کد خبر: ۸۹۷۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰
تعداد بازدید: ۴۱۴
مربا یکی از خوشمزه‌ترین و پر طرفدارترین صبحانه‌هاست که معمولا همراه با کره و خامه سرو می‌شود. مربای انجیر یکی از انواع مرباهاست که به دلیل داشتن میوه انجیر ظاهری زیبا و مجلسی دارد.

طرز تهیه مربای انجیر خانگیبه گزارش خبرداغ ، مربا یکی از خوراکی‌های خوشمزه و پر طرفدار است که از دیرباز روش مناسبی برای نگهداری طولانی مدت میوه بوده است. مربا در سفره صبحانه جایگاه ویژه‌ای دارد که معمولا همراه با کره یا خامه سرو می‌شود. مربا‌ها انواع گوناگونی دارند که از ترکیب شکر با میوه‌های گوناگون تهیه می‌شوند.

مربای انجیر یکی از انواع مرباهاست که ظاهر بسیار زیبایی دارد و به دلیل داشتن میوه انجیر سرشار از ویتامین و مواد معدنی است و انرژی لازم بدن را برای انجام فعالیت‌های روزانه فراهم می‌کند. اگر خواهان تهیه یک مربای انجیر خوشمزه و سالم خانگی همراه با نکات و فوت و فن‌های مهم مربوط به پخت آن در منزل هستید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه مربای انجیر

 

انجیر سبز: ۱ کیلو
شکر: ۱ کیلو
لیموی تازه: ۱ عدد
آب: ۱ لیوان
چوب دارچین: ۳ عدد
هل: پنج عدد
مغز گردو: ۱ فنجان

نکات مربوط به انجیر

انجیر یک میوه بسیار پر خاصیت است که سرشار از پروتئین، پتاسیم، کلسیم، فیبر و ویتامین‌های گروه B، A، C و K است. برای تهیه مربای انجیر بهتر است از انجیر سبز یا زرد استفاده کنید. انجیر سیاه برای تهیه مربا مناسب نیست. انجیری که برای تهیه مربا استفاده می‌کنید، هر قدر ریزتر باشد، در نهایت مربای شما ظاهر زیباتری خواهد داشت؛ همچنین انجیر نباید بیش از حد نرم یا بیش از حد کال و سفت باشد.

نکات مربوط به هل

سعی کنید حتما از هل سبز استفاده کنید؛ زیرا هل سبز عطر و بوی بیشتری نسبت به هل سفید دارد.

طرز تهیه مربای انجیر

انجیر‌ها را خوب بشویید و بگذارید تا خشک شوند. سپس شکر را توی یک قابلمه مناسب بریزید. آب لیمو را بگیرید و همراه با چوب دارچین و آب به شکر اضافه کنید. با چاقو روی پوسته‌های هل شکاف ایجاد کنید و توی قابلمه شکر بیاندازید. حالا انجیر‌ها را به قابلمه اضافه کنید و همه مواد را هم بزنید. سپس قابلمه را به مدت ۴ تا ۵ ساعت کنار بگذارید تا شکر آب بیاندازد. بعد از گذشت این مدت زمان قابلمه را روی اجاق گاز بگذارید و شعله را زیاد کنید تا مربا جوش بیاید. بعد شعله را کم کنید و کف‌های روی مربا را با کفگیر بگیرید.هراز گاهی مربا را هم بزنید و اجازه بدهید انجیر‌ها با شعله ملایم بپزند و تغییر رنگ بدهند. حدود یک ساعت تا یک ساعت و نیم طول می‌کشد تا مربای انجیر شما کاملا جا افتاده شود. در آخر اجاق گاز را خاموش کنید و در صورت تمایل مغز گردوی خرد شده را به آن اضافه کنید و مربا را هم بزنید. بعد از اینکه مربا کاملا سرد شد، چوب دارچین و هل‌ها را از توی شیره بیرون بیاورید و مربا را توی شیشه بریزید و درب شیشه را محکم ببندید. بهتر است شیشه مربا رادر یخچال نگه‌داری کنید.

نکات مهم برای پخت مربای انجیر

۱ ـ سعی کنید با یک سوزن روی سطح انجیر چند سوراخ ایجاد کنید تا شیره در هنگام پخت مربا زودتر به داخل انجیر نفوذ کند. این کار باعث می‌شود انجیر‌ها زودتر بپزند و نرم شوند.

۲ ـ حتما وقتی مربا جوش آمد، کف روی آن را بگیرید. اگر کف روی مربا داخل مربا بماند، مربای انجیر شما خوش‌رنگ نمی‌شود.

۳ ـ یکی از راه‌های تشخیص جا افتادن و آماده بودن مربا این است که یک قاشق از شیره مربا را توی یک پیاله یا نعلبکی بریزید و آن را کنار بگذارید تا سرد شود. بعد نعلبکی را بچرخانید، اگر شیره غلیظ بود و به‌راحتی توی ظرف تکان نمی‌خورد؛ یعنی مربای شما جا افتاده و آماده است.

۴ ـ طی فرآیند پخت مربا هرگز درب قابلمه را نگذارید، این کار باعث تیره شدن رنگ مربا می‌شود.

۵ ـ اگر هنگام پخت مربا دانه‌های انجیر وارد شیره مربا شدند، می‌توانید هنگامی که می‌خواهید مربا را توی شیشه بریزید، ابتدا با یک چنگال انجیر‌ها را دانه به دانه بیرون بیاورید؛ سپس شیره مربا را با یک صافی ریز صاف کنید و بعد توی شیشه بریزید.

۶ ـ برای جلوگیری از خشک شدن و کپک زدن مربا بهتر است به اندازه‌ای شیره توی شیشه مربا بریزید که کاملا سطح انجیر‌ها را بپوشاند.

فرارو
 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: