به گزارش خبرداغ به نقل از شستا رسانه ، علی حمیه، وزیر حمل و نقل لبنان در ديدار با هيات اعزامي گروه كشتيراني ج.ا.ا به این کشور، با بررسي چشم انداز همکاری های مشترک در جهت فعال سازی خطوط کشتیرانی بین بنادر لبنان و ایران، اظهار داشت: در شرایطی کشتیهای ایرانی نمیتوانند در بنادر لبنان پهلو بگیرند که علیرغم سخت ترین تحریم ها بر علیه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، این کشتی ها در بسیاری از آبراهه های بین المللی تردد دارند؛ به همین دلیل، از همین جا به لبنانیها میگویم که این کشتیها در حال حاضر در بنادر كشورهای دیگر دنيا به جز لبنان قادر به تخلیه و بارگیری هستند.
وی با اشاره به اینکه کشتیهای ایرانی از کانال سوئز عبور میکنند و محمولههای خود را در ترمینال کانتینری تخلیه میکنند، گفت: این کشتی ها سپس با عبور از کنار لبنان، به سوریه رفته و از آنجا به استانبول میروند، اما سوال اینجاست که چرا نتوانند به بنادر لبنان وارد شوند؟
حمیه ادامه داد: هلدینگ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، متشکل از بیش از 18 شرکت فعال در زمینه های مختلف دریایی بوده و رتبه چهاردهم جهانی از نظر حمل بار كانتينري را به خود اختصاص داده است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: بر این اساس، مرحله جدیدی از افق های همکاری مشترک با جمهوری اسلامی ایران را آغاز کرده¬ایم و به طور قطع، ورود کشتی های ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به لبنان که دارای موقعیت جغرافیایی ویژه¬ای در شرق دریای مدیترانه است، می تواند زمینه ساز رونق اقتصادی بنادر کشورمان و افزایش درآمدهای عمومی لبنان گردد.
حميه تاکید کرد: وزارت حمل و نقل در حال مذاکره با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی جهت استقبال از کشتیهای ایرانی در بنادر لبنان بر اساس مقررات و قانون اساسی و همچنین تبدیل کردن آن به یک دستور حاکمیتی است.
وی همچنین تاکید کرد: ایران مصمم به همکاری با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قوانین و مقررات لبنان بوده و در راستای منافع تجاری لبنان، هر دستور حاکمیتی که نیاز باشد صادر می کند؛ چراکه منافع ملی قابل مذاکره نیست و فواید این اقدام، به نفع خزانه عمومی دولت خواهد بود.
به نقل از روابط عمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران،در این دیدار همچنین رئیس هیئت ایرانی با اشاره به اهمیت راه اندازی حمل و نقل دریایی کالا بین بنادر دو کشور، این امر را گامی اساسی در جهت خدمت به تجار و تسهیل¬کننده تجارت بین دو کشور خواند.
وی همچنین با اشاره به دستاوردهای مهم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال 1400 علیرغم شدیدترین تحریم های اعمالی بر علیه این ناوگان ملی از سوی آمریکا، خاطرنشان کرد: علیرغم تمامی این محدودیت¬ها، فعالیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نه تنها کمرنگ شده، بلکه نسبت به سال 1399 دستاوردهای درخشانی در حوزه حمل بار کانتینری و فله ایجاد شده که نشانگر هوشمندی این ناوگان در حوزه دور زدن تحریم ها است.