کد خبر: ۹۱۲۱۰۲
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۳
تعداد بازدید: ۲۳۴
نظم جهانی در حال تغییر است و تحولات جاری در اروپا یكی از نشانه‌های آن می‌باشد.تغییر نظم‌های جهانی از ابتدا تا به امروز با تحولات بزرگ و عمدتا خشن همراه بوده است. قبل از جنگ‌های جهانی اول و دوم نظم چند قطبی (Multipolar) بر مناسبات بین‌المللی حاكم بود و درآن ، چند قدرت به طور همزمان در عرصه بین‌المللی بازی می‌كردند.

بحران اوكراین ،‌تسریع‌كننده تغییر نظم جهانیاحمد نادری
دانشیار دانشگاه تهران
نظم جهانی در حال تغییر است و تحولات جاری در اروپا یكی از نشانه‌های آن می‌باشد.تغییر نظم‌های جهانی از ابتدا تا به امروز با تحولات بزرگ و عمدتا خشن همراه بوده است. قبل از جنگ‌های جهانی اول و دوم نظم چند قطبی (Multipolar) بر مناسبات بین‌المللی حاكم بود و درآن ، چند قدرت به طور همزمان در عرصه بین‌المللی بازی می‌كردند.

 این نظم با دو جنگ خشن و خونین تغییر كرد؛ جنگ‌هایی با حدود ۱۰۰ میلیون كشته. از خاكستر این جنگ‌ها ، نظم دوقطبی (bipolar) زاده شد و در آن دو قطب اصلی ایدئولوژیك، جهان را به دو بلوك تقسیم كردند و بیش از چهار دهه كنشگری كردند. پس از فروپاشی شوروی ، نظریه‌پردازان ایالات متحده اصرار داشتند كه نظم چندقطبی شده (Unipolar) و به «پایان تاریخ» رسیده‌ایم. این تك قطبیت ادعایی كه با رویداد بزرگی همچون فروپاشی یك امپراطوری همراه بود، با كنشگری آمریكا در جنگ عراق علیه كویت و حمله به صدام توسط آمریكا تثبیت شد ، اما از یك دهه بعد  تاكنون اتفاقاتی در نظام بین‌الملل در حال رخ دادن است كه نشان می‌دهد دنیا دارد به حالت چندقطبی برمی‌گردد.
از ابتدای قرن ۲۱ تاكنون ، و در نتیجه جنگ‌های خشن و مختلف و متعدد (كه تقریبا بدون استثنا ردپای ایالات متحده آمریكا در آن وجود دارد) نظم بین‌المللی در حال چرخش است. در تحولات دو دهه اخیر، بازیگران دیگر عرصه بین‌المللی ، اجازه كنشگری تمام‌عیار به آمریكا نداده‌اند چه در افغانستان ، چه درعراق ، چه در فلسطین ، چه در یمن ، چه در سوریه و سایر كشورها آمریكا و متحدانش نتوانسته‌اند آنچه خواسته‌اند را محقق كنند و مورد متأخر و اخیر آن ، تحولات اوكراین است.
اوكراین در برهه‌ای كه تحولات خشونت‌بار سوریه و عراق در نتیجه كنشگری‌های داعش درجریان بود؛ در سال ۲۰۱۴ درگیر خشونت و جنگ محدود شد. اما از آنجا كه غربی‌ها نمی‌توانستند به طور همزمان دو جبهه غرب آسیا و شرق اروپا را مدیریت كنند ، ترجیح دادند تا پرونده اوكراین را موقتا ببندند و این ، فرصتی بزرگ برای روسیه بود تا دستور كار خود را پیش ببرد.
پس از شكست غرب و متحدانش در پرونده سوریه و عراق (كه به لطف مجاهدت‌های شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش رقم خورد) ، اكنون پوتین فرصت را غنیمت شمرده تا با خیال راحت و با دستور كاری از قبل مشخص ، پرونده اوكراین را دوباره بگشاید و با به رسمیت‌شناختن دو حوزه خرد سرزمینی در اوكراین و سپس اعزام نیرو به آنها فرصت درگیری با دولت اوكراین را رقم بزند.
حمله به اوكراین توسط روسیه و قبل از آن الحاق كریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ ، نشان می‌دهد كه معادلات جهانی را هنوز قدرت تعیین می‌كند و لذا آنچه در روابط بین‌المللی اهمیت دارد، پارادایم رئالیسم است و این قدرت و توازن آن است كه معادلات را رقم می‌زند، نه سازمان های بین‌المللی و چیز دیگر. از سوی دیگر، عدم دفاع فیزیكی آمریكا و ناتو از متحد اصلی خود یعنی اوكراین كه پیشانی مقابله  با روسیه است، نشان می‌دهد كه ناتو و در رأس آن ایالات متحده آمریكا ضعیف‌تر از قبل شده و قدرت مداخله نظامی ندارد و از سوی دیگر وابستگی برخی كشورهای اروپایی همچون آلمان به انرژی روسیه ، توان مداخله بیشتر را از آنان سلب نموده و لذا به موضع‌گیری‌های كاغذی بسنده كرده‌اند.
بازی اوكراین در جریان است  و زود است كه پیش‌بینی كنیم چه اتفاقی خواهد افتاد، اما آنچه این قلم از تحولات آن می‌فهمد، این است كه این تحولات در راستای چرخش نظم جهانی است و سرعت تغییر نظم را بالا می‌برد. بی‌شك ، نظم آینده جهانی ، نظمی چندقطبی است كه در آن قدرت‌هایی چون چین، روسیه و جمهوری اسلامی ایران یكی از بازیگران اصلی آن خواهد بود.

نویسنده : احمد نادری

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: