کد خبر: ۹۰۳۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
تعداد بازدید: ۳۷۱
در نگاه و رویکرد دینی ، ما با چارچوبی به نام « کیان امت اسلام» مواجه هستیم. چارچوبی که باید از آن در مقابل شرارت دشمنان صیانت شود. در اینجا مانند سایر موارد، شاهد آشکارسازی پیوند عقلانیت و دین در تعالیم انسان‌ساز و تمدن ساز دین مبین اسلام هستیم.در تعالیم دینی اسلام ، صیانت و دفاع از حریم دین و تمامی متعلقات آن ( اعم از سرزمین، حکومت اسلامی، اجتماع مسلمین و ....) یک الزام محسوب می‌شود نه یک توصیه.حفظ حریم دفاعی کیان اسلام در گروی استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و تبلور «نهایت استطاعت » یک حکومت و ملت مسلمان می‌باشد.

روش‌شناسی مواجهه با دشمنانبه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه رسالت ، در نگاه و رویکرد دینی ، ما با چارچوبی به نام « کیان امت اسلام» مواجه هستیم. چارچوبی که باید از آن در مقابل شرارت دشمنان صیانت شود. در اینجا مانند سایر موارد، شاهد  آشکارسازی پیوند عقلانیت و دین در تعالیم انسان‌ساز و تمدن ساز دین مبین اسلام هستیم.در تعالیم دینی اسلام ، صیانت و دفاع از حریم دین و تمامی متعلقات آن ( اعم از سرزمین، حکومت اسلامی، اجتماع مسلمین و ....) یک الزام محسوب می‌شود نه یک توصیه.حفظ  حریم دفاعی کیان اسلام در گروی استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و  تبلور «نهایت استطاعت » یک حکومت و ملت مسلمان می‌باشد.  در نگاه متعالی دین مبین اسلام، مفاهیمی مانند« دفاع»،«استطاعت در دفاع» و « حمله دشمنان» دارای اطلاق و محدودیت ذاتی  نبوده و هرگونه ضربه‌ای به کیان اسلام، مصداق حمله به آن و هرگونه اقدامی در صیانت از حکومت اسلامی و جامعه مسلمین، مصداق دفاع محسوب می‌شود. از سوی دیگر، در فقه پویای شیعه، هر دو مؤلفه « زمان» و «مکان» اهمیت به سزایی دارند.  اگرچه برخی اصول و قواعد  مقید به زمان و مکان خاصی نبوده و در هر شرایطی جاری می‌باشد اما تشخیص و تطبیق برخی موارد تعیین‌کننده  دیگر با مقتضیات زمان و مکان ، بر عهده علمای جامع‌الشرایط  شیعه است.یکی از مقولاتی که باگذشت زمان تحول زیادی پیدا می‌کند، « تهدیدات دشمنان» است. اگرچه ماهیت دشمنان اسلام تغییری نکرده است، اما روش اعمال این تهدیدات در هر دوره‌ای پیچیده‌تر می‌شود. در برخی ادوار، تحولات مفهومی و مصداقی در حوزه‌های آفند و پدافند به‌اندازه‌ای سریع صورت می‌گیرد که اگر حکومت اسلامی خود را با این سیر تحولی تطبیق ندهد و در نگاه و رویکرد  خود در مواجهه با دشمن دچار خطای محاسباتی یا خطای تطبیق( با شرایط مکانی و زمانی خاص ناظر بر تهدید ) شود ، هزینه زیادی پرداخت خواهد کرد. 
در طول حدود 43 سال سپری‌شده از پیروزی انقلاب اسلامی ، نگاه حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب مبتنی بر نفی سلطه‌پذیری دشمنان ( قاعده نفی سبیل) و توجه به مقتضیات زمانی و مکانی در مواجهه با تهدیدات دشمنان بوده است. 
​​​​​​​پس در اینجا «دشمن‌شناسی» ،« محیط‌شناسی» و « تهدید شناسی» هر سه در یک منظومه تعریف می‌شود. اگر ما دشمن را بشناسیم، اما«محیط» و « تهدید» را نشناسیم، این شناخت ما به‌تنهایی نمی‌تواند از نظام جمهوری اسلامی در برابر دشمنان صیانت کند. حتی اگر ما دشمن را بشناسیم و محیط را نیز درست تشخیص دهیم، اما « نوع و وزن تهدید دشمن» و متعاقبا ابزارهای مقابله با آن را درست تشخیص ندهیم، دوباره به خروجی مدنظر در این فرآیند دست نخواهیم یافت. از تلفیق « دشمن‌شناسی »،« محیط‌شناسی » و « تهدید شناسی »، محصولی به نام « صیانت پایدار» استخراج می‌شود.
واقعیت امر این است که امروز، در برابر جنگ همه‌جانبه و ترکیبی دشمنان، ما باید در ابتدا رصد هوشمندانه‌ای نسبت به ابعاد و مؤلفه‌های این نبرد همه‌جانبه داشته و ناظر به این رصد هوشمندانه، رویکرد دفاعی خود را در قالب یک منظومه استوار تعریف و تنظیم نماییم.  رهبر معظم انقلاب در سال 1398 و در دیدار مردم قم، به نکته مهمی در حوزه دشمن‌شناسی اشاره فرمودند :
« دشمن‌شناسی بسیار مهم است؛ یکی این؛ بعد، دانستن نقشه‌ دشمن؛ دشمن چه‌کار دارد می‌کند، چه‌کار می‌خواهد بکند؛ و بعد، دانستن شیوه‌ مقابله‌ با نقشه‌ دشمن؛ این را باید مردم ما بدانند.»همان‌گونه که رهبر انقلاب  اشاره فرموده‌اند، «دشمن» و « روش‌های دشمن برای ضربه زدن به جامعه» هر دو باید مورد رصد و شناسایی قرار گیرند و این « شناسایی» باید منتج به «کشف روش مقابله با دشمنان »شود.

حنیف غفاری

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: