کد خبر: ۸۹۶۱۰۳
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷
تعداد بازدید: ۶۲۸
آمریکا مفتضحانه از افغانستان خارج شد تا یکی از سنگین ترین شکست های این کشور در حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل رقم بخورد.

آمریکای زخم خورده و آینده افغانستانبه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه رسالت ، آمریکا مفتضحانه از افغانستان خارج شد تا یکی از سنگین ترین شکست های این کشور در حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل رقم بخورد. واشنگتن حتی اشرف غنی مهره وابسته خود در کابل و دیگر افرادی که در طول دو دهه اشغالگری به نقطه اتکای کاخ سفید در افغانستان تبدیل شده بودند را تنها گذاشت تا حتی از سوی غربگرایان نیز مورد انتقاد و سرزنش شدید قرار گیرد! آمریکا امروز زخم خورده است! همگان می دانند که آمریکای زخم خورده نهایت تلاش خود را جهت بازیابی و احیای آبروی از دست رفته خود در مناطقی که در آن شکست خورده صورت می دهد،هر چند که هزینه این اقدام ، از دست رفتن جان و امنیت میلیونها انسان بی گناه باشد. 
در این برهه زمانی حساس، باید به یک دغدغه مهم و  اساسی پاسخ داد :آیا بازی واشنگتن در افغانستان به همین نقطه کنونی ختم می شود؟ پاسخ این سوال قطعا منفی است! اگرچه اصلی ترین بهانه دولت جرج واکر بوش در سال 2001 میلادی جهت حمله به افغانستان، سرنگونی تروریسم در افغانستان بوده است، اما اکنون در سال 2021 میلادی و پس از فرار مفتضحانه واشنگتن و مهره های
 آن در این کشور شاهد رشد تروریسم تکفیری در برخی مناطق این کشور هستیم. به عبارت بهتر، نه تنها آمریکا  و  دیگر اعضای ناتو  به مبارزه با تروریسم تکفیری در افغانستان نپرداخته اند، بلکه آن را در نقاطی از این کشور تقویت کرده اند. پس از سرنگونی خلافت خودخوانده داعش در سال 2018 میلادی و پراکنده شدن تروریست های تکفیری در سوریه و عراق، برخی از این تروریستها تحت برنامه ای هدفمند و کنترل شده، به سوی افغانستان و شبه قاره هند منتقل شدند تا بحران سازی همیشگی خود را در این مناطق آغاز کنند.همان گونه که مشاهده می شود، مقامات آمریکایی لحظه ای از تزریق ترور و خشونت در افغانستان دست برنداشته و در آینده نیز دست بر نخواهند داشت! 
آمریکا در طول دو دهه اشغالگری در افغانستان ،خود را به عنوان « تروریسم حامی» و تروریست های تکفیری را به عنوان «تروریسم وابسته» به خود تعریف کرده است.
 انتقال هزاران تن از اعضای داعش به مناطقی در 15 ولایت افغانستان به خوبی نشان می دهد که حتی «پراکنده سازی جغرافیایی تروریست‌های داعش» در افغانستان بر اساس نوعی برنامه ریزی و مدیریت هدفمند صورت گرفته است.کاملا مسجل است که واشنگتن در آینده ای نزدیک، از طریق تروریست‌های تکفیری، چرخه ترور و خشونت را در افغانستان ایجاد و مدیریت خواهد کرد. مقامات آمریکایی جهت این‌که اثبات کنند «خروج آمریکا از افغانستان» مترادف با بروز ناامنی و ترور در این کشور می باشد، دست به هر گونه اقدامی خواهند زد. در هر حال، باید مراقب تروریست‌های تکفیری دست ساز آمریکا و ناتو ( خصوصا اعضای داعش) بود! به نظر می رسد مقامات دولت جو بایدن که علاقه زیادی به راه اندازی جنگ های نیابتی در مناطق دیگر در جهان دارند، به زودی تروریسم تکفیری داعش را جهت ایجاد بحران‌های امنیتی گسترده در داخل افغانستان تحریک کنند. 
«رصد هوشمندانه بازی آمریکا درافغانستان»،«همیاری استراتژیک با بازیگران منطقه‌ای در تأمین امنیت جمعی» و« مقابله مشترک با تروریسم تکفیری » از جمله مؤلفه هایی هستند که می توان به استناد به آن‌ها، بازی خطرناک آمریکا و دیگر اعضای پیمان آتلانتیک شمالی را در افغانستان و شبه قاره هند مهار کرد. 

حنیف غفاری

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: