کد خبر: ۸۹۶۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۰
تعداد بازدید: ۳۶۳
هر یک از سیاستمداران همگام با آمریکا در نظام بین‌الملل، تاریخ‌مصرف معینی برای صاحبان قدرت واشنگتن دارند.

پایان غنی، آغاز غنی‌سازی!به گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه رسالت ، هر یک از سیاستمداران همگام با آمریکا در نظام بین‌الملل، تاریخ‌مصرف معینی برای صاحبان قدرت واشنگتن دارند. برخی از آن‌ها دارای تاریخ‌مصرفی طولانی‌تر و برخی دیگر، کوتاه‌تر هستند! معامله‌ای که کاخ سفید با امثال پینوشه، صدام و میسلویچ صورت داده است، پرده از نگاه ابزاری و مصرف گرایانه آمریکا از مهره‌های بازی خود درحوزه روابط بین‌الملل برمی‌دارد.به تازگی، تاریخ‌مصرف سیاستمداری دیگر به نام«اشرف غنی» برای آمریکا به پایان رسیده است.
مقامات آمریکایی و سیاستمداران غربی جملگی از اشرف غنی به عنوان سیاستمداری ناتوان، بی‌عرضه، درمانده و مفلوک یاد می‌کنند که قدرت مقاومت در برابر طالبان را نداشته است. با این حال،منابع غربی به این سؤال مهم پاسخ نمی‌دهند که اشرف غنی در سال 2014 میلادی و متعاقبا در سال 2019 میلادی از سوی چه کشورهایی جهت حضور در رأس معادلات سیاسی و اجرایی کابل حمایت شد؟ بهتر است مقامات امنیتی و سیاسی آمریکا امروز به جای حمله به اشرف غنی ، پاسخ دهند که آیا اهمال عامدانه ناتو در آموزش منسجم و هدفمند نیروهای امنیتی و سیاسی افغان و پراکنده‌سازی فاجعه‌بار آن‌ها در مناطق مختلف افغانستان ، محصول توافق پنهانی میان غرب با دولت غنی نبوده است؟! فراتر از آن، اشرف غنی نیز باید به این سؤال مهم پاسخ دهد که فساد اطرافیان وی و سیاستمداران افغان ، با چراغ سبز کدام کشور خارجی ( با وعده صیانت از دولت غنی در هر شرایط ممکن) صورت گرفت ؟!
صورت مسئله در افغانستان مشخص است . در دوران حضور اشرف غنی، از یک‌سو شاهد گسترش فساد اداری، مالی و بوروکراتیک در افغانستان و از سوی دیگر، شاهد افزایش قدرت مانور نیروهای نظامی و امنیتی ناتو در این کشور آسیایی بودیم. یکی از راهبردهای آمریکا در افغانستان که با همراهی اشرف غنی و همراهانش پیگیری می‌شد، ضعیف نگه‌داشتن نیروهای امنیتی و نظامی افغان و در مقابل، تأکید بر حضور اشغالگران در خاک افغانستان بود.
در هر حال، تاریخ‌مصرف غنی برای سیاستمداران آمریکایی به اتمام رسید.
هرچند که مقامات کاخ سفید تصور نمی‌کردند که این قدر زود ناچار به کشیدن علامت ضربدر قرمز بر روی تصویر غنی باشند! سیاستمداری که اکثر سال‌های زندگی خود را در آمریکا سپری کرده بود ، اکنون به نماد شکست دموکراسی دروغین آمریکایی در کابل تبدیل شده است.
نکته جالب‌توجه این‌که محمداشرف غنی، بنیانگذار مؤسسه اثربخشی دولت در آمریکاست. این سازمان در سال ۲۰۰۵ باهدف بهبود توانایی دولت‌ها در خدمت به شهروندان خود تأسیس شد. وی سال ۲۰۰۵ سخنرانی معروف خود را در مورد چگونگی بازسازی کشورهای شکسته، مانند افغانستان ارائه کرد، اما زمانی که در مسند قدرت قرار گرفت به نماد فساد اداری و مالی در کشورش تبدیل شد! آمریکا نیز در این مسیر، حامی مطلق و بی‌چون و چرای وی بود. آری! اشرف غنی از افغانستان فرار کرد و تاریخ‌مصرف وی برای آمریکا به پایان رسید. با این حال،«غنی‌سازی» در افغانستان و دیگر کشورهای دنیا از سوی واشنگتن ادامه دارد! دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا کماکان در لابراتوارهای سیاسی خود مشغول تولید و سرمایه‌گذاری در خصوص تولید و تکثیر سیاستمدارانی مانند غنی هستند.کسانی که به کاتالیزورهای بی‌اراده‌ای برای پیشبرد سیاست‌ها و اهداف کلان، میان‌مدت و خرد واشنگتن در کشورهای مختلف دنیا تبدیل شوند و پس از پایان تاریخ‌مصرفشان، به راحتی قابل‌حذف یا معامله باشند. این نتیجه بازی مستقیم در زمین کشوری است که ادعا دارد مهره‌ها و شرکای خود را تحت هیچ شرایطی تنها نخواهد گذاشت....

حنیف غفاری

 

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: