کد خبر: ۸۹۵۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
تعداد بازدید: ۳۴۷
پژوهش‌ها ثابت کرده که تماشای یک عکس یا یک نقاشی زیبا از مناظر طبیعی در کاهش استرس و نگرانی آدم‌ها تاثیرگذار است.

به گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا : پژوهش‌ها ثابت کرده که تماشای یک عکس یا یک نقاشی زیبا از مناظر طبیعی در کاهش استرس و نگرانی آدم‌ها تاثیرگذار است.

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که حس و حال خوبی که انسان از گشتن در طبیعت به دست می‌آورد فقط محدود به این نیست که حتما در آن مکان زیبا حضور داشته باشد؛ بلکه دیدن یک عکس از منظره‌های زیبای طبیعی و حتی یک نقاشی از طبیعت می‌تواند انسان را به وجد آورده و حالش را بهتر و استرسش را کمتر  کند.

پژوهشگرانی با سرپرستی یک مرکز پزشکی در هلند این موضوع را به صورت عملی آزمایش کرده‌اند. در این تحقیق ۴۶ نمونه مورد بررسی قرار گرفتند تا مشخص شود که تماشای تصاویر زیبایی از طبیعت چگونه می‌تواند حال روحی بیننده را بهتر کند. در این آزمانش ضربان قلب و میزان استرس شرکت کنندگان هنگامی که در حال حل یک مساله ریاضی بودند اندازه گیری شد و سپس آن‌ها را در معرض تماشای تصاویری قرار دادند تا میزان تغییرات را محاسبه کنند. به گروهی از شرکت کنندگان تصاویری از محیط شهری در میان درختان و طبیعت و به گروهی دیگر تصاویری از محیط شهری خالی از هر گونه عنصر طبیعی و زیبایی نشان داده شد و مشخص شد، اشخاصی که تصاویر درختان و محیط‌های سرسبز را دیده‌اند سطح استرشان کاهش یافته است.

در ادامه این گزارش آمده است: در مارس ۲۰۲۰ در حالی که جهان درگیر ویروس کرونا شده و ناامیدی و ترس از آینده بر همگان سایه انداخته بود، دیود هاکنی ـ هنرمند سرشناس انگلیسی ـ مجموعه‌ای از تابلوها با عنوان «بهار باید بیاید» را نقاشی کرد تا به مخاطبانش نشان دهد زندگی پیوسته ادامه دارد و باید به زندگی امید داشت. این هنرمند همیشه به طبیعت بها داده و معتقد است که انسان فقط با نگاه کردن به طبیعت است که می‌تواند روحش را بازسازی کند. بسیاری از ما نیز با شیوع بیماری کرونا و خانه نشینی به این امر مهم پی بردیم.

گالری داران و سرپرستان موزه‌ها نیز عنوان کردند که پس از بازگشایی موزه ها و گالری های هنری حال مردم با دیدن تابلوهایی از طبیعت بهبود پیدا کرد.

در آثار دیوید هاکنی عشق به طبیعت نمایان است و او از این نظر تحت تاثیر ون گوگ ـ نقاش برجسته هلندی ـ است. پژوهشگران معتقدند تغییر محل زندگی این هنرمندان در افزایش علاقه‌شان به طبیعت تاثیرگذار بوده است؛ زیرا هنگامی که ون گوگ به جنوب فرانسه نقل مکان کرد، شروع به استفاده از رنگ‌های روشن و زنده در نقاشی‌هایش کرد و آثاری کشید که بر بیننده تاثیری مثبت دارد. همچنین دیوید هاکنی پس از اینکه بعد از سال‌ها زندگی در لس آنجلس به یورک شر ـ شهرستانی تاریخی در انگلستان ـ بازگشت، توجه بیشتری به طبیعت و مناظر طبیعی نشان داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: