کد خبر: ۹۱۲۲۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۶
تعداد بازدید: ۱۶۰
ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اگر توافقی صورت بگیرد به این عنوان که تحریم‌ها برداشته شود و ما در یک پروسه راستی‌آزمایی به این نتیجه برسیم که تحریم‌ها در عمل برداشته شده است، ایران به تعهدات سابق خود در برجام باز خواهد گشت، بنابراین با توجه به اینکه ایران در برجام متعهد شده است که به‌مدت 10 سال غنی‌سازی را در محدوده 3.67 درصد نگه دارد، ما به‌شرط رفع تحریم‌ها مجدداً باید این محدودیت‌ها را اعمال کنیم.

عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی: آمریکا هنوز بحث ارائه تضمین‌های سیاسی، حقوقی، اقتصادی و فنی را نپذیرفته / به‌شرط رفع تحریم‌ها، غنی سازی را در محدوده ۳.۶۷ درصد نگه می‌داریمبه گزارش خبرداغ به نقل از تسنیم: عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چند موضوع که جزو خطوط قرمز ایران است هنوز لاینحل مانده و نظرات ایران تأمین نشده است، گفت: بازگشت آمریکا به توافق بدون تضمین، واردشدن به یک فضای ناپایدار و موقتی است.

 ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران درخصوص آخرین وضعیت مذاکرات ایران و چهار عضو برجام درخصوص احیای توافق و بازگشت آمریکا، گفت: گفت‌وگوها مقدار زیادی جلو رفته و یک متن اولیه آماده شده، این متن به توافق نزدیک است؛ اما هنوز چند مسئله باقی مانده است که تا زمانی که این مسائل حل نشود نباید انتظار داشته باشیم توافق انجام شود.

وی ادامه داد: یعنی موضوعات زیادی تا الآن در توافق مطرح بوده است که به یک راه‌حل‌هایی درمورد آن رسیده شده است اما چند موضوع که جزو خطوط قرمز ایران است هنوز لاینحل مانده و نظرات ایران تأمین نشده است و بنای جمهوری اسلامی ایرانی این است که بر خطوط قرمز خود استوار باشد.

عمویی اضافه کرد: موضوعات چند دسته اصلی دارند؛ یک بحث این است که طرف مقابل هنوز برای حفظ بخشی از تحریم‌هایی که در دوره ترامپ گذاشته است، مقاومت می‌کند. برای ما مهمترین نکته این است که هر اقدامی که ذیل کمپین فشار حداکثری صورت گرفته و بنای آن بر این بوده است که ایران تحت فشار مسیر حرکت خود را تغییر دهد، عناصر این کمپین یعنی تحریم‌هایی که ذیل آن انجام شده است باید برداشته شود.

وی افزود: این خواسته اساسی بود که به تیم مذاکره‌کننده ابلاغ شده و در قانون اقدام راهبری هم در مورد آن صحبت شده است و یکی از موضوعات بحث تحریم است.

نماینده تهران در مجلس همچنین خاطرنشان کرد: موضوع دیگر مسئله تضمین است، من اشاره کردم یکی از تجربیات ما در دوره برجام این بود که طرف مقابل علی‌رغم تعهداتی که می‌دهد آن‌ها را اجرا نمی‌کند و از این جهت یک خواسته منطقی این است که ما از طرف مقابل تضمین بگیریم. در گفت‌وگوها هم طرف‌های حاضر بر اصل «منطقی بودن خواسته ایران برای گرفتن تضمین» اذعان دارند، اما وقتی که وارد مکانیزم می‌شوند طرف آمریکایی به‌عنوان طرف خطاکاری که از توافق خارج شده است و اکنون می‌خواهد به توافق برگردد و باید تضمین بدهد، برای اجرای این تضمین‌ها مقاومت می‌کند.

عمویی در رابطه با انعطاف ایران در حوزه تضمین برای پیش‌برد مذاکرات، عنوان کرد: ما برای این مسئله راهکارهای مختلفی ارائه کردیم یعنی هم تضمین سیاسی، هم تضمین حقوقی، هم تضمین اقتصادی و هم حوزه فنی انواع راهکارهای تضمینی بود که ما ارائه کردیم. همه این پیشنهادها از طریق کانال‌هایی که وجود دارد به طرف مقابل ابلاغ شده است اما آن‌ها هنوز ابتکار عملی برای پذیرش این پیشنهادات ندارند. ما هم فکر می‌کنیم بازگشت آمریکا به توافق بدون تضمین واردشدن به یک فضای ناپایدار و موقتی است.

 
 

وی اضافه کرد: برای راستی‌آزمایی مکانیزم‌هایی پیشنهاد شده است و فکر می‌کنم که در این مسئله راهکارها شفاف‌تر است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در تشریح نگرانی‌های ایران در مذاکرات، گفت: موضوع دیگری که در مذاکرات باقی مانده بحث عواملی است که ممکن است این توافق را ناپایدار کند. از دید ما هدف این مذاکرات این است که روند تجارت خارجی ایران عادی شود، یعنی ایران مانند هر کشور دیگری در دنیا بتواند کالا خرید کند یا بفروشد چه این کالا نفت باشد، چه بشردوستانه باشد و چه تولیدات داخل باشد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: موضوعاتی که ممکن است این توافق را دچار چالش کند و ادعاهای سیاسی که ممکن است درباره همکاری‌های ما با آژانس مطرح شود، باید به‌نحوی مورد حل‌وفصل قرار گیرد، البته به‌دلیل فشارهای سیاسی که طرف مقابل به‌شکل مرسوم در عرصه مذاکرات اعمال می‌کند تاکنون پاسخ‌هایی که در رابطه با این ادعاها از سوی ایران داده شده، نادیده گرفته شده است اما به‌هرحال در نهایت این مسئله باید به‌نحوی در مذاکرات حل‌وفصل شود.

عمویی در پاسخ به این سؤال که "چه‌میزان این احتمال وجود دارد که ما لغو همه تحریم‌ها بدون تضمین را بپذیریم؟" تصریح کرد: مسئله‌ای که هست این است که چه تحریم اساسی باقی بماند و یا تضمینی در قبال تعهدات طرف مقابل گرفته نشود موجب ناپایدار شدن این توافق خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به این سؤال که در ارتباط با خطوط قرمز ایران آیا اساساً نرمشی از طرف مقابل صورت گرفته یا خیر، گفت: مطالبات ما تاکنون در موضوعات مختلف ارائه شده است و در همین رابطه بخش زیادی از تحریم‌ها رفع خواهد شد اما هنوز درباره بخشی دیگر از آنها که طرف مقابل اراده‌ای برای برداشتن آنها نشان نداده است، مقاومت صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: ما در داخل برجام 6 دسته تحریم موضوعی و 745 تحریم فرد، شرکت یا نهاد داشتیم که باید همه اینها رفع شود، اما در دوره ترامپ دو دسته تحریم موضوعی دیگر در حوزه فلزات، همکاری‌های مالی و بانکی و حوزه انرژی اضافه شد که شامل حدوداً 800 مورد تحریم جدید ذیل کمپین فشار حداکثری می‌شود.

عمویی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر درباره تحریم‌های برجامی به‌نظر می‌آید که طرف مقابل آمادگی رفع آن را دارد ولی در ارتباط با تحریم‌های دوره ترامپ بهانه می‌آورند و مدعی هستند که این تحریم‌ها مرتبط با برجام نیست، بااین‌حال ما تاکنون توانستیم طرف مقابل را مجاب به رفع بخش قابل‌توجهی از تحریم‌ها کنیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی درباره علل لغو جلسه مجلس با امیرعبداللهیان گفت: مجلس به‌صورت خاص روند مذاکرات را رصد می‌کند. ما جلسات مختلفی را چه با کارشناسان و چه با افراد مطلع که در مذاکرات حضور دارند، برگزار کرده‌ایم و این روند ادامه خواهد داشت، بااین‌حال رئیس مجلس عضو شورای امنیت ملی و کمیته هسته‌ای است و اطلاعات لازم را به مجلس شورای اسلامی منتقل می‌کند و نمایندگان نیز در همین راستا مورد مشورت قرار خواهند گرفت.

وی تصریح کرد: البته مکانیزم رسمی مجلس این است که پس از انقعاد هر توافقی باید این توافق به مجلس شورای اسلامی ارائه شود و مورد بررسی و تصمیم‌گیری در مجلس قرار گیرد که مسئله به‌صراحت در ماده 7 قانون راهبردی نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

عمویی در پاسخ به این مطلب که گفته می‌شود با انعقاد توافق احیای برجام، غنی‌سازی ایران به زیر 5 درصد خواهد رسید، گفت: اگر توافقی صورت بگیرد به این عنوان که تحریم‌ها برداشته شود و ما در یک پروسه راستی‌آزمایی به این نتیجه برسیم که تحریم‌ها در عمل برداشته شده است، ایران به تعهدات سابق خود در برجام باز خواهد گشت، بنابراین با توجه به اینکه ایران در برجام متعهد شده است که به‌مدت 10 سال غنی‌سازی را در محدوده 3.67 درصد نگه دارد، ما به‌شرط رفع تحریم‌ها مجدداً باید این محدودیت‌ها را اعمال کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: