کد خبر: ۹۱۱۶۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۲
تعداد بازدید: ۲۵۵
شرکت داروسازی "مُدرنا" ۳ هدف جدید را برای واکسن آران‌ای پیام‌رسان(mRNA) خود از جمله تبخال تناسلی، آبله مرغان و زونا و سرطان اعلام کرده است.

هدف‌گیری ۳ بیماری جدید توسط واکسن مُدرنابه گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا: شرکت داروسازی "مُدرنا" ۳ هدف جدید را برای واکسن آران‌ای پیام‌رسان(mRNA) خود از جمله تبخال تناسلی، آبله مرغان و زونا و سرطان اعلام کرده است.

به نقل از نیو اطلس، شرکت بیوتکنولوژی "مُدرنا" با تکیه بر واکسن mRNA فوق‌العاده موفق کووید-۱۹ خود، سه هدف جدید توسعه را برای این روش تولید واکسن اعلام کرده است.

این شرکت اکنون واکسن خود را بر روی ویروس "هرپس سیمپلکس"، ویروس "واریسلا زوستر" و یک واکسن جدید سرطان متمرکز کرده است.

در اوایل سال ۲۰۲۰ زمانی که ویروس کرونای جدید موسوم به "SARS-CoV-۲" به سرعت در سراسر جهان گسترش یافت و باعث ایجاد یک بیماری همه‌گیر جهانی شد، محققان دست اندر کار در توسعه واکسن mRNA دست به کار شدند. خوشبختانه چند دهه‌ کار، این فناوری جدید را برای یک حرکت بزرگ آماده کرده بود و تا پایان همان سال واکسن‌های mRNA مخصوص بیماری کووید-۱۹، ایمنی و کارایی فوق‌العاده‌ای را نشان دادند.

شتاب در تولید واکسن‌های mRNA و تزریق آن به میلیون‌ها انسان، راه را برای راه‌های تحقیقاتی جدید هموار کرد. بنابراین در حالی که واضح است که این فناوری می‌تواند یک واکسن ایمن و مؤثر برای ویروس کووید-۱۹ ایجاد کند، چه کارهای دیگری می‌تواند انجام دهد؟

شرکت "مُدرنا" یکی از شرکت‌های بیوتکنولوژیکی است که در فناوری mRNA پیشگام است و به تازگی سه هدف توسعه جدید را اعلام کرده است. این سه هدف جدید برای ساخت واکسن mRNA در کنار تمرکزهای قبلی این شرکت بر روی ویروس‌های HIV، آنفلوانزا، سیتومگالوویروس(CMV) و ویروس "اپشتین بار"(EBV) قرار دارند.

بزرگترین هدف جدید اعلام شده برای واکسن mRNA، علیه ویروس "هرپس سیمپلکس"(HSV) است که دو نوع دارد: ویروس HSV-۱، ویروسی که دهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث تبخال لب می‌شود و ویروس HSV-۲ که بیشتر منبع تبخال تناسلی است.

واکسن mRNA شرکت مُدرنا ویروس HSV-۲ را هدف قرار خواهد داد و این شرکت می‌گوید که انتظار دارد ایمنی ایجاد شده توسط آن در برابر تبخال تناسلی، باید تا حدودی در برابر HSV-۱ نیز محافظت ایجاد کند. هر دو ویروس تبخال به عنوان ویروس‌های نهفته شناخته می‌شوند، به این معنی که عفونت آنها اغلب مزمن است و ویروس برای تمام عمر در افراد خفته می‌ماند.

تصور می‌شود که ویروس HSV-۱ تاکنون بیش از نیمی از جمعیت جهان را آلوده کرده باشد، در حالی که ویروس HSV-۲ شایع‌ترین بیماری مقاربتی در جهان است که تصور می‌شود حدود ۱۰ درصد از مردم دنیا به این بیماری مبتلا هستند. برخی از محققان همچنین فرض کرده‌اند که این ویروس ممکن است در بروز بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر نیز نقش داشته باشد.

دومین هدف اعلام شده توسط "مُدرنا"، ویروس "واریسلا زوستر"(VSV) است. این ویروسی است که باعث آبله مرغان می‌شود و همچنین یک ویروس نهفته است که می‌تواند سال‌ها پس از عفونت اولیه خفته بماند. هنگامی که VSV دوباره فعال می‌شود، باعث ایجاد یک بیماری به نام "زونا" می‌شود.

هدف قرار دادن بیماری زونا توسط "مدرنا" به دنبال اعلامیه ماه گذشته شرکت "فایزر" اعلام شده است که نشان می‌داد آن شرکت نیز به دنبال توسعه واکسن mRNA برای این بیماری رایج است.

هدف نهایی تازه اعلام شده شرکت "مُدرنا"، واکسنی است که هدف آن دو آنتی‌ژن بیان شده توسط برخی از سلول‌های سرطانی است. این واکسن بر دو آنتی‌ژن متمرکز است: "ایندول آمین ۲،۳-دیاکسیژناز"(IDO) و "لیگاند ۱ مرگ برنامه‌ریزی شده"(PD-L۱).

هر دو مولکول نقش مهمی در رشد سلول‌های تومور دارند. هدف واکسن mRNA برای سرطان، آموزش سلول‌های ایمنی بدن برای تشخیص سلول‌های توموری است که این آنتی‌ژن‌های خاص را بیان می‌کنند.

واکسن mRNA در ابتدا روی سرطان پیشرفته پوست یا متاستاتیک و نوعی سرطان ریه به نام "کارسینوم ریه" آزمایش می‌شود.

"استفان بانسل" مدیر عامل شرکت "مُدرنا" گفت: ما متعهد به مقابله با ویروس‌های نهفته با هدف جلوگیری از بیماری‌های مادام العمری هستیم که با برنامه‌های واکسن mRNA خود ایجاد خواهیم کرد.

وی افزود: ما با واکسن سرطان جدیدمان، مشتاقانه منتظر بررسی این هستیم که آیا می‌توانیم سلول‌های T مخصوص PD-L۱ و IDO۱ را از طریق واکسیناسیون القا کنیم. تیم‌های تحقیقاتی ما روی گزینه‌های mRNA کار می‌کنند که ما به دنبال آن هستیم و به زودی اطلاعات بیشتر را به اشتراک خواهیم گذاشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: