کد خبر: ۸۹۸۹۸۶
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴
تعداد بازدید: ۳۵۲
طبق نظر احزاب سیاسی، سکاندار خراسان رضوی باید فردی جوان، بومی، جهادی، آشنا به ظرفیت‌ها، نیازها و موانع موجود در استان بوده و با تیم مدیریتی متخصص و انتخاب فرمانداران متعهد و کارآمد، امنیت، عدالت، رفاه و آسایش مردم استان را رقم بزند.

مهم‌ترین معیارهای استاندار خراسان رضوی از نگاه احزاب سیاسی/ انتخاب استاندار باید به‌دور از هرگونه باندبازی جناحی باشدبه گزارش خبرداغ به نقل از فارس، این روزها که حسن روحانی صندلی ریاست جمهوری را به ابراهیم رییسی داده است؛ صدای مهر  وزیر کشور پای حکم شهرداران و استانداران کم کم به گوش می‌رسد.

در این بین از آنجا که خراسان رضوی از استان‌های حساس مرزی و اهرم قدرتمند اقتصادی و فرهنگی کشور محسوب می‌شود، سکاندار آن باید فردی به معنای واقعی جهادی و در قامت و شأن استانداری باشد.

از آنجا که احزاب سیاسی معمولا در کار خود با افراد اجرایی و مدیریتی زیادی سر و کار داشته و همواره در حال آزمون و خطا برای انتخاب افراد اصلح در این جریان بوده‌اند؛ بهترین گزینه‌ها برای بررسی معیارهای فردی در پوشش استاندار هستند؛ در ابتدای گزارش با عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه‌ی اسلامی صحبت کردیم.

استاندار باید آشنا با ظرفیت‌ها و مشکلات استان باشد

حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، با بیان اینکه در درجه اول باید اختیارات و وظایف استاندار را مورد توجه قرار داد، اظهار کرد: همانطور که مستحضر هستید استاندار، نماینده عالی دولت در استان و در تعامل با ارگان‌های مختلف بود و از طرفی امنیت استان تحت نظارت استاندار و موظف به حفظ آن از طریق شورای تأمین است.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه‌ی اسلامی تبیین کرد: با توجه به موقعیت خراسان رضوی و همجواری آن با کشورهای همسایه مانند افغانستان  و ترکمنستان، استاندار این استان باید متوجه جایگاه والای امام هشتم(ع) در جهان اسلام بوده و نظر به اینکه سالانه از کشورهای مختلف، زائرانی به مشهدالرضا می‌آیند، نگاهی جهانی به مشهد بعنوان مرکز استان داشته باشد.

وی متذکر شد: با توجه به اینکه دستگاه‌های مختلفی از رشد خراسان رضوی نفع می‌برند، استاندار باید قادر به هماهنگی و تعامل با این دستگاه‌ها و شخصیت‌های اثرگذار خراسان رضوی باشد، به طور طبیعی با توجه به اینکه رشد و ترقی استان در پی هماهنگی دستگاه‌های مختلف است، وی باید قادر به ایجاد انسجام، رفاق و وحدت میان نیروهای دلسوز نظام باشد.

ترقی آشنایی با ظرفیت و استعدادهای قابل شکوفایی خراسان رضوی در عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی را از دیگر ویژگی‌های لازم برای فردی در قامت استاندار این استان برشمرد و عنوان کرد: همچنین آشنایی با چالش‌ها و مشکلات استان و داشتن روحیه پیگیری از طریق دستگاه های مسئول از ویژگی های بدیهی استاندار خراسان رضوی است.

نگاه دقیق امنیتی، لازمه‌ نماینده عالی دولت در خراسان رضوی است

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه‌ی اسلامی متذکر شد: داشتن نگاه دقیق امنیتی با توجه به اینکه خراسان رضوی مرز قابل توجهی با کشور‌های همسایه به خصوص افغانستان با وضعیت حساس کنونی دارد، همچنین نظارت بر مرزهای استان و مهاجران، جلوگیری از وقوع قاچاق و مواد مخدر از ویژگی‌های لازم برای استاندار خراسان رضوی است.

وی با بیان اینکه در این استان پهناور استاندار باید بر حسن اجرای قوانین و جلب رضایت مردم نظارت داشته باشد، ابراز کرد: متاسفانه خراسان رضوی از بعد سرمایه اجتماعی در رده‌ ۲۹ ام کشور قرار دارد و این نشان از لزوم تلاش برای مشارکت مردم و پیشرفت استان دارد.

ترقی در ادامه عنوان کرد: این ویژگی‌ها در کنار ارتباط با مجلس و وزرا و آشنایی با ظرفیت‌های جلب سرمایه‌گذاری در سطح کشور برای خراسان رضوی، می‌تواند باعث توسعه این استان شود؛ همچنین توجه به توصیه مقام معظم رهبری در ایجاد تحول و بازسازی و نوسازی در سیستم اجرایی استان به گونه‌ای که بهره‌وری آن بالا رود از نکات تکمیلی شایستگی‌های استاندار خراسان رضوی است.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه‌ی اسلامی با اشاره به گستردگی خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: استاندار باید از نقاط مختلف خراسان رضوی به ویژه برای رفع  موانع تولید  و توزیع عادلانه و تحقق عدالت اقتصادی و اجتماعی برای اقشار مختلف و مجموعه‌ مردم این استان سرکشی و مشکلات آن‌ها را برطرف کند؛ بی تردید توجه به برخی از محرومیت‌های شهرهای مختلف استان و حاشیه شهر مشهد اگر در ذهن استاندار وجود داشته باشد، می‌تواند با یاری دستگاه‌های مختلف، این محرومیت را از بین ببرد.

استاندار باید در تمام حوزه‌ها مدیر متخصص داشته باشد

دبیر جمعیت رهپویان خراسان رضوی اظهار کرد: استاندار، نماینده عالی دولت و رییس جمهور یک استان بوده و با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد خراسان رضوی، این استان از بندرگاه‌های فرهنگی کشور است؛ مردم مشهد در زمینه‌های مختلف هنری و اجتماعی و سیاسی از قدیم صاحب اثر بوده‌اند.

علی‌اکبر هاشمی جواهری با بیان اینکه ویژگی‌های جغرافیایی، سیاسی و مذهبی مشهد، جایگاه خاصی به خراسان رضوی می‌دهد؛ ادامه داد: کار کردن در خراسان رضوی به دلیل وجود سلایق مختلف سخت است و نمی‌توان گفت استاندار باید در تمام زمینه‌ها متخصص باشد، بلکه باید تیم مدیریتی متخصص و کارآمد داشته باشد تا از نیروهای مختلف خوبی استفاده کند.

وی افزود: از آنجا که مردم روحیه امید خود را از دست داده‌اند، استاندار باید این روحیه امید را در مردم زنده کند و از ظرفیت‌های آستان قدس و ولی فقیه که از ستون‌های فرهنگی در کشور هستند استفاده کند.

استاندار فارق از جناح‌های سیاسی باشد

دبیر جمعیت رهپویان خراسان رضوی با تاکید بر اینکه استاندار نباید وابسته به جناح و جریان سیاسی خاصی باشد، تکمیل کرد: استاندار باید خود را نماینده تمام مردم استان بداند، یکی از وظایف استاندار، انتخاب فرمانداران است و با توجه به ظرفیت‌های موجود در نقاط مختلف استان، باید در انتخاب فرمانداران خوش نام دقت کند.

هاشمی جواهری ابراز کرد: خوب است که استاندار بتواند ویژگی‌های لازم برای فرمانداران را با توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری در جوانان پیدا کند، تاکید بر جوان‌گرایی است که بتوانند زیر سایه‌ تجربه‌ی بزرگ‌ترها در استان منشأ اثر باشند.

وی اضافه کرد: خراسان رضوی از لحاظ آب فقیر است و به آب‌های آزاد و رودخانه‌ها دسترسی ندارد پس استاندار باید فکری برای آب این استان کرده و خراسان رضوی را وابسته به نزولات آسمانی نکند.

دبیر جمعیت رهپویان خراسان رضوی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های کشاورزی در خراسان رضوی بسیار ویژه و خاص است، متذکر شد: پسته‌کاری و زعفران می‌تواند پاسخگوی نیاز استان و قابلیت صادرات به استان‌های دیگر را داشته و استاندار همچنین با توجه به همجواری ما با ترکمنستان و افغانستان، باید به مسائل امنیتی اجتماعی استان توجه داشته باشد.

هاشمی جواهری تاکید کرد: باید نظارت و اشراف بر گرایشات مذهبی در مشهد که مورد نظر جمهوری اسلامی نیست داشته باشد و بتواند آن‌ها را مدیریت کند؛ استاندار باید از حوزه‌ علمیه استان و بزرگان دینی و سیاسی همچون آیت الله علم الهدی استفاده کند.

وی تصریح کرد: خراسان رضوی متعلق به امام رضا(ع) است و فلسفه‌ وجودی مرکز خراسان رضوی ایشان هستند؛ اما متاسفانه فرهنگی که در جامعه می‌بینیم، هر روز از فرهنگ رضوی فاصله می‌گیرد، باید به مسئولان برای حال و هوای امام رضایی در ساخت و سازها و فضای شهر تاکید شود.

دبیر جمعیت رهپویان خراسان رضوی با بیان اینکه نظارتی که استاندار بر کار شهرداران و فرمانداران می‌تواند داشته باشد قابل تأمل است، ادامه داد: با توجه به ۳۰ میلیون زائر داخلی و خارجی در خراسان رضوی، ظرفیت گردشگری باید به لحاظ اقتصادی مورد توجه قرار گیرد و گردشگری مذهبی و دینی و ماندگاری زائر در مشهد بیشتر شود تا بتوانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم؛ چرا که استفاده از این ظرفیت‌ها در استان رشد و ترقی ایجاد می‌کند.

هاشمی جواهری خاطرنشان کرد: استاندار می‌تواند با انتخاب مدیران دستگاه‌های مختلف به رشد و تعالی خراسان رضوی کمک شایانی کند.

معیارهای استاندار در سه حوزه فرهنگی، سیاسی و مردم محوری

قائم مقام حزب آرمان‌خواهان واقع‌بین در خراسان رضوی، با بیان اینکه ویژگی‌های استاندار خراسان رضوی را در سه حوزه می‌توان بررسی کرد؛ به خبرنگار فارس گفت: استاندار در بخش فرهنگی باید فهم هویتی از فرهنگ استان داشته و قائل به اصالت فرهنگ در تمام ساحت‌های کاری باشد و تمام تصمیمات وی، متناسب با آن رقم بخورد نه اینکه صرفا جنبه‌ی نمایشی داشته باشد.

مسعود ولی‌زاده در ادامه با تاکید بر اینکه همه حوزه‌ها باید با عینک فرهنگ نگریسته شود؛ ادامه داد: در حوزه سیاسی استاندار باید نگرش سیاسی وسیع داشته و آزاداندیشانه به سیاست استان نگاه کند به نحوی که بستر استانداری را محلی برای اعمال نگاه‌های سیاسی خود نداند و برای بسترسازی رشد سیاسی استان تلاش کند.

وی افزود: در خراسان رضوی باید اندیشه‌های مختلف با رویکردهای مختلف قدرت رشد داشته باشند و در واقع اصل سیاست ورزی در این استان رشد کند نه یک جریان خاص.

استانداری محل کار است نه کسب رزومه

قائم مقام حزب آرمان‌خواهان واقع‌بین متذکر شد: حوزه سوم رشد مردم محوری است که استان ما هم بسیار نیازمند دیده شدن مردم است؛ در مسائل اقتصادی و دیگر مسائل هم نیازمند فردی هستیم که از نظر مسائل علمی، عملی و بومی خبره باشد و سابقه روشن اجرایی داشته باشد، استانداری محل کار است نه کسب رزومه.

ولی‌زاده با اشاره به اینکه اگر همین ویژگی‌ها در یک جوان دیده شود اتفاق مثبتی است؛ تکمیل کرد: اما تأکیدم این است که انتخاب آن جوان ذیل همین ویژگی‌هایی که گفته شد باشد نه اینکه جوان‌گرایی به نوعی یک رانت دیده شود.

استاندار خراسان رضوی ظرفیت شناس باشد

دبیر جبهه اعتدال شرق کشور در خصوص ظرفیت‌های خراسان رضوی هم در پاسخ به خبرنگار فارس اظهار کرد: این استان مهمترین و متفاوت‌ترین استان میان استان‌های دیگر کشور است؛ نخست حضور بارگاه ملکوتی امام هشتم شیعیان که به این برکت، کلانشهر مشهد یایتخت معنوی جهان اسلام ثبت و شناخته شد.

محمدحسن ساقی انتصاب دو نماینده ولی فقیه(امام جمعه و تولیت آستان قدس رضوی) توسط مقام معظم رهبری را از ظرفیت‌های دیگر استان دانست و عنوان کرد: حضور مقام معظم رهبری، هرسال به خصوص در ایام تحویل سال جدید در حرم مطهر حضرت رضا(ع)، از دیگر ظرفیت‌های خراسان رضوی است.

وی افزود: حضور و پذیرایی از زائرانی به تعداد بیش از یک سوم جمعیت ایران در حرم مطهر رضوی (سالانه بیش از ۳۰ میلیون نفر) متشکل از زائر و گردشگر داخل و خارج از کشور ظرفیت اقتصادی و فرهنگی بسیار عالی خراسان رضوی است.

دبیر جبهه اعتدال شرق کشور ظرفیت چهارم را وجود حوزه‌های علمیه شیعه و اهل سنت در خراسان رضوی  دانست و در ادامه بیان کرد: وجود جاده استراتژیک ترانزیتی صادرات و واردات و هم‌مرز بودن با کشورهای افغانستان و ترکمنستان که بعنوان مرز مشترک ترانزیتی شرق کشور مطرح است و وجود بیش از ۳۷ شهرک صنعتی و ۳ هزار و ۶۰۰ کارخانه تولیدی از دیگر ظرفیت‌های خراسان رضوی است.

ساقی عنوان کرد: معادن سنگ آهن و بستر راه‌اندازی کارخانه‌های کنسانتره و گندله تا سقف ۱۷ و نیم میلیون تن در سال و شهرستان خواف که به عنوان عسلویه دوم کشور خوش می‌درخشد، از دیگر ظرفیت‌های بسیاری است که در خراسان رضوی وجود دارد.

انتخاب استاندار بدور از هر باندبازی جناحی صورت گیرد

وی متذکر شد: با وجود ظرفیت‌های مورد نظر، شایسته است انتخاب و معرفی استاندار برای استان از سوی دولت بدون دخالت باندهای جناحی صورت گیرد، چون هرباندی با پا فشاری از سوی فضاهای مجازی و رسانه‌ای خود را تثبیت می‌کند حتی اگر نیت آن تصاحب پست نماینده عالی دولت در استان باشند.

ساقی با بیان اینکه بهتر است وزارت کشور با توجه به شرایط و وضعیت بحرانی اقتصادی و معیشتی، نرخ بیکاری، به ویژه بحران ویروس کرونایی و تحول و تغییرات حکومتی در افغانستان که هم مرز با کشور و این استان است؛ هیچ تصمیم عجولانه‌ای در مورد این انتصاب نگیرد، عنوان کرد: مردم منتظر امید آفرینی و تحول اساسی در سبک و سیاق و رفتار مدیرانی مانده‌اند که بین مردم نیستند.

وی با اشاره به رفتار جهادی و مردمی رییس جمهور که در بین مردم آمده و درد دل آن‌ها را گوش کرد و تشکر از این اقدام ابراهیم رییسی، عنوان کرد: این نوع ابتکار و حضور برای تسکین درد خانواده‌های داغدیده کرونایی، نگرانی‌های سخت معیشتی، دارویی، تامین آب اشامیدنی سالم بود.

دبیر جبهه اعتدال شرق کشور تاکید کرد: این روحیه جهادی باید در قاموس استاندار خراسان رضوی که نماینده همان دولت است باشد، نه مانند برخی مسئولان رده بالای کشوری که با مردم و میان مردم سخن نگفته‌اند.

ساقی در ادامه بیان کرد: برای اداره استان باتوجه به تفاوت آن با استان‌های دیگر، باید نماینده عالی دولت به دو شاخه مهم امنیتی، اقتصادی توجه ویژه داشته باشد، شناخت کامل از وضعیت استان، شهرهای مرزی و محل زندگی اهل سنت و شیعه، توجه و اهمیت امنیتی و اقتصادی به نقاط مرز شرق کشور به دلیل تحولات اخیر افغانستان و حضور طالبان و شروع به فعالیت داعش و کشتار در این کشور برای استاندار خراسان رضوی الزامی است.

وی با بیان اینکه به لحاظ مرز طولانی و مشترک کشورمان با افغانستان و هم مرز بودن استان، امنیت اهمیت ویژه‌ای دارد و باید در این زمینه، استاندار به سیستم امنیتی اشراف کامل داشته باشد؛ ادامه داد: استاندار تفکر توسعه‌ اقتصادی، سیاسی، امنیتی ارتباطات و توانمندی و سوابق اجرایی قوی داشته باشد که‌ بتواند ظرفیت‌های استان را گردآوری کند.

 

دبیر جبهه اعتدال شرق کشور ادامه داد: رزم حسینی استاندار سابق خراسان رضوی در دوسال خدمت خود در استان مثلث فرهنگی و اقتصادی را توسعه داد و از حضور و ظرفیت بنگاه‌های سرمایه‌ای استفاده کرد اما با رفتن وی توجهی به این ظرفیت‌های ایجاد شده نشد.

ساقی خاطرنشان کرد: اهمیت و توجه دولت و نماینده عالی آن به سوغات زائر در استان از نکات مهم است، با توجه به حضور سالانه بیش از ۳۰ میلیون زائر و گردشگر شاید بیش از ۸ هزار میلیارد تومان گردش مالی بین کسبه و اصناف مختلف را داشته باشیم و دراین بین متاسفانه بیشترین سوغات از کالاهای خارجی چینی عرضه می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه حوزه اقتصادی و برنامه‌ریزی سوغات زائر و همراهی و حمایت شوراهای اسلامی شهرستان‌ها، شهرداران، فرمانداران و ادارات زیر مجموعه صمت و جهاد کشاورزی از تولیدات داخلی استان شتاب اقتصادی پیدا می‌کنیم، در این بین ده‌ها هزار نفر از جوانان جویای کار مشغول می‌شوند و کارآفرینی بوجود می‌آید.

دبیر جبهه اعتدال شرق کشور با بیان اهمیت توجه و تعامل نماینده عالی دولت با احزاب و همه سلایق و جریان‌های سیاسی استان، تکمیل کرد: دولت باتوجه به وعده‌هایی که به مردم داده است، عمل به این وعده‌ها با شناسایی چالش‌ها و رفع معضلات موجود، استفاده از ظرفیت‌هایی که می‌تواند نجات‌بخش کشور باشد تعامل و گفت‌وگو با احزاب، سمن‌ها، تشکل‌های مردمی، خیرین، بزرگان و سران جریان‌های سیاسی امکان‌پذیر است.

ساقی تصریح کرد: به نظر می‌رسد مردم از سوء مدیریت‌ها و برنامه‌ریزی مدیران رنج می‌برند نه از شرایطی که برای مردم در بعدهای اقتصادی و گرانی‌های معیشت تحمیل شده است؛ با انتخاب و توجه استاندار به تغییر اساسی مدیران شایسته، دارای تجربه، متخصص، توانمند، از همه مهمتر کارآمد در بدنه جامعه، می‌شود وضعیت ناهنجاری‌های فعلی، بیکاری در معیشت را تغییر و نجات داد.

به گفته‌ متخصصان امر انتخاب و پیشنهاد افراد اجرایی برای مسئولیت‌های مختلف در خراسان رضوی، بومی بودن و آشنایی به استان، آگاهی از ظرفیت‌ها و موانع و قدرت استفاده و رفع آن‌ها، ایجاد امنیت، ایجاد عدالت اقتصادی و اجتماعی و توجه به مناطق محروم استان، توجه به فرهنگ اصیل خراسان رضوی و جایگاه والای حضرت رضا(ع)، همچنین توجه به شرایط حساس و امنیتی کنونی کشور همسایه افغانستان و در نهایت و در صورت امکان  و داشتن ظرفیت لازم، جوان بودن وی از ویژگی‌های جامع لازم برای نماینده دولت در این استان است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: