کد خبر: ۹۰۸۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۴
تعداد بازدید: ۳۲۱
معاون اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به برگزاری جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی با موضوع مناطق آزاد، گفت: مناطق آزاد می‌تواند منبع ارزی بالایی در جهت صادرات، تولید و صدور خدمات مهندسی به شمار برود.

ایجاد مناطق مشترک آزاد با کشورهای همسایه با هدف افزایش صادراتبه گزارش خبرداغ به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش ، مهدی صفری در گفت و گویی با اشاره به برگزاری جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی با موضوع مناطق آزاد گفت: امروز درباره بررسی سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و بررسی مشکلات و اینکه چگونه می‌توان به رفع چالش‌ها کمک کرد، نشستی با آقای سعید محمد دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور برگزار کردیم.
صفری گفت: امروز افرادی که در خارج زندگی می‌کنند را تشویق می‌کنیم تا در این مناطق سرمایه گذاری کنند. پیش از این مناطق آزاد ما واردات انجام می‌داد، اما الان فشارمان در این جهت است که تولید در این مناطق انجام شود و آن تولیدات را صادر کنیم.
وی تصریح کرد: براساس گزارش آقای محمد، در مناطق آزاد و به موازات آن در وزارت امور خارجه، گام‌های خوبی در زمینه صادرات برداشته شده است.
معاون اقتصادی وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه اولویت ما همکاری با کشورهای همسایه است گفت: هفت کشور غیرهمسایه از کشورهای هدف ما محسوب می‌شوند؛ به خصوص اینکه مناطق مشترک آزاد داشته باشند. اما ما باید شرکت‌های مشترک با این کشورها ایجاد کنیم تا طرفین بتوانند به طور مشترک فعالیت کنند. در نتیجه می‌توانیم با استفاده از ماشین‌آلات و تکنولوژی، محصولات را به جای وارد کردن، صادر کنیم.
صفری تصریح کرد: ما به این نتیجه رسیدیم که یک قدم عقب‌تر حرکت کنیم و اگر کشورها تمایل داشته باشند، این مناطق را ایجاد کنیم. امکان ایجاد این مناطق مشترک با پاکستان، ارمنستان، ترکمنستان و کشورهای دیگر مانند امارات، وجود دارد.
وی اضافه کرد: این کار با کشورهای غیرهمسایه از جمله چین این کار در انجام است، مسائل و مشکلات بررسی شد و مناطق آزاد می‌تواند در حل آنها اثرگذار باشد و ترانزیت و حمل و نقل انجام شود. در مورد بندر کاسپین در شمال و بندر چابهار در جنوب، صحبت‌هایی شد تا رفع موانع کنیم.
معاون اقتصادی وزیر امور خارجه ادامه داد: به دلیل اهمیت این موضوع جلسه بعدی کارگروه ملی دیپلماسی حمل و نقل و ترانزیت وزارت امور خارجه جمعه آینده در منطقه آزاد چابهار برگزار می‌شود و ارگان‌های مختلف نیز در این نشست حاضر خواهند شد.
صفری افزود: در این جلسه مسائل از نزدیک بررسی خواهد شد این منطقه از تحریم مستثناست و ما می‌توانیم از این امتیاز بهره ببریم و در جهت ترانزیت کالا از کشورها مانند هند و چین، سریلانکا و بنگلادش به سمت شمال استفاده کنیم.
وی با اشاره به علاقه مندی برخی کشور برای ترانزیت کالاهایشان به منطقه آزاد چابهار گفت: در این راستا، امروز یا فردا هیاتی از ازبکستان به ایران می‌آیند و برای ایجاد انبار و دپوی کالایشان و بررسی امانن صادرات و واردات به منطقه آزاد چابهارخواهند رفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: