کد خبر: ۹۱۲۱۱۰
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۷
تعداد بازدید: ۶۱۷
بامداد پنجشنبه ۵ اسفند،‌ ولادیمیر پوتین رئيس جمهور روسیه پس از هفته ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.

روسیه قطعنامه محکومیت حمله به اوکراین علیه خودش را وتو کرد؛ چین رای ممتنع داد / زلنسکی‌: نیروهای روسیه سعی در تصرف کی‌یف دارند/ خزانه داری آمریکا، پوتین، لاوروف وزیر خارجه و شویگو وزیر دفاع را تحریم کردبامداد پنجشنبه ۵ اسفند،‌ ولادیمیر پوتین رئيس جمهور روسیه پس از هفته ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.

در دو روز اول این جنگ صدها تن از مردم و نظامیان اوکراینی کشته شدند.

ساعاتی پس از ورود نیروهای روسیه به ملیتوپول، سخنگوی رئیس جمهوری اوکراین نسبت به گفت‌وگو در مورد صلح و آتش‌بس اعلام آمادگی کرد.

جو بایدن با اعلام اینکه آمریکا از "وجب به وجب" ناتو دفاع می‌کند، دستور داده تا برای تقویت توانایی نظامی کشورش در اروپا و حمایت از متحدان ناتو، نیروهای بیشتری به اروپا اعزام شوند.

‍زیر دفاع روسیه اعلام کرد که نظامیان این کشور کنترل شهر ملیتوپول اوکراین را به دست گرفته‌اند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در رومانی طی اطلاعیه‌ای مسیرهایی که شهروندان ایرانی می‌توانند به دو طریق مستقیم و غیر مستقیم وارد خاک رومانی شوند را اعلام کرد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین بامداد شنبه با انتشار پیامی اعلام کرد که امشب (به وقت محلی) نیروهای روسیه سعی خواهند کرد قبل از طلوع آفتاب شهر کی‌یف پایتخت این کشور را تصرف کنند.

یازده کشور عضو شورای امنیت به قطعنامه علیه روسیه رای مثبت دادند، سه کشور (چین، هند و امارات متحده عربی) ممتنع و یک کشور (روسیه) رای مخالف دادند. از آنجایی که روسیه حق وتو دارد، این قطعنامه تصویب نشد.

گاردین می گوید آمریکا و متحدانش این رای گیری را یک پیروزی می دانند چراکه روسیه تنها ماند و چین رای ممتنع داد. همراه کردن چینی ها پس از ملایم کردن جزئی قطعنامه، و تغییر کلمه "محکومیت" به "تأسف" و حذف اشاره به رئیس جمهور روسیه اتفاق افتاد.

خزانه داری آمریکا، پوتین، لاوروف وزیر خارجه و شویگو وزیر دفاع را تحریم کرد.

 

 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: