کد خبر: ۸۹۴۲۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
تعداد بازدید: ۲۶۹
طی روزهای اخیر، مقامات آمریکایی و اروپایی بازی هدفمندی را با استناد به مؤلفه« محدود بودن زمان مذاکرات» علیه کشورمان آغاز کرده‌اند.
ساعت شنی را روی میز مذاکره بگذاریمبه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه رسالت ،طی روزهای اخیر، مقامات آمریکایی و اروپایی بازی هدفمندی را با استناد به مؤلفه« محدود بودن زمان مذاکرات» علیه کشورمان آغاز کرده‌اند. از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گرفته تا ژان ایو لودریان ، مهره واشنگتن در کاخ الیزه مدعی هستند که روزنه دیپلماسی با ایران تا ابد بازنخواهد ماند! واقعیت امر این است که وارونه نمایی صحنه واقعیات جاری در نظام بین‌الملل، به یکی از بازی‌های خسته‌کننده و تکراری غرب تبدیل‌شده و حتی رویگردانی افکار عمومی دنیا از این بازی دروغین نیز اعتیاد آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نسبت به استمرار آن را از بین نبرده است! 
صورت‌مسئله در مذاکرات برجام مشخص است: این‌که آمریکا و تروئیکای اروپایی برای احیای توافقی که خود از آن خارج‌شده و نسبت به آن بی تعهد بوده‌اند، باید اقدامات جبرانی و تضمینی لازم را انجام دهند. با توجه به نقض یک‌جانبه برجام از سوی دولت قبلی آمریکا و استمرار این روند از سوی دولت بایدن، مطالبات  ایران مبنی بر «لزوم لغو همه تحریم‌های مغایر با برجام» و « لزوم بازگشت اولیه آمریکا به برجام و راستی آزمایی در قبال این بازگشت» کاملا قابل توجیه می‌باشد. بدیهی است که اگر آمریکا نخواهد در این مسیر تضمین‌های لازم را ارائه دهد و تحریم‌های مغایر با توافق هسته‌ای( ازجمله تحریم‌های وضع‌شده در دوران ریاست جمهوری ترامپ) را لغو کند، جایی برای پذیرش دوباره تعهدات برجامی از سوی جمهوری اسلامی ایران وجود نخواهد داشت؛ قاعده‌ای که مقامات آمریکایی و اروپایی زمان زیادی برای درک و پذیرش آن نخواهند داشت! آنچه مسلم است این‌که دولت جدید در مذاکرات وین 7 که احتمالا طی هفته‌های آتی آغاز خواهد شد، ساعت شنی را روی میز مذاکره بگذارد و صرفا از طرف مقابل بخواهد تا «نصمیم نهایی» خود را در خصوص رفع دغدغه‌ها و مطالبات حقوقی و کاملا منطقی کشورمان اعلام کند.به نظر می‌رسد با توجه به پایان یافتن مذاکرات حقوقی و فنی و مرور چندباره مطالبات ایران جهت احیای توافق هسته‌ای از سوی بازیگران طغیانگر غربی( آمریکا و تروئیکای اروپایی)، دیگر جایی برای تکرار این موارد پای میز مذاکره وجود ندارد. 
برخلاف آنچه مقامات کاخ سفید و تروئیکای اروپایی مدام تکرار می‌کنند، ایران تا زمانی نامحدود منتظر آن‌ها پای میز مذاکره نخواهد ماند و قطعا در صورت شکست مذاکرات ، گام‌های خود در مسیر استفاده از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را توسعه خواهد داد. 
پنج مؤلفه«رفع واقعی و نظام‌مند تحریم‌های ضد ایرانی»،«‌راستی آزمایی بازگشت آمریکا به برجام»،« ارائه تضمین در خصوص حفظ توافق هسته‌ای از سوی آمریکا»، « پیشبرد برنامه‌های کشور در حوزه تحقیق و توسعه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای » و « مهار زیاده‌خواهی‌های آژانس در مذاکرات وین»، یک‌شکل هندسی متوازن را طراحی می‌کند.از ترکیب این پنج مؤلفه، باید تصویر و پازلی چیده شود که تأمین‌کننده منافع ملی کشورمان باشد و درعین‌حال، مسیر سوءاستفاده غرب را در پیشبرد توافق هسته‌ای تا حد زیادی محدود سازد. بدون شک هر آنچه غیرازاین منظومه از سوی واشنگتن و شرکایش مورد اصرار قرار گیرد، از سوی جمهوری اسلامی ایران قابل‌پذیرش نخواهد بود. 
 
حنیف غفاری
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: