خواسته‌های ما روشن بود. 

سفر مورا برای این بود که از این شرایط خارج شویم. تلاش کردیم به عنوان جمهوری اسلامی ایران مسیر دیگری را مجددا امتحان کنیم که موضوعات باقیمانده حل و فصل شود. تا الان به شهادت آنهایی که پیام برده و آورده اند، بیشترین ابتکارات را ایران داشته است.

مورا با پیام و پاسخ های تهران، ایران را ترک کرد و ما همچنان منتظر پاسخ طرف مقابل هستیم و پاسخ جدیدی دریافت نشده است.

 

ادامه دارد....

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: