کد خبر: ۹۰۳۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵
تعداد بازدید: ۳۱۶
یک کارشناس بین‌الملل انرژی گفت: شرایط بازار نفت ممکن است فرصتی را فراهم کرده باشد که چین، هند، اروپا و سایر مصرف‌کنندگان عمده نفت‌خام تمایل داشته باشند که تحریم‌ها علیه صنعت نفت و گاز ایران برداشته و این احتمال داده می‌شود که مذاکرات وین نتایج مثبتی را دربرداشته باشد.

قحطی نفت و نفعی که بازار از لغو تحریم‌های ایران خواهد بردبه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا،محمود خاقانی  با اشاره به نوسانات عرضه و تقاضای نفت طی دو سال اخیر اظهار داشت: همه به یاد دارند که درماه آوریل 2020 همه‌گیری ویروس کرونا انبارهای نفتی محصور به خشکی نفت‌خام متوسط غرب تگزاس (WTI) بشدت سقوط کرد و به حدود منهای 40 دلار رسید. به این معنی که مخازن نگهداری نفت‌خام پر بود و برای انبار کردن نفتی که زمان تحویل گرفتن آنها در بازار فرارسیده بود جا نبود. در نتیجه صاحبان بشکه‌‌های نفت خام حاضر بودند دستی هم پولی بپردازند تا کسی نفت را بخرد و آنها را خلاص کند. در زمان حاضر با موفقیت نسبی واکسن‌ها بازار درحال برعکس شدن است و این نگرانی وجود دارد که بدلیل قیمت بالای نفت‌خام و تصمیم اخیر کشورهای عضو اوپک همراه با کشورهای غیر عضو اوپک و مشکلاتی که نیجریه و انگولا برای افزایش تولید دارند انبارهای ذخیره نفت‌خام WTI که نبض بازار آمریکا است، خالی از نفت باشند و تناسبی در عرضه در برابر افزایش تقاضای بازار وجود نداشته باشد.

وی افزود: در اروپا این نگرانی به وجود آمده است که ممکن است دور جدیدی از همه‌گیری کرونا شروع شود و افزایش تقاضا هم آنطور نباشد که انتظار می‌رود. درهمین حال بدلیل کمبود گاز طبیعی و زغال‌سنگ قیمت آنها هم افزایش یافته است. گزارش‌ها حاکی از این است که نیروگاه‌های برق در آمریکا خرید نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی را افزایش داده‌اند. درنتیجه میزان تقاضا روزی 750000 بشکه بالا رفته است.

این کارشناس بین‌الملل انرژی تصریح کرد: انتظار می‌رود برداشت نفت‌خام از انبارها در امریکا هم در طول زمستان درماه نوامبر و دسامبر 2021 به حدود روزی دومیلیون بشکه برسد. بنابراین، الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه گفته است قیمت نفت‌خام در بشکه‌ای 80 دلار قیمت مناسبی است.

وی با اشاره به تصمیم اخیر اوپک‌پلاس گفت: اوپک‌پلاس تصویب کرده است که در ماه دسامبر روزانه 400هزار بشکه نفت بیشتر وارد بازار کند. این درحالی است که دولت بایدن برای کمک به اقتصاد آمریکا خواهان عرضه نفت بیشتری به بازار توسط اوپک‌پلاس بود. عربستان‌سعودی و روسیه هریک حدود 10میلیون بشکه در روز در ماه دسامبر 2021 به بازار عرضه خواهند کرد. چین هم مانند آمریکا از افزایش قیمت نفت‌خام راضی نیست و به همین دلیل برای تاثیرگذاری در بازار نفت‌خام حجم قابل توجهی فرآورده‌های نفتی (بنزین و گازوئیل) به بازار عرضه کرد، ولی بنظر می‌رسد میزان تقاضا بقدری بالا رفته است که اقدام چین نتوانست جلوی افزایش قیمت نفت‌خام تا بشکه‌ای 80 دلار و شاید بالاتر را بگیرد.

خاقانی یادآور شد: در هر حال اکنون برخی از صاحب‌نظران معتقدند شرایط بازار نفت ممکن است فرصتی را فراهم کرده باشد که چین، هند، اروپا و سایر مصرف‌کنندگان عمده نفت‌خام تمایل داشته باشند که تحریم‌ها علیه صنعت نفت و گاز ایران برداشته شود و این احتمال داده می‌شود که مذاکرات وین نتایج مثبتی را در برداشته باشد.
انتهای پیام/

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: