کد خبر: ۸۹۵۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۴
تعداد بازدید: ۲۳۳
هاشمی‌طبا گفت: «مشکل این است که ما حرف راست و درست و شفاف را به مردم نمی‌گوییم. اگر بخواهیم از نظر اصولی نگاه کنیم وزارت خارجه وظیفه خرید نداشته‌است. مگر این که درخواست مکتوب داشته‌باشند که شما مذاکره کنید. بعضی‌ هم که خرید کردیم به ما ندادند. مثل واکسن چینی. با شفافیت با مردم برخورد نمی‌کنند. »

هاشمی‌طبا: مگر وزارت خارجه مسوول خرید واکسن است؟!/ ما حرف راست و درست را به مردم نمی‌گوییم / قطعا این عدم شفافیت در راستای مصالح ملی نیستبه گزارش خبرداغ به نقل از مدارا: هاشمی‌طبا گفت: «مشکل این است که ما حرف راست و درست و شفاف را به مردم نمی‌گوییم. اگر بخواهیم از نظر اصولی نگاه کنیم وزارت خارجه وظیفه خرید نداشته‌است. مگر این که درخواست مکتوب داشته‌باشند که شما مذاکره کنید. بعضی‌ هم که خرید کردیم به ما ندادند. مثل واکسن چینی. با شفافیت با مردم برخورد نمی‌کنند. »

مصطفی هاشمی‌طبا، وزیر اسبق صنایع و معاون رییس‌جمهوری در دولت اصلاحات در واکنش به اظهارات اخیر محمدجواد ظریف و علیرضا زالی در مورد خرید واکسن و حواشی که ایجاد شد،‌ گفت: «وزارت خارجه وظیفه خرید واکسن ندارد. این مثل این است که وزارت صمت از وزارتخارجه شکایت کند که چرا ذرت نخرید. خرید این دست چیزها در اختیار سازمان‌ها و نهادها ست مگر این که در شرایط خاصی از وزارت خارجه درخواست کنند تا سفیر ایران در کشور مدنظر اقداماتی انجام دهد. سفرای ما وظیفه خرید ندارند و خرید کالاهای بهداشتی و پزشکی شرایط ویژه دارد و تایید وزارتخانه را می‌خواهد.»

او همچنین ادامه داد: «متاسفانه اظهاراتی که از دیشب تا امروز دنبال کردم چندان دقیق نیست. وزارت خارجه هیچ وقت مامور خرید نبوده مگر این که آقای زالی بگوید ما به وزیرمان در ژاپن نامه‌ای نوشتیم و خواستیم که واکسن بخرد اما او همکاری نکرد یا کم‌کاری کرد. فقط این مسائل نیست. مثلا مقام رهبری گفتند به هر طریقی هست واکسن بخرید. این در حالی ست که در ماه‌های اولیه کشف و تولید واکسن چنین استدلالی را در فرمایششان نداشتند. در حالی که ما در مورد خرید واکسن استثنا داشتیم. »

هاشمی‌طبا گفت: «مشکل این است که ما حرف راست و درست و شفاف را به مردم نمی‌گوییم. اگر بخواهیم از نظر اصولی نگاه کنیم وزارت خارجه وظیفه خرید نداشته‌است. مگر این که درخواست مکتوب داشته‌باشند که شما مذاکره کنید. بعضی‌ هم که خرید کردیم به ما ندادند. مثل واکسن چینی. با شفافیت با مردم برخورد نمی‌کنند. »

او در پاسخ به این که آیا سکوت محمدجواد ظریف در این مورد که با جان مردم سر و کار دارد، در راستای مصلحت و منافع ملی ست، توضیح داد: «الان تنها این مساله نیست که مسوولان در مورد آن شفافیت ندارد. بسیاری از موضوعات است که تنها در فضای مجازی مطرح می‌شود و این مسائل باید از طرف مقامات رسمی جواب داده شود. مثلا می‌گویند پسر آقای جهانگیری در خارج از کشور ماشینی از طلا دارد. باید آقای جهانگیری یا مقامات قضایی بگویند چنین چیزی درست است یا نه. مثلا می‌گویند ما ۳۰ میلیارد نخ سیگار قاچاق وارد مملکت می‌شود. هیچ‌کس نمی‌گوید چطور و چرا وارد می‌شود. مگر سیگار یک چیپ الکترونیکی ست که داخل جیب جا شود. این تعداد نخ سیگار چندین کانتینر می‌شود. چرا هیچ وقت در این مورد شفاف‌سازی صوت نمی‌گیرد. متاسفانه شفافیت وجود ندارد. اسم این را می‌گذارند مصالح کشور یا هر چیز دیگر. حداقل الان این عدم شفافیت مصالح ملی نیست. وظیفه همه شفا‌ف‌سازی و گفتن واقعیت است.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: