کد خبر: ۹۰۳۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
تعداد بازدید: ۲۹۹
روزنامه اعتماد گزارشی با عنوان «پول‌هایی‌که بازنمی‌گردد» را منتشر کرده که بر اساس آن اعلام شده ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه مردم در بازار بورس از بین رفته است!

ضرر ۱۵۰۰میلیاردیِ مردم در بازار بورسبه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه اعتماد گزارشی با عنوان «پول‌هایی‌که بازنمی‌گردد» را منتشر کرده که بر اساس آن اعلام شده ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه مردم در بازار بورس از بین رفته است!

در بخشی از این گزارش آمده:

پس از ريزش‌هاي مكرر بازار سرمايه در دو سال گذشته و اظهارنظرهاي ضد و نقيض مسوولان بورسي، نهايتا نمايندگان مجلس تصميم گرفتند تا تحقيق و تفحص از عملكرد سازمان بورس و اركان آن را كليد بزنند.

غلامرضا مرحبا سخنگوي كميسيون اقتصادي مجلس:

* يكي از موارد تخلف اين بوده است كه يك شركت كاغذي با سرمايه 200 ميليارد توماني ثبت و به قيمت 3200 ميليارد تومان به مردم فروخته شد، يكي از موارد مهم ديگر اين است كه چرا شاخص بورس تهران كه سال گذشته از 2 ميليون واحد هم فراتر رفته بود بعد از آن بيش از 30 درصد سقوط كرد و در اين سقوط به ارزش 70 ميليارد دلار سرمايه مردم آب شد و اينكه اساسا با چه پشتوانه كارشناسي سال گذشته رييس‌جمهور وقت از مردم دعوت كرد و ميليون‌ها نفر به بورس آمدند و بعد از آن سرمايه‌هاي آنها از بين رفت و اينكه گزارش‌هاي مالي بورس، گردش مالي، ميزان ماليات، حق كارگزاري‌ها به چه ميزان است و درآمدهاي حاصل از معاملات سال گذشته در كجا سرمايه‌گذاري شده، همچنين شركت‌هاي حقوقي بزرگ سال گذشته چقدر درآمد كسب كردند؟ و بايد مشخص شود كه آيا دولت به دنبال رفع كسري بودجه در اين بازار بوده يا خير. آنچه مسلم است افرادي كه سال گذشته وارد بورس شدند به دولت اعتماد كردند و بر اساس برآوردها ۱۵۰۰ هزار ميليارد تومان سرمايه ملت در اين بازار از بين رفته است.

آلبرت بغوزيان، اقتصاددان:

* اين موضوع تنها نوشدارويي بعد از مرگ سهراب است و از همان زمان كه اوضاع بورس به هم ريخت بايد تحقيق و تفحص مجلسي‌ها آغاز مي‌شد چرا كه در آن زمان هم مشخص بود كه اين سقوط خيلي مصنوعي است و اين بازار بازيگر دارد. بغوزيان ادامه داد: آنچه در آن زمان مطرح شد اين بود كه مردم نگران اوضاع بورس شده‌اند و تشكيل صف‌هاي فروش براي همين است و گفته شد دولت باعث رشد شاخص‌هاي بورس شده است اما سوالي كه همان زمان مطرح شد اين بود چرا دولت كه باعث رشد شاخص‌هاي بورس شد به يك‌باره بازار سرمايه را رها كرد؟ اين اقتصاددان ادامه داد: اين درحالي است كه اين قضيه در بازارخودرو اينگونه نيست و زماني كه قيمت دولتي خودرو بالا مي‌رود همسو با آن در بازار آزاد هم قيمت‌ها بالا مي‌رود و بالا هم مي‌ماند اما چگونه در مورد بورس قيمت‌ها اينگونه نيست.

* آنچه كه امروز در تحقيق و تفحص به دنبال آن هستند اين است كه ببينند آيا دست‌هايي براي نوسان‌هاي شديد در كار است يا خير. اما اگر معتقد باشيم كه بورس يك بازار شفاف و رقابتي براي معامله‌گران است و خريداران و فروشندگان نيز بر اساس رقابت اين كار را انجام مي‌دهند ديگر تحقيق و تفحص معنايي ندارد و ناظران بورسي هم مي‌دانند كه اين موضوع غيرطبيعي است و مي‌تواند از دل سامانه سفارش‌گذاري در بيايد.

* متاسفانه افراد خاطي به اندازه خسارتي كه به مردم زده‌اند جريمه نمي‌شوند و خسارت‌ها هم به زيان ديدگان برنخواهد گشت و اين در حالي است كه اگر به فردي زيان وارد شده بايد آن زيان جبران شود اما در اينگونه قضايا تنها به افراد خاطي ديگر هشدار داده مي‌شود چرا كه نحوه انتقال عيرممكن است. بغوزيان با بيان اينكه گردانندگان بورس كشوراز اين امر آگاهي داشتند ادامه داد: ناظرين در بورس حضور دارند و غيرطبيعي بودن معاملات از ابتدا مشخص بود و اين ناظرين بايد متعهد شوند كه مانع اتفاقات بعدي خواهند شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: