کد خبر: ۸۸۹۵۲۶
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۴
تعداد بازدید: ۳۲۴
موزه مطبوعات آذربایجان با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به صورت رسمی افتتاح شد.

موزه مطبوعات آذربایجان با حضور دکتر مونسان افتتاح شدبه‌گزارش خبرداغ به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی، این موزه امروز دوشنبه ۲۴ خردادماه ۱۴۰۰ با حضور دکتر علی‌اصغر مونسان  وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و تعدادی از مسئولان استان آذربایجان شرقی افتتاح شد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در جریان این بازدید  بر قابلیت تبدیل موزه مطبوعات آذربایجان به موزه مرجع ایران تاکید کرد.

مونسان با بیان اینکه موزه مطبوعات تبریز می‌تواند به دلیل بیان تاریخ ایران و نقش آذربایجان در ساخت این کشور به موزه مرجع در ایران تبدیل شود، گفت:  «شهر به شهر کشور روایت گر تاریخ است، کشور ما،  کشوری ارزشمند بوده و در ساخت تمدن بشری نقش به سزایی دارد که آذربایجان در این امر بسیار اثر گذار بوده است.»

او در ادامه با اشاره به اهمیت موزه مطبوعات آذربایجان، گفت:  «با شناسایی و جمع آوری اسناد تاریخی، موزه مطبوعات می‌تواند موزه‌ای بسیار ارزشمند و نقطه‌ای برای روایت تاریخ آذربایجان و نقش آن در تاریخ کشور باشد.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: «باید کمک کرد تا غنای این موزه غنای ارزشمندی باشد، ارزش موزه تنها به بزرگی ساختمان نیست، بلکه ارزش  موزه به ارزش روایتش است و این ارزش حتی فراتر از نمایش آثار و اشیا است.»

مونسان موزه را محل روایت تاریخ دانست و گفت:  «در تمام موزه‌ها تاریخ را روایت می‌کنیم این روایت تاریخ با موضوعات مطبوعاتی می‌تواند بسیار ارزشمند و با غنا باشد، همه‌ فعالان و دوستداران تبریز و آذربایجان را باید باخبر کنیم تا اسناد خود را در اختیار موزه قرار دهند.»

آذربایجان به‌عنوان پیشگاه عرصه چاپ و مطبوعات، همواره نقشی بی‌بدیل در ارتقای فرهنگ کشور داشته است و موزه مطبوعات آذربایجان به همت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و خانه مطبوعات استان احداث شده و تحت نظارت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی در خانه تاریخی صلح‌جو (کلکته‌چی) فعالیت خود را از امروز آغاز کرد.

در فاز نخست موزه مطبوعات آذربایجان، ۲۸ اثر ماندگار شامل نشریه، اسناد قاجاری و همچنین ادوات عکس‌برداری و دوربین‌های عکاسی به نمایش درآمده است.

همچنین از دیگر آثار فاخر به نمایش گذاشته شده در این موزه می‌توان به  مکاتبات و روزنامه‌های دوره قاجار از جمله روزنامه حبل‌المتین، روزنامه صور‍‌اسرافیل و انجمن که در تبریز چاپ شده‌اند و نقش اساسی در روند و پیروزی انقلاب مشروطه داشتند، اشاره کرد.

نسخه‌های چاپ سنگی، نامه‌های مرتبط با نشریات، قبض آبونمان‌های نشریات مختلف نیز از دیگر آثار موزه مطبوعات آذربایجان هستند.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: