کد خبر: ۹۰۰۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
تعداد بازدید: ۱۸۴
استاد دانشگاه جواهر لعل نهرو تاکید کرد که مذاکرات برجامی باید فورا آغاز شود چرا که گذر زمان برای آغاز مذاکرات وین، نگران‌کننده است.

شرایط توافق جدید با ایران هنوز مشخص نیست/گذر زمان برای آغاز مذاکرات وین، نگران‌کننده است/ طرفین باید زودتر مذاکرات را از سربگیرندبه گزارش خبرداغ ، راجش راجاگوپالان، استاد روابط بین‌الملل، مطالعات امنیت ملی و علوم سیاسی دانشگاه جواهر لعل نهرو دهلی‌نو است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش در منطقه و  برجام و موضوع صلح در افغانستان پرداخت.

احیای برجام نیازمند شناخت مواضع ایران است

وی در ابتدا درمورد احیای برجام و تمایل آمریکا برای احیای این توافق گفت: چیزی که اکنون مورد سوال است و من بارها بر آن تاکید کردم این است که شرایط توافق جدید با ایران چه خواهد بود؟ همان توافق اولیه؟ و ایران با چه توافقی موافقت می‌کند. اکنون مواضع دولت ایران برای احیای توافق اهمیت زیادی دارد. 

تمایل برای احیای برجام از سوی آمریکا وجود دارد

این استاد دانشگاه گفت: من تمایلی از سوی آمریکا برای احیای برجام می‌بینم که احیای برجام را دستور کار خود می‌داند و به آن نیاز دارد. اما نکته مهم این است که دولت جدید ایران تا چقدر از توافق استقبال کند و به توافق جدید بازگردد و خواهان از سرگیری مذاکرات باشد. اکنون از سرگیری فوری مذاکرات بسیار مهم است. 

هنوز زمان قطعی برای ازسرگیری مذاکرات وجود ندارد

وی در ادامه اضافه کرد: دو طرف راه طولانی برای رسیدن به توافق در پیش دارند. ایران اکنون هنوز زمان قطعی برای از سرگیری مذاکرات و بازگشت به وین را اعلام نکرده است این در حالی است که دولت ایران اعلام کرده که به مذاکرات بازمی‌گردد ولی زمانی را اعلام نکرده است.

گذر زمان به نفع هیچ کس نیست

طرفین باید زودتر مذاکرات را از سربگیرند

کاپلان با ابراز نگرانی از گذر زمان گفت: زمان در حال گذر است و ایران تصمیم گرفته که صبر کند در حالی که آمریکا خواهان اعلام زمان قطعی بازگشت ایران به برجام است و بارها اعلام کرده است که نمی‌تواند خیلی صبر کند بنابراین گذر زمان نگران کننده است . 

این استاد دانشگاه اضافه کرد: همه چیز اکنون به تصمیم ایران برای بازگشت به مذاکرات برجامی و مواضع ایران بستگی دارد. من معتقدم گذر زمان به نفع کسی نیست و طرفین باید تصمیم بگیرند زودتر به میز مذاکرات برجامی بازگردند. رسیدن به توافق آسان نیست و فرایندی پیچیده و زمان بر است بنابراین لازم است هر دو طرف به سرعت مذاکرات را از سربگیرند.  

انتهای پیام/

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: