کد خبر: ۹۰۲۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
تعداد بازدید: ۴۲۲
سالانه چه تعداد از زنان مرخصی زایمان می‌گیرند؟
مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی گفت: در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۷ هزار دادخواست در دیوان عدالت اداری برای پرداخت ۹ ماه کمک‌بارداری علیه این سازمان ثبت شد که اجرای دادنامه‌های مذکور، علاوه بر مشکلات اداری و حقوقی، بار مالی قابل توجهی را به سازمان تامین اجتماعی تحمیل کرد.

ثبت ۱۷ هزار شکایت زنان برای مرخصی زایمانبه گزارش خبرداغ ، مرخصی زایمان یکی از مهمترین خدمات سازمان تامین اجتماعی است که به بیمه شدگان واجد شرایط تعلق می‌گیرد.

مهدی شکوری مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی درباره این موضوع به سوالاتی پاسخ داده است که در ادامه می‌خوانید:

مرخصی زایمان جزو چه نوع از خدمات سازمان تامین اجتماعی محسوب می‌شود و به کدام گروه از بیمه‌شدگان تعلق می‌گیرد؟

مرخصی زایمان در زمره تعهدات کوتاه‌مدت این سازمان است و به بیمه‌شدگان زنِ شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی که دارای رابطه مزدبگیری با کارفرما باشند، پرداخت می‌شود.

بیمه‌شدگان چه شرایطی برای استفاده از آن باید داشته باشند؟

براساس ماده ۶۷ قانون تامین اجتماعی «بیمه‌شدگان زن که ظرف یک سال قبل از زایمان، سابقه پرداخت حق بیمه ۶۰ روز کار را داشته باشند، می‌توانند به شرط عدم اشتغال به کار و مزدبگیری، از کمک بارداری استفاده کنند.» ضمن آنکه بیمه‌شده باید در تاریخ شروع استراحت، مشغول به کار بوده و یا در مرخصی ‏استحقاقی باشد.

بیمه‌شدگان چندبار می‌توانند از این خدمت استفاده کنند؟

محدودیتی در دفعات استفاده از مرخصی زایمان نبوده و بابت هر زایمان در صورت احراز شرایط قانونی قابل پرداخت است.

در حال حاضر مدت مرخصی زایمان چند ماه است؟ آیا مدت زمان برای کارکنان دستگاه‌های مختلف متفاوت است؟

مدت مرخصی زایمان برای تمامی بیمه شدگان مشمول یکسان است و برای زایمان‌های یک‌قلو و دوقلو ۹ ماه و برای وضع حمل‌های سه‌قلو و بیشتر یک سال است.

سال‌های گذشته بسیاری از بیمه‌شدگان برای استفاده از ۹ ماه مرخصی زایمان به دیوان عدالت اداری مراجعه و شکایت تنظیم می‌کردند. چه تعداد شکایت علیه سازمان ثبت شد و چه مشکلاتی در این خصوص ایجاد شده بود؟

در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۷ هزار دادخواست در دیوان عدالت اداری برای پرداخت ۹ ماه کمک بارداری علیه این سازمان ثبت شد که اجرای دادنامه‌های مذکور علاوه بر مشکلات اداری و حقوقی بارمالی قابل توجهی را به سازمان تامین اجتماعی تحمیل کرد که خوشبختانه با صدور مصوبه در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ توسط دولت، مشکلات مربوط به نحوه تامین بارمالی مربوط به افزایش مرخصی زایمان به ۹ ماه و همچنین ضرورت مراجعه مردم به دیوان عدالت اداری رفع شد.

به طور متوسط سالانه چه تعداد از بیمه‌شدگان از این مزایا استفاده می‌کنند؟ هزینه سالانه سازمان به چه میزان است؟

در سال گذشته ۱۹۲ هزار و ۳۱۵ سند کمک بارداری به مبلغ ۵۵۰ میلیارد تومان و در شش ماهه اول امسال نیز ۹۲ هزار و ۷۸۴ سند کمک بارداری به مبلغ ۳۵۰ میلیارد تومان صادر و به حساب متقاضیان واریز شده است.

بیمه‌شدگان برای برخورداری از مرخصی زایمان چگونه باید اقدام کنند؟ آیا به شیوه غیرحضوری می‌توانند درخواست دهند؟

به منظور تسهیل در پرداخت مرخصی زایمان به مادران و کاهش مراجعه آنان به واحدهای اجرایی، امکان ارائه درخواست و بارگذاری مستندات و مدارک مربوطه از طریق مراجعه به درگاه غیرحضوری به نشانی ES.tamin.ir فراهم شده است.

چه مدارکی برای درخواست استفاده از مرخصی زایمان مورد نیاز است؟

برای استفاده از مرخصی زایمان لازم است گواهی ولادت یا شناسنامه نوزاد، شناسنامه بیمه شده و گواهی پزشک متخصص در سامانه خدمات غیرحضوری بارگذاری شود. ضمنا با بهره گیری از سرویس‌های سایر مراجع ذیربط از جمله سازمان ثبت احوال کشور کنترل‌هایی در زمینه تاریخ ولادت فرزند و ارتباط نسبی مادر و فرزند به صورت غیرحضوری انجام می‌شود.

آیا بیمه‌شدگان زن باردار می‌توانند قبل از زایمان از مرخصی زایمان استفاده کنند؟ در صورتی که بیمه‌شدگان نیاز به استراحت‌های بیشتری داشته باشند سازمان تامین اجتماعی چه تمهیداتی در این زمینه دارد؟

بیمه‌شده می‌تواند حداکثر ۳ ماه از مدت مرخصی بارداری را قبل از تاریخ زایمان استفاده کند. ضمنا در صورت ابتلای بیمه‌شده به بیماری‌هایی که سلامت جنین یا مادر را تهدید می‌کند، متقاضیان می‌توانند با ارائه گواهی پزشک متخصص و تایید شورای پزشکی، در دوره بارداری از غرامت دستمزد ایام بارداری و مازاد بر استراحت زایمان استفاده کنند.

مبلغ مرخصی زایمان چگونه محاسبه می‌شود؟

میزان کمک‌هزینه بارداری، معادل دوسوم آخرین مزد یا حقوق بیمه‌شده است که با در نظر گرفتن روزهای استراحت پرداخت می‌شود.

خبرنگاران جوان

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: