کد خبر: ۹۰۵۷۹۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۷
تعداد بازدید: ۴۰۷
آلمان، فرانسه و انگلیس طی بیانیه‌ای نسبت به دور جدید مذاكرات هسته‌ای و تازه‌ترین گفت‌وگوها در وین واكنش نشان دادند.

واكاوی بیانیه سه كشور اروپاییبه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه رسالت، خلاصه بیانیه سه كشور شرور اروپایی كه یك ضلع از مذاكرات را در وین تشكیل می دهند به شرح زیر است:
1- تا این لحظه نتوانستیم به موضوع اصلی مذاكرات بپردازیم.
2- با توجه به سرعت بالای ایران در پیشبرد برنامه هسته‌ای خود، برجام به توافقی توخالی تبدیل شده است.
3- ایران تنها در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریكا حاضر است برنامه هسته‌ای خود را محدود كند.
4- توافق 2015 برجام می‌گوید؛ در صورتی تحریم‌ها به طور كامل رفع می شود كه نگرانی طرف غربی در مورد برنامه هسته‌ای ایران كاملا رفع شود.
چهار پرسش كلیدی درباره بیانیه سه كشور اروپایی مطرح است:
الف: موضوع اصلی مذاكرات از دیدگاه آلمان، انگلیس و فرانسه چیست؟ كه در هفت دور مذاكرات به آن پرداخته نشده است؟
ب: سرعت پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران چرا برجام را به توافقی توخالی تبدیل كرده است؟
ج: آیا رفع تحریم‌های ظالمانه كه خواست ملت ایران است موضوع اصلی مذاكرات نیست؟!
د: نگرانی طرف غربی چه زمانی برطرف می شود ؟
به پاسخ كوتاه ومختصر درباره این پرسش‌ها در زیر می پردازیم :
آیا موضوع اصلی مذاكرات رفع تحریم‌هاست یا رفع نگرانی غرب از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران ؟
پاسخ این پرسش مشخص است. ایران به تعهدات خود در برجام در زمان دولت روحانی عمل كرد و 17 بار آژانس درگزارشات خود صحت عمل ما به تعهدات را وفق برجام گزارش داد. چرا غرب تحریم‌ها را برنداشت و به حجم و اندازه آن افزود؟!
بیانیه سه كشور اروپایی نشان می دهد اصلا موضوع مذاكرات انهدام صنعت هسته‌ای ایران است و اصلا مسئله رفع تحریم‌ها دردستور كار آنها علی‌رغم امضای پیمان برجام، موضوعیت ندارد.
سه كشور اروپایی در بیانیه می‌گویند؛ سرعت بالای ایران در پیشبرد برنامه هسته‌ای خود ،
توافق برجام را توخالی كرده است. پاسخ روشن است در همین پیمان برجام به ایران حق داده اگر طرف غربی زیر تعهد و امضای خود زد ایران می‌تواند برگردد به حالت اول! اگر مبنا برجام است پس چه گله‌ای دارند.
اگر مبنا بدعهدی حضرات است پس اصلا پشت میز مذاكره چرا نشسته‌اند؟!
پاسخ سؤال آخر نیز از سه سؤال دیگر روشن‌تر است . نگرانی غربی‌ها كی رفع می‌شود؟ تحریم‌های برجامی را به تحریم‌های حقوق بشری، تحریم‌های حقوق بشری را به تحریم‌های تروریسم و تحریم‌های تروریسم را به تحریم‌های محدود كردن نفوذ ایران در منطقه و قدرت روزافزون نظام ایران مربوط كرده اند.
اگر بخواهیم نگرانی آنها را برطرف كنیم باید تیر خلاص به دانش هسته‌ای دانشمندان ایران در این فناوری حیاتی بزنیم و تا قیامت با آنها مذاكرات كنیم. در طول مذاكرات هم آنها هر روز به تحریم های به قول خودشان فلج كننده اضافه كنند! این نوع برخورد سه كشور اروپایی از دو نگره نشأت می‌گیرد. اول آنكه؛ آنها فوق العاده احمق هستند. دوم آنكه ؛ احمق نیستند طرف مذاكره‌كننده خود را احمق فرض كرده‌اند!محصول این نوع مذاكرات، معامله‌ روی اقتدار و امنیت ملی به قیمت صفر است.
موضوع مذاكرات با دولت جدید كاملا روشن است. ایران یك بار به تعهدات خود عمل كرد آژانس هم راستی‌آزمایی كرد اما آنها تحریم‌ها را برنداشتند. حالا نوبت ایران است كه از آنها بخواهد تحریم ها را بردارند ما راستی‌آزمایی كنیم و بعد هم تضمین بگیریم «دبه» نكنید و از پیمان خارج نشوید. آن وقت ما هم كه سابقه خوبی درعمل به تعهدات داریم و ثابت كردیم بدعهد نیستیم به تعهد خود عمل می كنیم. پس صورت مسئله مذاكرات روشن است حل آن هم از دیدگاه حقوق بین الملل و وزانت تعهدات طرفین قابل تعریف است. در این صورت است می توان به یك خصومت كور و بی‌معنا و ستیز بی رحمانه علیه ملت ایران پایان داد. ایران اراده خود را برای پایان دادن به این خیمه‌شب‌بازی‌های دیپلماتیك چه در دوره روحانی و چه در دوره دولت جدید نشان داده است . اما سه كشور اروپایی كه این‌ روزها در وین از جنایات جنگی آمریكا در جنگ جهانی تحریم علیه ملت ایران دفاع می‌كنند باید به این پرسش‌ها پاسخ دهند تا بتوانند پشت میز بنشینند.
از دیدگاه آمریكا و رژیم صهیونیستی كه در طول مذاكرات هسته‌ای سوءنیت خود را در حاشیه‌نشینی مذاكرات نشان دادند اولی به تحریم‌ها به طور نمادین افزود و دومی هم به تهدیدهای توخالی خود ادامه داد. گویی به قول مقام معظم رهبری در دیدار با خانواده شهدای سلامت و پرستاران، مستكبران عالم از رنج ملت ایران به‌ویژه تحریم‌ها لذت می‌برند و خوشحال می‌شوند. پس اراده‌ای برای توافق آن طرف میز وجود ندارد. این وسط چین و روسیه به خوبی می دانند كه آمریكا و سه كشور اروپایی مدام در رسیدن به توافق اخلال می كنند. لذا آمریكا در ایجاد اجماع جهانی علیه ایران شكست خورده است و هیچ كشوری در جهان ازجمله چین و روسیه حاضر نیستند آمریكا را در تداوم جنایات جنگی تحریم‌ها علیه ایران همراهی كنند . توپ در زمین آمریكا و سه كشور اروپایی است آنها هیچ راهی جز تسلیم در برابر اراده دولت و ملت ایران ندارند. شوخی بی‌مزه «مقصرنمایی» مشكلی از آنها را حل نمی كند . زمان به زیان آمریكا و سه كشور اروپایی در مذاكرات وین در حركت است هیچ چیز جز تسلیم آنها در برابر اراده ملت ایران نمی‌تواند جلوی این زیان انباشته را بگیرد.برای رسیدن به توافق مطلوب ؛ شورای عالی امنیت ملی، دولت و تیم مذاكره كننده باید با بازخوانی و بازیابی رهنمودهای مقام معظم رهبری حداقل در طی 10 سال گذشته ، به مذاكرات ورود كنند و راهبرد خود را برای رسیدن به توافق خوب براساس مبانی رهبری در حفظ اقتدار و امنیت ملی استوار نمایند.
نویسنده:
محمدكاظم انبارلویی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: