کد خبر: ۹۰۷۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۹
تعداد بازدید: ۲۶۵
جعفر قادری با تاکید بر اینکه عملکرد بودجه ۱۴۰۱، بیشتر از ۶۰۰، ۷۰۰ هزار میلیارد تومان نیست، تصریح کرد: پرسش اصلی این است که چگونه می‌خواهیم منابع ۱۳۷۲ هزار میلیارد تومان در بودجه سال آینده را تأمین کنیم جای تردید دارد.

عضو کمیسیون تلفیق: دولت برای بودجه تحت فشار گروه‌های زیادی است / اینکه چگونه می‌خواهیم منابع ۱۳۷۲ هزار میلیارد تومان در بودجه سال آینده را تأمین کنیم جای تردید داردبه گزارش خبرداغ به نقل از فراز: جعفر قادری با تاکید بر اینکه عملکرد بودجه ۱۴۰۱، بیشتر از ۶۰۰، ۷۰۰ هزار میلیارد تومان نیست، تصریح کرد: پرسش اصلی این است که چگونه می‌خواهیم منابع ۱۳۷۲ هزار میلیارد تومان در بودجه سال آینده را تأمین کنیم جای تردید دارد.

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سوال که لایحه بودجه امسال با سال‌های گذشته چه تفاوتی دارد و کسری بودجه اعلام شده تا چه حد با رقم واقعی همخوانی دارد؟  گفت: در اینکه تا حدودی اعداد و ارقام بودجه چندان واقع بینانه نیست نباید تردید داشت چون منابع درآمدی ما براساس عملکرد سال ۱۴۰۰ بیشتر از ۶۰۰، ۷۰۰ هزار میلیارد تومان نیست. او افزود: حال اینکه چگونه یک بودجه ۱۳۷۲ هزار میلیارد تومانی بسته شده و می خواهیم منابع آن را تأمین کنیم، جای تردید و شک و شبهه وجود دارد. طبیعتا رشدی که در مالیات ها و درآمدهای نفتی پیش بینی شده است نیز جای تردید دارد.

 

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بحث فروش اموال و دارایی با توجه به محدودیت‌هایی که در بازار بورس داریم ایجاد مشکل می کند. دولت به این نتیجه رسیده که در هر صورت اگر درآمدهای مالیاتی، درآمدهای نفتی و درآمدهای حاصل از واگذاری ها موفق نشد می‌تواند به سمت فروش اوراق برود، یقینا شیوه جالبی نیست که ما از طریق استقراض از مردم منابع درآمدی را تأمین کنیم. در نتیجه شیوه قابل دفاعی نیست.

 

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: از سوی دیگر نکاتی هم در بودجه وجود دارد از جمله گسترش کارهای مشارکتی در بخش‌های عمرانی، در بخش انرژی نیز توسعه نیروگاه‌های حرارتی و اتمی با مشارکت بخش های غیردولتی و خارجی در بودجه پیش بینی شده است. همچنین توسعه بخش‌های مختلف زیرساختی و استفاده از توان و ظرفیت بخش های غیردولتی نیز در این بودجه مورد توجه قرار گرفته است. این‌ها از نکات مثبت بودجه است.

 

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ اضافه کرد: اینکه بحث استقراض از بانک مرکزی در بودجه سال آینده مورد توجه قرار نگرفته و در عین حال گشایش های خوبی نیز در حوزه های مختلف پیش بینی شده، از نکات مثبت این لایحه است. همچنین اینکه دولت، درآمد حاصل از واگذاری از زمین ها و اموال دولتی در استان ها را به همان استان ها اختصاص می دهد نکته مثبتی است.

 

او تصریح کرد: بنابراین در کنار جنبه های مثبت این بودجه، ایرادات مختلفی وجود دارد که همه باید کمک کنند تا این ایرادات برطرف شود.

 

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که بودجه ۱۴۰۱ تا چه حد با امید به مذاکره و تعامل با خارج و سرمایه‌گذاری خارجی بسته شده است، بیان کرد: لایحه بودجه چندان متکی به مذاکره نیست. سقف صادرات نفت، چیزی در حدود ۱/۲ میلیون بشکه در نظر گرفته که نشان می‌دهد چندان روی مذاکرات متمرکز نشده است اما اقداماتی که دولت با سوآپ گاز و ارتباط با کشورهای همسایه انجام می‌دهد نشان دهنده این است که ما باید روی ظرفیت های دیگر باید متمرکز شویم.

 

او در پایان اظهار کرد: در بعضی بخش ها مانند مسکن انتظار می رفت منابعی برای زیرسازی و ساخت و ... در نظر گرفته شود و یا هزینه های دولت کاهش پیدا کند اما فشارهای زیادی از سوی گروه‌ها و اقشار مختلف متوجه دولت است. در واقع رشدی که الان در بودجه داریم رشد بالایی است که شاید تحقق این درآمدها، ما را با مشکل مواجه می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: