کد خبر: ۹۱۲۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۶
تعداد بازدید: ۲۵۰
توافق لزوما ممدوح نیست ولی توافق خوب و به‌قیمت، شایسته تقدیر است. برجامی که به‌عنوان دستاورد دولت حسن روحانی مطرح بود را نقد می‌کردیم چون در متن و فرامتن آن اشکالات اساسی وجود داشت؛ چون خطوط قرمز تعیین‌شده سیاست گذاران در آن تأمین نشد و دست آخر نیز توسط افرادی که امضای آنان تضمین دانسته شده بود، نابود شد.

نظر ما به توافق است نه توافق‌کنندهبه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه رسالت، توافق لزوما ممدوح نیست ولی توافق خوب و به‌قیمت، شایسته تقدیر است. برجامی که به‌عنوان دستاورد دولت حسن روحانی مطرح بود را نقد می‌کردیم چون در متن و فرامتن آن اشکالات اساسی وجود داشت؛ چون خطوط قرمز تعیین‌شده سیاست گذاران در آن تأمین نشد و دست آخر نیز توسط افرادی که امضای آنان تضمین دانسته شده بود، نابود شد. اما برجام دولت سید ابراهیم رئیسی را نیز موشکافانه خواهیم خواند و سره و ناسره‌اش را از نظرگاه کارشناسان و دلسوزان تبیین می‌کنیم. امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: «انْظُر اِلي ما قالَ و لا تنظُرْ الي مَنْ قال؛ نگاه كن به آنچه گفته می‌شود نه به گوينده سخن» با این مناط و ملاک، بین برجام جدید و قدیم، متن توافق است که معیار قضاوت ماست نه شخص توافق‌کننده. خوب یا بد بودن توافق را هم می‌توان با میزان انطباق با قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران سنجید.
بهانه‌ها برای توافق، چه دیروز چه امروز و چه فردا تقریبا یکسان است؛ پس نمی‌توان به بهانه فشارهای اقتصادی و معیشتی، مشکلات در تجارت بین‌الملل و تبادلات بانکی، فروش نفت و … اجازه «توافق به هر قیمتی» را صادر کرد. اگر ما این دولت را مجاز به توافق به هر قیمتی دانستیم و دولت قبل را برای اینچنین توافق کردنی سرزنش کرده و مورد عتاب قرار دادیم معلوم می‌شود ما حافظ منافع ملت نیستیم بلکه حافظ منافع جریانات سیاسی شده‌ایم. قیمت توافق و حدود و ثغور آن مشخص است؛ انعطاف و نرمش‌های احتمالی هم طبیعتا توسط سیاست گذاران تعیین و تبیین می‌شود ولی مجری سیاست‌ها قطعا اجازه ندارد کمتر یا بیشتر از حدود اختیاراتی که دارد عمل کند.

بیشتر بخوانید: 

صیانت از اعتبار نظام ارجح است


۲۹ مهر ۹۴ نامه‌ای مهم و حیاتی در تاریخ کشور از سوی رهبر معظم انقلاب خطاب به رئیس جمهور وقت منتشر شد؛ در این نامه به جز تأیید و تأکید بر بندهای نه‌گانه‌ قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام مصوب ۱۳۹۴/۷/۲۱ و ملاحظات ده‌گانه‌ ذیل مصوبه‌ شورای عالی امنیت ملی، ۹ شرط، نکته و خط قرمز توسط رهبر حکیم انقلاب، تعیین و ابلاغ شد اما متأسفانه با خوش‌بینی کودکانه سران دولت قبل به غرب، کشور چند سال درگیر وعده‌های موهوم و لجاجت‌های نابخشودنی شد.
اما «ما فات مضی و ما سیأتیك فَاَیْنَ؟ قُمْ فَاغْتَنم الفُرصَةَ بَینَ العَدَمَین؛ آنچه گذشت، از دست رفت و آنچه خواهد آمد كجاست؟ برخیز و فرصت میان دو نیستی را دریاب!» برای اغتنام همین فرصت، دیگر نباید اجازه خطا داد؛ باید دانست همانقدر که سال‌های تحریم بر ملت نجیب و صبور کشورمان سخت می‌گذرد، به همان مقدار سال‌های معطل در رفع تحریم هم با خون دل و پرآسیب سپری می‌شود. فلذا اولا به موازات تلاش برای رفع تحریم باید در راستای خنثی‌سازی تحریم‌ها گام برداشت و ثانیا باید چارچوب رفع تحریم را رعایت کرد و به آن پایبند بود.
دولت سید ابراهیم رئیسی و تیم وزارت خارجه و ناظران و راهبرانی که به آنان کمک می‌کنند باید بدانند که در بزنگاه بسیار حساسی قرار دارند؛ تفاوتی که دو توافق قدیم و جدید خواهد داشت، میزان توفیق هر دولت را در یک بُعد جدی در عرصه بین‌المللی نمایان می‌کند. البته که دولت قبل، تمام هم و غم و اعتبار خود را به این پروژه گره زده بود و صدالبته که در بقیه امور مدیریتی نیز فشل و بی‌برنامه عمل کرد؛ اما اگر دولت مردمی و انقلابی هم بخواهد مثل آنان رفتار کند، باید در انتظار تیغ نقد دوستان خود هم باشد.
​​​​​​​

نویسنده : مسعود پيرهادي

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: